The audiovisual proposal and the discourse of the Museum of Memory and Human Rights of Santiago de Chile

Authors

  • Minerva Campos Rabadán Universidad Autónoma de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7605

Keywords:

Audiovisual Museography, Memory, Chilean Dictatorship, Testimonies, Documentary

Abstract

This paper analyses the moving images belonged to The Museum of Memory and Human Rights of Santiago de Chile. In there, images suppose the axis of the permanent exhibition, devoted to the Human Rights violations committed by the Pinochet's dictatorship (1973-1990). The proposal also studies the museum within the memory policies developed by Chile and the effort of the institution in going beyond the strict limits of its main collection by the organization of parallel activities, temporal exhibitions and what we have called the virtual museum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Minerva Campos Rabadán, Universidad Autónoma de Madrid

Minerva Campos Rabadán es Investigadora Post-Doctoral Juan de la Cierva-Formación en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Madrid. Es jefa de redacción de Secuencias. Revista de historia del cine y miembro de los grupos de investigación DeVisiones: Discursos, Genealogías y Prácticas en la Creación Visual Contemporánea (Universidad Autónoma de Madrid) y Televisión y Cine: Memoria, Representación e Industria (Universidad Carlos III de Madrid). Sus líneas de investigación atienden a las dinámicas de producción y circulación del cine iberoamericano contemporáneo, así como a sus diálogos y tensiones con otras fórmulas audiovisuales y espacios alternativos de exhibición y consumo.

References

Aguilera, C. (2015). Víctimas y mártires de la violencia política reciente en chile. ¿Una memoria pública en disputa?, AUS [Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad], nº 20, 12-19. http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/4

Aguilera, C. (2013). Londres 38 y Patio 29: vacíos llenos de recuerdos. La configuración de espacios de memoria a 40 años del golpe militar en Chile, Revista de Geografía Espacios, vol. 3, nº6, 98-116.

Aguilera, C. y Cáceres, G. (2012). Signs of State Terrorism in Post-Authoritarian Santiago: Memories and Memorialization in Chile, Hispanic Journal of Theory and Criticism, vol. 4, nº 8, pp. 1-16.

Alonso Fernández, L. (1999 [2012]). Nueva museología. Planteamientos y retos para el futuro. Madrid: Alianza Editorial [Segunda edición revisada y actualizada por Isabel García Fernández].

Campos, M. (2017). Audiovisuales en el Museo Arqueológico Nacional: estrategias expositivas y educativas. Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa, nº45, 23-38. Consulta online: https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/9506

Campos Pérez, M. (2015). Construcciones visuales y memorias de la dictadura de Pinochet a través de películas y reportajes extranjeros (1973-2013). Amnis. Revue d'études des sociétés et cultures contemporaines Europe-Amérique, nº 14, pp https://journals.openedition.org/amnis/2645

Jelin, E. (2002 [2001]). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.

Jelin, E. (2005). Exclusión, memorias y luchas políticas. En Daniel Mato (ed.), Cultura, política y sociedad. Perspectivas latinoamericanas (pp. 219-239). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/grupos/mato/Jelin.rtf

Jelin, E. (2009). ¿Quiénes? ¿Cuándo? ¿Para qué? Actores y escenarios de las memorias. En Ricard Vinyes (ed.) El estado y la memoria. Gobiernos y ciudadanos frente a los traumas de la historia (pp. 117-150). Barcelona, RBA, 2009.

Jelin, E. (2014). Memoria y democracia. Una relación incierta, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, año LIX, nº 221, mayo-agosto, pp. 225-242.

Lagos, P. S. (2017). Videoactivismo, denuncia y (contra)memorias. Archivos de la Filmoteca, nº 73, 139-155.

Lira, E. (2009). Las resistencias de la memoria. Olvidos jurídicos y memorias sociales. En Ricard Vinyes (ed.) El estado y la memoria. Gobiernos y ciudadanos frente a los traumas de la historia (pp. 67-116). Barcelona: RBA.

Ministerio de Bienes Nacionales (2015). Ruta de la Memoria. Santiago. 1973-1989. http://rutas.bienes.cl/wp-content/uploads/2015/01/48.pdf

Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Huyssen, A. (2009). Prólogo. En Claudia Feld y Jessica Stites Mor (comp.), El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente (pp. 15-24), Barcelona: Paidós.

Huyssen, A. (2011). International Human Rights and the Politics of Memory: Limits and Challenges. Criticisim, vol. 53, nº 4, 607-624.

Iáñez Ortega, M. (2014). Musealización del patrimonio cinematográfico. Los museos de cine. Bellido Gant, M. L. (ed.) Arte y museos del siglo XXI. Entre los nuevos ámbitos y las inserciones tecnológicas (pp. 37-52). Barcelona: Editorial UOC.

Palacios, J. M. y Donoso, C. (2017). Infancia y exilio en el cine chileno. Iberoamericana, XVII, nº 65, 45-66.

Richard, N. (2002). La crítica de la memoria. Cuadernos de Literatura, Bogotá (Colombia), nº 8 (15): 8, enero-junio, 187-193.

Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI

Serrano Madrid, V. (2010). Proyecto arquitectónico. Museo de la Memoria y los Derechos Humanos [publicación sobre el proyecto]. Santiago: MMDDHH https://ww3.museodelamemoria.cl/wp-content/files_mf/1563900982LIBROMMDHMOP_web.pdf

Smith Bautista, S. y Balsamo, A. (2013 [2016]). Understanding the Distributed Museum: Mapping the Spaces of Museology in Contemporary Culture. Boddington, A., Boys, J. y Speight, C. (eds.) Museums and Higher Education Working Together. Challenges and Opportunities (pp. 55-70). Abington y Nueva York: Routledge.

Wolff Rojas, T. (2016). Pensamientos sobre la representación de la memoria traumática en el Museo de la Memoria y los Derechos Humanos (MMDH), Santiago de Chile, Intervención, año 7, nº 13, enero-junio, 61-73.

Published

2020-01-29

How to Cite

Campos Rabadán, M. (2020). The audiovisual proposal and the discourse of the Museum of Memory and Human Rights of Santiago de Chile. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (20), 291–315. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7605

Issue

Section

Dimensiones pública y política del patrimonio audiovisual en la construcción de la memoria