No podemos hablar ya sino a través de los restos: fragment and phantasm of the mexican 68 in contemporary experimental cinema

Authors

  • Miguel Errazu Instituto de Investigaciones Estéticas — Universidad Nacional Autónoma de México, México Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5132

Keywords:

Militant Cinema, Experimental Cinema, Counter-archives, Recycling, Figuration, Mexico 1968

Abstract

This paper explores a series of contemporary audiovisual practices that take up the task of revisiting a visual legacy of the Mexican 68, made public in a recent curatorial project of reappropiation of rare filmic footage of the epoch, Hacer memoria - Por ahí del 68… (Festival Ambulante 2018). This task is structured around the intersection of three different genealogies of film practices: first, the legacy of militant film collectives of the sixties and seventies, and the aim of making political interventions on the social sphere, as it is being revisited with a more or less self conscious affiliation; second, the experimental tradition, especially those practices making emphasis around the interplay of two axis: (re)appropriation and resignification of film footage, and the artisanal work with obsolescent film materials and formats, such as 8 mm, 16 mm or Super 8. Last, what has come to be known, at least for the last two decades, as “archive practices," that is, the task of rethinking historical narratives by way of “counter-archives” that help construct collective (post) memories seeking to undermine, and open up for a critical consideration, hegemonic narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Miguel Errazu, Instituto de Investigaciones Estéticas — Universidad Nacional Autónoma de México, México

Instituto de Investigaciones Estéticas — Universidad Nacional Autónoma de México, México

References

Agamben, G. (2008). Difference and Repetition: On Guy Debord Films. En Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image: A Critical Reader (pp. 328-333). Londres / Nueva York: Tate Publishing / Afterall.

Avilés, J. (2015). Símbolos para la memoria. El movimiento estudiantil mexicano de 1968 en su cine (1968-2013) [Tesis doctoral]. Ciudad de México: UNAM. http://132.248.9.195/ptd2015/febrero/401059003/Index.html

Amad, P. (2010). Counter-Archive. Film, the everyday, and Albert Kahn’s Archives de la Planète. Nueva York: Columbia University Press.

Balsom, E. (2017). The Reality- Based Community. e-Flux 83. https://www.e-flux.com/journal/83/142332/the-reality-based-community/

Bazin, A. (2001). Ontología de la imagen cinematográfica. En ¿Qué es el cine? (pp. 23-30). Madrid: Rialp.

Benjamin, W. (2007). El surrealismo [1929]. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 301-316). Madrid: Abada.

Bosteels, B. (2016). Marx y Freud en América Latina. Política, psicoanálisis y religión en tiempos de terror. Madrid: Akal.

Cangi, A. (2016). Meditaciones sobre el dolor. En Florencia Incarbone y Sebastián Wiedemann (eds.), La radicalidad de la imagen. Des-bordando latitudes latinoamericanas (pp. 85-104). Buenos Aires: Hambre.

Cuevas, A. (2016). La escena experimental del cine mexicano: el resurgimiento. En Florencia Incarbone y Sebastián Wiedemann (eds.), La radicalidad de la imagen. Des-bordando latitudes latinoamericanas (pp. 55-68). Buenos Aires: Hambre.

Daney, S. (1976). Le thérrorisé (pédagogie godardienne). Cahiers du cinéma núm. 262, 32-40.

De la Vega Alfaro, E. (1999). Notas sobre el movimiento estudiantil-popular de 1968 en el cine mexicano. Secuencias 10, 66-81.

Debuysere, S. (2016). Figures of Dissent. Cinema of Politics, Politics of Cinema. Gante: AraMER.

Didi-Huberman, G. (2008). La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme etmodernité de l’empreinte. París: Les éditions de minuit.

Didi-Huberman, G, (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.

Diéguez, I. (2018). Imaginar la forma de la ausencia. En Ileana Diéguez (comp.), Cartografías críticas. Volumen I. Prácticas políticas y poéticas que piensan la pérdida y la desaparición forzada. Los Angeles: Ediciones KARPA.

Emmelhainz, I. (2016). Cine militante: del internacionalismo a la política sensible neoliberal. Secuencias 43-44, 95-111. DOI: http://dx.doi.org/10.15366/secuencias2016.43-44.006

Errazu, M. (2018). Barrar las imágenes, las palabras, los sonidos, las voces. Sobre 2 de octubre / Lejos de Tlatelolco, de Los ingrávidos. Toma Uno 6 (verano), 119-137.

Flaherty, G. F. (2016). Hotel Mexico. Dwelling on the ’68 Movement. Los Angeles: University Of California Press.

Foster, H. (2004). An Archival Impulse. October 110 (otoño), 3–22.

Foster, H. (2012). Post-critical. October 139 (invierno), 3–8.

García Espinosa, J. (1971). Por un cine imperfecto [1969]. Cine cubano 66/67, 46-53.

Incarbone, F. (2014). Por un nuevo Abecedario. En BIM. Bienal de la Imagen en Movimiento. Memoria 2014 (pp. 71-76). Buenos Aires, EDUNTREF.

Ingrávidos, Los (2016). El lenguaje de los huesos en la nueva Tenochtitlán. En Florencia Incarbone y Sebastián Wiedemann (eds.), La radicalidad de la imagen. Des-bordando latitudes latinoamericanas (pp. 147-155). Buenos Aires: Hambre.

Knowles, K. & Beugnet, M. (2013). The aesthetics and politics of obsolescence: Hand-made film in the era of the digital. Moving Image Review & Art Journal 2 (1), 55-65. DOI: 10.1386/miraj.2.1.54_1

Lerner, J. & González, R. (1998). Cine Mexperimental. 60 años de vanguardia en México. Santa Monica, CA: Smart Art Press.

Paz, O. (2008). Posdata [1970]. México: Siglo XXI.

Rancière, J. (1976). L’Image Fraternelle. Entretien avec Jacques Rancière. Cahiers du Cinéma 268-269, 7-20.

Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Bordes Manantial.

Revueltas, J. (2018). México 68. Juventud y Revolución. Ciudad de México: Era.

Rodowick, D. N. (2007). The Virtual Life of Film. Londres: Harvard University Press.

Rodowick, D. N. (1988). The Crisis of Political Modernism. Criticism and Ideology in Contemporary Film Theory. Berkeley: University of California Press.

Ross, K. (2008). Mayo de 68 y sus vidas posteriores. Ensayo contra la despolitización de la memoria. Madrid: Acuarela & Antonio Machado Libros.

Russell, C. (2018). Archiveology: Walter Benjamin and Archival Film Practices, Durham & Londres: Duke U. Press.

Soto, T. (2018). Por ahí del 68… https://www.ambulante.org/hacer-memoria-archivos-del-68/ (recuperada el 2 de junio de 2018)

Soto, T. (2017). O arquivo e a promessa da memória En Arquivo en Cartaz. Festival Internacional de Cinema de Arquivo (pp. 74-83). Rio de Janeiro: Arquivo Nacional.

Steinberg, S. (2016). Photopoetics at Tlatelolco. Afterimages of Mexico, 1968. Austin: University of Texas Press.

Taibo II, P. I. (2006). 68 [1991]. Madrid: Traficantes de sueños.

Turvey, M., Jacobs, K., Michelson, A., Arthur, P., Frye, B. & Iles, C. (2002). Round Table: Obsolescence and American Avant-Garde Film. October, vol. 100: Special issue: Obsolescence (primavera), 115-132.

Vázquez Mantecón, A. (2007). Memorial del 68. Ciudad de México: UNAM-Turner-Gobierno de la Ciudad de México.

Vázquez Mantecón, A. (2012). El cine súper 8 en México (1970-1989). Ciudad de México: Filmoteca UNAM.

Vázquez Mantecón, A. (2016). México: el 68 cinematográfico. En Mariano Mestman (coord.), Las rupturas del 68 en el cine de América Latina (pp. 285-310). Buenos Aires: Akal.

Windhausen, F. (2019). Deframing Evidence: A Transmission from Los ingrávidos. En Baer, N., Hennefeld, M., Horak, L. & Iversen, G. (eds.). Unwatchable. Nuevo Brunswick: Rutgers University Press.

Wood, M. J. (2010). Audiovisual experimental contemporáneo en México. En Jasso, K. & Garza, D. (eds.). (Ready)Media: Hacia una arqueología de los medios y la invención en México (pp. 239-262). Ciudad de México: INBA.

Wood, M. J. (2010). Film and the Archive: Nation, Heritage, Resistance. Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy 6 (2), 162-174.

Additional Files

Published

2018-07-23

How to Cite

Errazu, M. (2018). No podemos hablar ya sino a través de los restos: fragment and phantasm of the mexican 68 in contemporary experimental cinema. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (17), 227–246. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5132

Issue

Section

b) Creación y Revolución: usos variables