Chaplin and Cantinflas get serious. The final speeches of The great dictator and Su excelencia

Authors

  • Félix Caballero Wangüemert Universidad de Vigo, España Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5118

Keywords:

Charles Chaplin, Cantinflas, The Great Dictator, Su Excelencia, Comedy, Political Satire, Parody

Abstract

In The Great Dictator (1940) and Su Excelencia (1966), Charles Chaplin and Mario Moreno, Cantinflas, respectively, satirize the desire of power of leaders of great Nations. The first denounces the Europe of fascisms, especially the nazi Germany; and the second, the world of the Cold War, fundamentally the two superpowers of the time: the US and the USSR. Despite its comic nature, the two films end with two quite serious speeches in which their protagonists make a similar appeal in favor of freedom, peace and the brotherhood of all men. This article delves into the similarities of the two allegations, which are based on the same situation: a common citizen temporarily become a great political leader –by confusion or some bizarre circumstances–, who will have to make a serious decision of which depend on the fate of humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Félix Caballero Wangüemert, Universidad de Vigo, España

Universidad de Vigo, España

References

Álvarez, L. A. (1990). Los 50 años de El Gran Dictador: las dos caras de Chaplin. Credencial Historia, 3, marzo de 1990, http://www.banrepcultural.org/node/32716 (27/04/2016).

Andrade, R. (1994). El perfil de la quimera. Tema y variaciones de literatura, 3. México, D. F.: UAM, Unidad Azcapotzalco, División de Ciencias Sociales y Humanidades, pp. 71-88. (Artículo de 1951), http://zaloamati.azc.uam.mx/bitstream/handle/11191/1346/El_%20perfil_de_la_quimera_no_3.pdf?sequence=1 (15/01/2016).

Bartra, R. (2005). La jaula de la melancolía. Identidad y metamorfosis del mexicano. México, D. F.: Debolsillo.

Britto García, L. (2000). Elogio del panfleto y de los géneros malditos. Mérida, Venezuela: El Libro de Arena.

McDonald, G.; Conway, M. y Ricci, M. (1995). Todas las películas de Charlie Chaplin. Barcelona: Odín.

Monsiváis, C. (2011). Mario Moreno, 1911-1993. La imagen perdurable y los momentos momentáneos. En Los ídolos a nado. Barcelona: Debate.

Ramos, S. (1977). El perfil del hombre y la cultura en México. México, D. F.: Espasa Calpe Mexicana. (7ª edición; la 1ª, de 1951).

Santovenia, R. (2011). Cantinflas, genio del galimatías. Bolpress.com, 3 de marzo de 2011, http://www.bolpress.com/art.php?Cod=2011031704 (15/01/2016).

Villegas López, M. (1978). Charles Chaplin. El genio del cine. Barcelona: Planeta.

Additional Files

Published

2018-07-20

How to Cite

Caballero Wangüemert, F. (2018). Chaplin and Cantinflas get serious. The final speeches of The great dictator and Su excelencia. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (17), 367–390. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5118

Issue

Section

Miscellany