The modern Latin American short film. Registration, device, document and memory

Authors

  • Javier Cossalter Universidad de Buenos Aires, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET) Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7606

Keywords:

Modern Short film, Latin American Cinema, Social and Political Cinema, Document, Cultural Heritage, Memory

Abstract

The short film, according to its economic and structural potentialities, played a leading role in the transformation of the Latin American film field during the fifties and sixties, both in aesthetic renewal and social commitment. The proposal of this work is to analyze a corpus of short Argentine, Brazilian and Mexican documentaries together with their production conditions with the interest of making a double reflection on the political and heritage dimension of this cinema. In the first place, it will focus on the observational profile of the camera, the edition, the testimony and the voices as expressive elements tending to register a social problem in the present of gestation of the film and intervene in that reality. Secondly, and in a complementary way, attention will be placed on the mnemonic character of the corpus and the construction of a cultural document for posterity, taking into account not only the textuality of the films but also the heritage awareness of the entities of production and diffusion in each country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Javier Cossalter, Universidad de Buenos Aires, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET)

Doctor en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires (UBA).

Becario Posdoctoral del Consejo de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET).

Docente en la asignatura Introducción al Lenguaje de las Artes Combinadas (UBA).

Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano "Luis Ordaz". Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Argentina.

References

Amar Rodríguez, V.M. (1994). El cine nuevo brasileño (1954-1974). Madrid: Dykinson.

AA.VV. (1988). Testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano, Vol. II. México. México: Fundación Mexicana de Cineastas, AC.

Baudry, J.L. (1975). Le dispositif: Approche métapsychologique de l’impression de réalité. Communication. 23 (1), 56–72.

Benet, V. (2008). Otros modelos cinematográficos. La cultura del cine: introducción a la historia y la estética del cine (pp. 139-153). Barcelona: Paidós.

Bergese, M., Pozzi, I. & Ruiz, M. (1997). Anatomía de cuerpos menudos. Sobre el pasado y el presente del cortometraje nacional. Ossessione, 1 (1), 65-66.

Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Madrid: Paidós.

Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Editorial Crítica.

Colin, C. (2014). Patrimonio del presente: fundamentos y límites. La noción de patrimonio en Ciencias Sociales: controversias, usos y abusos. Santiago: Universidad de Chile.

Cossalter, J. (2015). Renovación estética e instrumentalización política radical. El cortometraje moderno en Argentina (1955-1976). Questión. Revista Especializada en Periodismo y Comunicación. 1 (47), 309-324.

Cossalter, J. (2017a). El Fondo Nacional de las Artes y el cortometraje argentino. Modernización cultural y estética. Sociohistórica. 40 (35).

Cossalter, J. (2017b). Experimentación e innovación en el cortometraje documental latinoamericano moderno: las experiencias de Brasil, Cuba y México. Kamchatka. Revista de análisis cultural. 10, 489-511.

Cossalter, J. (2018a). El cortometraje latinoamericano moderno. Experimentación estética y vínculos con el campo cultural en Argentina, Cuba y México. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas. 40 (113), 9-39.

Cossalter, J. (2018b). La figuración del niño en el cortometraje documental social y político argentino de los años sesenta y setenta. Studies in Spanish & Latin American Cinemas. 15 (1), 83-101.

Cossalter, J. (2019). El cortometraje como impulsor primigenio de la modernidad cinematográfica en Brasil y en Chile. Entre la pesquisa estética y el compromiso social. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos. 12, 17-54.

D'Almeida, A. D. (2002). Caravana Farkas: uma simbiose entre cinema documentário e folkcomunicação. Idade Mídia: Revista da Faculdade de Comunicação Social/Fiam-Faam. 1 (2), 57-66.

Dittus Benavente, R. (2012). El cine documental político y la noción de dispositivo. Una aproximación semiótica, Tesis. Bellaterra: Universitat Autónoma de Barcelona.

Feld, C. & Stites Mor, J. (2009). El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires: Paidós.

Ferro, M. (1980). Cine e Historia. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S.A.

Flores, S. (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano y su dimensión continental. Regionalismo e integración cinematográfica. Buenos Aires: Imago Mundi.

Gilman, C. (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América latina. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores Argentina.

Guarini, C. (2002). Memoria social e imagen. Cuadernos de Antropología Social. 15, 133-123.

http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4620

Jelin, E. (2002). Memorias de la represión. Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI Editores de España S.A.

Lara López, E. L. (2005). La fotografía como documento histórico-artístico y etnográfico: una epistemología. Revista de Antropología Experimental, 5.

https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae/article/view/2068

Meier, A. (2013). El cortometraje: el arte de narrar, emocionar y significar. México: Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco.

Mestman, M. (2010). Testimonios obreros, imágenes de protesta. El directo en la encrucijada del cine militante argentino. Cine Documental, 2.

http://revista.cinedocumental.com.ar/2/articulos_01.html

Mestman, M.(Coord.) (2016). Rupturas del 68 en el cine de América Latina. Buenos Aires: Ediciones Akal, S.A.

Paranaguá, P. A. (2003). Tradición y modernidad en el cine de América Latina. Madrid: FCE.

Pécora, P. (2008). Algunas reflexiones sobre el cortometraje. En E. Russo (Comp.), Hacer Cine: Producción audiovisual en América Latina (pp. 377-387). Buenos Aires: Paidós.

Plantinga, C. (1997). Rhetoric And Representation In Nonfiction Film. Cambridge: Cambridge University Press (trad esp. Retórica y representación en el cine de no ficción. México: Universidad Autónoma de México, 2014).

Pick, Z. (1993). The New Latin American Cinema. A Continental Project. Austin: University of Texas Press.

Renov, M. (1993). Toward a Poetics of Documentary. Theorizing Documentary. New York: Routledge (trad esp. Hacia una poética del documental. Cine Documental, 2010, 1).

Rodríguez, I. (2014). Un cine de autor para México. En R. Eder (Ed.), Desafío a la estabilidad. Procesos artísticos en México 1952-1967. México: UNAM/Turner.

Rossi, J. J. (Comp.) (1987). El cine documental etnobiográfico de Jorge Prelorán. Buenos Aires: Ediciones Búsqueda.

Sadoul, G. (1972). Historia del cine mundial, desde los orígenes. México: Siglo XXI editores.

Santiago, L. (2014). Crítica, Maranhão 66. Plano Crítico. 18 de marzo de 2014.

Velleggia, S. (1986). Cine: Entre el espectáculo y la realidad. México: Claves Latinoamericanas.

Xavier, I. (2001). O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra.

Published

2020-01-29

How to Cite

Cossalter, J. (2020). The modern Latin American short film. Registration, device, document and memory. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (20), 317–334. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7606

Issue

Section

Dimensiones pública y política del patrimonio audiovisual en la construcción de la memoria