The audiovisual proposal and the discourse of the Museum of Memory and Human Rights of Santiago de Chile
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7605Keywords:
Audiovisual Museography, Memory, Chilean Dictatorship, Testimonies, DocumentaryAbstract
This paper analyses the moving images belonged to The Museum of Memory and Human Rights of Santiago de Chile. In there, images suppose the axis of the permanent exhibition, devoted to the Human Rights violations committed by the Pinochet's dictatorship (1973-1990). The proposal also studies the museum within the memory policies developed by Chile and the effort of the institution in going beyond the strict limits of its main collection by the organization of parallel activities, temporal exhibitions and what we have called the virtual museum.
Downloads
Metrics
References
Aguilera, C. (2015). Víctimas y mártires de la violencia política reciente en chile. ¿Una memoria pública en disputa?, AUS [Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad], nº 20, 12-19. http://revistas.uach.cl/index.php/aus/article/view/4
Aguilera, C. (2013). Londres 38 y Patio 29: vacíos llenos de recuerdos. La configuración de espacios de memoria a 40 años del golpe militar en Chile, Revista de Geografía Espacios, vol. 3, nº6, 98-116.
Aguilera, C. y Cáceres, G. (2012). Signs of State Terrorism in Post-Authoritarian Santiago: Memories and Memorialization in Chile, Hispanic Journal of Theory and Criticism, vol. 4, nº 8, pp. 1-16.
Alonso Fernández, L. (1999 [2012]). Nueva museología. Planteamientos y retos para el futuro. Madrid: Alianza Editorial [Segunda edición revisada y actualizada por Isabel García Fernández].
Campos, M. (2017). Audiovisuales en el Museo Arqueológico Nacional: estrategias expositivas y educativas. Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa, nº45, 23-38. Consulta online: https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/9506
Campos Pérez, M. (2015). Construcciones visuales y memorias de la dictadura de Pinochet a través de películas y reportajes extranjeros (1973-2013). Amnis. Revue d'études des sociétés et cultures contemporaines Europe-Amérique, nº 14, pp https://journals.openedition.org/amnis/2645
Jelin, E. (2002 [2001]). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
Jelin, E. (2005). Exclusión, memorias y luchas políticas. En Daniel Mato (ed.), Cultura, política y sociedad. Perspectivas latinoamericanas (pp. 219-239). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/grupos/mato/Jelin.rtf
Jelin, E. (2009). ¿Quiénes? ¿Cuándo? ¿Para qué? Actores y escenarios de las memorias. En Ricard Vinyes (ed.) El estado y la memoria. Gobiernos y ciudadanos frente a los traumas de la historia (pp. 117-150). Barcelona, RBA, 2009.
Jelin, E. (2014). Memoria y democracia. Una relación incierta, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, año LIX, nº 221, mayo-agosto, pp. 225-242.
Lagos, P. S. (2017). Videoactivismo, denuncia y (contra)memorias. Archivos de la Filmoteca, nº 73, 139-155.
Lira, E. (2009). Las resistencias de la memoria. Olvidos jurídicos y memorias sociales. En Ricard Vinyes (ed.) El estado y la memoria. Gobiernos y ciudadanos frente a los traumas de la historia (pp. 67-116). Barcelona: RBA.
Ministerio de Bienes Nacionales (2015). Ruta de la Memoria. Santiago. 1973-1989. http://rutas.bienes.cl/wp-content/uploads/2015/01/48.pdf
Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Huyssen, A. (2009). Prólogo. En Claudia Feld y Jessica Stites Mor (comp.), El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente (pp. 15-24), Barcelona: Paidós.
Huyssen, A. (2011). International Human Rights and the Politics of Memory: Limits and Challenges. Criticisim, vol. 53, nº 4, 607-624.
Iáñez Ortega, M. (2014). Musealización del patrimonio cinematográfico. Los museos de cine. Bellido Gant, M. L. (ed.) Arte y museos del siglo XXI. Entre los nuevos ámbitos y las inserciones tecnológicas (pp. 37-52). Barcelona: Editorial UOC.
Palacios, J. M. y Donoso, C. (2017). Infancia y exilio en el cine chileno. Iberoamericana, XVII, nº 65, 45-66.
Richard, N. (2002). La crítica de la memoria. Cuadernos de Literatura, Bogotá (Colombia), nº 8 (15): 8, enero-junio, 187-193.
Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI
Serrano Madrid, V. (2010). Proyecto arquitectónico. Museo de la Memoria y los Derechos Humanos [publicación sobre el proyecto]. Santiago: MMDDHH https://ww3.museodelamemoria.cl/wp-content/files_mf/1563900982LIBROMMDHMOP_web.pdf
Smith Bautista, S. y Balsamo, A. (2013 [2016]). Understanding the Distributed Museum: Mapping the Spaces of Museology in Contemporary Culture. Boddington, A., Boys, J. y Speight, C. (eds.) Museums and Higher Education Working Together. Challenges and Opportunities (pp. 55-70). Abington y Nueva York: Routledge.
Wolff Rojas, T. (2016). Pensamientos sobre la representación de la memoria traumática en el Museo de la Memoria y los Derechos Humanos (MMDH), Santiago de Chile, Intervención, año 7, nº 13, enero-junio, 61-73.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.