About the sensitibility of the cinema spectator according to Julián Marías

Authors

  • Juan Granados Valdéz Universidad Autónoma de Querétaro, México Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5121

Keywords:

Sensibility, History, Reality, Imagination, Viewer, Cinema

Abstract

It is not unknown the experience can be had that with the cinema, in the cinema or at home in front of the television. It is, as we know, an experience in a broad sense, since vital elements of all kinds converge, from moral to artistic. It is, then, a vital experience, of life, in which it is shown how the imagination, the imaginary, the real and the reality are related in the whole life of the human being. In this paper, it is proposed to show that the reflection and ideas of Julián Marías on the sensibility and imagination of the film viewer is an Aesthetic in the first sense that can be attributed to the most recent of the philosophical disciplines, namely, as know about one's sensitibility In this case it is about one that approaches or lives the cinematographic experience. Julián Marías to explain himself develops the concepts of imagination, reality and history. From them can account for the sensitivity of the cinema viewer.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juan Granados Valdéz, Universidad Autónoma de Querétaro, México

Universidad Autónoma de Querétaro, México

References

Arvizu, A. (2005). Apuntes de Estética. Querétaro: OMNES HOMINES.

Barahona, F. A. (2016). Estética en Julián Marías. SCIO. Revista de Filosofía, n.º 12, supl. diciembre, pp. 39-54.

Basallo, A. (2014). Julián Marías, un filósofo del cine. Revista de Occidente, n.º 403, diciembre, pp. 62-76.

Beuchot, M. (2012). Belleza y analogía. Una introducción a la Estética. México: San Pablo.

Blanco, P. (2007). Estética de bolsillo. Madrid: Palabra.

Marías, A. (2016). La Estética en la vida de Julián Marías. SCIO. Revista de Filosofía, n.º 12, supl. diciembre, pp. 205-210.

Marías, J. (1951). Introducción a la Filosofía. Madrid: Revista de Occidente (Manuales), (1ª ed. 1947).

Marías, J. (1970). Visto y no visto. Crónicas de cine. Madrid: Guadarrama.

Marías, J. (1971). La imagen de la vida humana. En Tres visiones de la vida humana. Navarra: Salvat-Alianza.

Marías, J. (1992). La educación sentimental. Madrid: Alianza.

Marías, J. (2017). Discurso del Académico electo D. Julián Marías. (Leído en el acto de su recepción pública el día 16 de diciembre de 1990 en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando). SCIO. Revista de Filosofía, n.º 13, noviembre, pp. 257-268.

Moratalla, T.D. (2017). De la narración fílmica a la deliberación ética. La fenomenología hermenéutica como mediación (J. Marías y P. Ricoeur. En SCIO. Revista de Filosofía, n.º 13, noviembre, pp. 27-55.

Additional Files

Published

2018-07-21

How to Cite

Granados Valdéz, J. (2018). About the sensitibility of the cinema spectator according to Julián Marías. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (17), 413–427. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5121

Issue

Section

Miscellany