Darkness, a photographic strategy in the limit of its essence to represent the urban periphery

Authors

  • Gema Pastor Andrés King Juan Carlos University Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v2i19.6650

Keywords:

Paradoxes, Night, City, Outskirts, Public Space, Landscape.
Agencies: Galería Gagosian de Nueva York, Galería Kow de Berlín, Galería Oliva Arauna de Madrid, Jeff Wall, Ralf Peters, Tobias Zielony y Studio Gabriele Basilico

Abstract

The urban landscape at the change of the century has been the favorite theme of contemporary artistic photography. This focus suggests a personal and public reinvention of common places, and uncovers the essence of these representations.

This paper analyzes photographs of places in the periphery of the city at night. Places which go unnoticed but that have received the detailed observation of the artists. Their attention reveals the complex relationship between both reality and representation in every photograph, as well as reflection and potential political intervention in this reality. To understand the images we used a methodology based on the definition of landscape.

As we go deeper into the images we discover the landscape and the photograph pushing their ontological essence to the limit. This shakes up the foundations of how we think about, represent and occupy these places and these representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gema Pastor Andrés, King Juan Carlos University

Professor in the Department of Communication and Sociology of the King Juan Carlos University.

References

Ahrens, C. (2001). Many Many Colored Smarties or The Colors of a One-Dimensional World. En Menzel, K. & Ulm, S. Nightscapes: Fotografien der Nacht.

Augé, M. (1998). Los No Lugares. Espacios del Anonimato. Una Antropología de la Sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.

Bachelard, G. (2004). La poética del espacio. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (1999). La Globalización: Consecuencias Humanas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Berger, J. (2006). Ralph Fasanella y la ciudad. Mirar. Barcelona: Gustavo Gili.

Berroeta Torres, H., & Vidal Moranta, T. (2012). La noción de espacio público y la configuración de la ciudad: fundamentos para los relatos de pérdida, civilidad y disputa. Polis. Revista Latinoamericana, (31). https://journals.openedition.org/polis/3612

Borja, J. (2000). Ciudad y ciudadanía. Dos notas. WP núm. 177. Barcelona: Institut de Ciències Polítiques i Socials.

Castells, M. (1998). El espacio de los flujos. La sociedad red en Vol. I de La era de la información: economía, sociedad y cultura. Madrid: Taurus.

Castells, M. (2001). La sociología urbana. Madrid: Alianza Editorial.

Chevrier, J-F. (2007). La fotografía entre las bellas artes y los medios de comunicación. Barcelona: Gustavo Gili.

Esparza, R. (2002). Salamanca, Un Proyecto Fotográfico. Salamanca: Consorcio Salamanca.

Fernández-Cid, M. (2008). Gabriele Basilico. La ciudad está llena de contradicciones que la fotografía separa y aísla. El Cultural, 4 de septiembre.

Francastel, P. (1988). La figura y el lugar. El orden visual del Quattrocento, Barcelona: Laia.

García Márquez, G. (2003). Vivir para contarla. Barcelona: Mondadori.

González-Valerio, B. G. (2018). La fotografía documental y la utopía. Miguel Hernández Communication Journal, (9), pp. 293-307. http://rev.innovacionumh.es/index.php?journal=mhcj&page=article&op=view&path%5B%5D=251

Gorelik, A. (2008). El romance del espacio público. Alteridades, 18 (36), pp. 8-15.

Hall, E. T. (1972) La dimensión oculta. México: Siglo XXI.

Pastor Andrés, G. (2016). Frenético, el espacio-tiempo en la fotografía artística contemporánea. Fotocinema: revista científica de cine y fotografía, (12), pp. 103-129. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i12.6038

Sennett, R. (1994). Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza.

Boddy, T. (2004). New Urbanism: ‘The Vancouver Model’ (Speaking of Places). Places, vol. 16, núm. 2, p. 14. En: http://escholarship.org/uc/item/0ns9f0b0 [Consulta: 20/07/2014].

Vidal Moranta, T. y Pol Urrutia, P. (2005). La apropiación del espacio: una propuesta teórica para comprender la vinculación entre las personas y los lugares. Anuario de Psicología. vol. 36, nº 3, pp. 281-297. Barcelona: Facultat de Psicología. Universitat de Barcelona.

Wall, J. (2003). Jeff Wall. Ensayos y entrevistas. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca.

Zielony, T. (2005). Post-it city. Ciudades ocasionales. En M. Peran y Barcelona: Centre de Cultura Contamporània de Barcelona, pp. 177-179.

Published

2019-07-22

How to Cite

Pastor Andrés, G. (2019). Darkness, a photographic strategy in the limit of its essence to represent the urban periphery. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, 19, 151–174. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v2i19.6650

Issue

Section

ARTICLES