The use of travelling as a mark of Wes Anderson's style: analysis of Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) and The Grand Budapest Hotel (2014)

Authors

  • Tomás Atarama-Rojas Universidad de Piura, Perú Peru
  • Fiorella Vílchez Chiroque Universidad de Piura, Perú Peru

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5116

Keywords:

Travelling, author style, Wes Anderson, camera movements, cinema

Abstract

Wes Anderson is a film director recognized worldwide for the particular style he gives to each of his films. In this study we will analyze the importance of the use of travellings in the construction of this director's personal style, taking as an object of study three films from his extensive filmography, Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) and The Grand Budapest Hotel (2014). To achieve this goal, we will make an analysis of the use of the travellings and their contribution to the development of the films stories. The results suggest that this camera movement is used by this American director to highlight the encounter that the protagonists have themselves and to give continuity to the story through the maturation suffered by them throughout the film.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tomás Atarama-Rojas, Universidad de Piura, Perú

Universidad de Piura, Perú

Fiorella Vílchez Chiroque, Universidad de Piura, Perú

Universidad de Piura, Perú

References

Anderson, W. (1998). Rushmore. Estados Unidos: Touchstone Pictures.

Anderson, W. (2014). The Grand Budapest Hotel. Estados Unidos: American Empirical Pictures.

Anderson, W. (2001). The Royal Tenenbaums. Estados Unidos: Touchstone Pictures.

Aristóteles. (1974). Poética. Madrid, España: Gredos.

Arráez, R. M., y Pascual, C. (2014). La crisis de la postmodernidad: Análisis textual de los mundos sutiles de Chapero Jackson. Fotocinema. Revista Científica de Cine Y Fotografía, 8, 83–108. Recuperado de https://goo.gl/gb12ia

BBC.com. (2017). The 100 greatest comedies of all time. Recuperado de https://goo.gl/cMPAVB

BBC.com. (2016). The 21st Century's 100 greatest films. Recuperado de https://goo.gl/DrsKJ8

Bordwell, D. (1997). On the history of film style. Massachusetts, Estados Unidos: Harvard University Press.

Bordwell, D., & Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. España: Paidós Ibérica.

Bordwell, D., y Thompson, K. (2009). Film Art: An Introduction. New York, Estados Unidos: McGraw-Hill.

Boschi, E., y McNelis, T. (2012). “Same old song”: on audio-visual style in the films of Wes Anderson. New Review of Film and Television Studies, 10(1), 28–45. doi: 10.1080/17400309.2012.631174

Cortés-Selva, L. (2013). El sello del estilo visual de Dick Pope y Mike Leigh: análisis de su obra cinematográfica. Historia Y Comunicación Social, 18, 491–501. doi: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.43983

Cortés-Selva, L., y Carmona-Martínez, M. M. (2016). El método de construcción del relato fílmico y el estilo cinematográfico de Mike Leigh: reflejo de una concepción ética y estética del mundo. ZER, Revista de Estudios de Comunicación, 21(40), 109–123. doi: 10.1387/zer.15513

Ferreras, J., y Vergilio, L. (2008). A vueltas con la alfabetización visual: lenguaje y significado en las películas de Wes Anderson. Revista Científica de Información y Comunicación, 5, 248–287. Recuperado de https://goo.gl/TtCk9F

Galindo, J. M. (2015). Del autor en la historia del cine. Revisiones y nuevas vías. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 20(39), 49–66. doi: 10.1387/zer.15517

Herzog, M. (2014). “Does This Seem Fake?”: Wes Anderson’s Kingdom of Visual Absurdity. Film Matters, 5(2), 66–67. doi: 10.1386/fm.5.2.66_1

IMDb.com. (2017). Academia Rushmore. Recuperado de https://goo.gl/r4Zrv

IMDb.com. (2017). El gran hotel Budapest. Recuperado de https://goo.gl/6CPZ4k

IMDb.com. (2017). Los Tenenbaums. Una familia de genios. Recuperado de https://goo.gl/2Uk6So

Jackson-Martín, R. (2015). Vértigo, de Alfred Hitchcock: voyeurismo y surrealidad visual. El Ojo Que Piensa, 6(11), 1–39. Recuperado de https://goo.gl/h4LJQ2

Koivumäki, M.-R. (2014). Poetic dramaturgy in Andrey Tarkovsky’s Nostalgia (1983): A character without a goal? Journal of Screenwriting, 5(1), 141–155. doi: 10.1386/josc.5.1.141

Koivumäki, M.-R. (2016). Dramaturgical Approach in Cinema-Elements of Poetic Dramaturgy in A. Tarkovsky’s Films. Helsinki, Finland: Aalto ARTS Books.

López, J. (2012). De cine. Cuadernos de Documentación Multimedia, 23, 107–114. doi: 10.5209/rev_CDMU.2012.v23.41127

Martínez, E., Sánchez, L., y Segura, R. (2012). Autor, discurso y poder. El cine de vanguardia. ICONO 14. Revista de Comunicación Y Nuevas Tecnologías, 1(10), 182–197. Recuperado de https://goo.gl/Xivosj

McKee, R. (2009). El guion. Barcelona, España: Alba minus.

Mercado, G. (2011). La visión del cineasta. Madrid, España: Anaya Multimedia.

Ráez, P. (2016). El cine de Wes Anderson: aspectos de composición visual y autoría (tesis de pregrado). Universidad de Lima, Lima, Perú. Recuperado de https://goo.gl/oPULTi

Roda, S. (2015). Edward Hopper: La cinematografía de lo pictórico. Revista Latente, 13, 81–100. Recuperado de https://goo.gl/WGJuz2

Rodríguez de Austria, A. M. (2015). Aristóteles en hollywood: poética y retórica en la narrativa audiovisual. Fotocinema. Revista Científica de Cine Y Fotografía, 11, 325–346. Recuperado de https://goo.gl/kmEvrg

Rodríguez, J. (2014). Construcción del espacio narrativo en el cine de John McTiernan: hacia el sello de autor. Revista de Comunicación de la SEECI, 17(35), 34–45. doi: 10.15198/seeci.2014.35.34-45

Rodríguez, J., Gonzálvez, J., y Caldevilla, D. (2016). El cine de acción de John McTiernan : autoría en la planificación y los movimientos de cámara. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 32(81), 12–26. Recuperado de https://goo.gl/WNKRCB

Seger, L. (1991). Cómo convertir un buen guion en un guion excelente. Madrid, España: Ediciones RIALP S.A.

Vreeland, A. V. (2015). Color Theory and Social Structure in the Films of Wes Anderson. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 6(2), 35–44. Recuperado de https://goo.gl/EmsXri

Additional Files

Published

2018-07-20

How to Cite

Atarama-Rojas, T., & Vílchez Chiroque, F. (2018). The use of travelling as a mark of Wes Anderson’s style: analysis of Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) and The Grand Budapest Hotel (2014). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (17), 321–342. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5116

Issue

Section

Miscellany