Contributions of Jorge Sanjinés to the revolutionary cinema
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5100Keywords:
orge Sanjinés, Revolutionary Cinema, Form, Content, Latin American Cinema, RevolutionAbstract
Revolutionary cinema hasn’t been new in the history of the 7th art, since its early years until today, it has been used as a fighting tool. Between many artists that had been adhered to revolutionary processes, there has been the concern about form and content relation in the revolutionary art, this discussion would be present in cinema too. The Bolivian filmmaker Jorge Sanginés, who developed an approach to the revolutionary cinema, said that the form can’t ideologically betray the content, this is why he made an important formal experimentation in the search to find that ideological-political reciprocation between the form of his movies and the content of them. In this article we will analyze some Sanjinés movies, dialogue with his theoretical approaches, in order to answer the question: which are the contributions and the relation between form and content that Jorge Sanjinés proposed to the construction of a revolutionary cinema?Downloads
Metrics
References
Aimaretti, M. (2015). Cuando recordamos a través de la belleza. Redención y aprendizaje ético en dos casos de trabajo: Grupo Ukamau y Teatro de los Andes (Bolivia). Revista Telar, N° 13-14. Tucumán: Universidad Nacional de Tucumán, Facultad de Filosofía y Letras, pp. 321 – 340.
Álvarez, S. (1988). El periodismo cinematográfico. Hojas de cine, testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano, volumen 3, México: UAM, Fundación Mexicana de Cineastas, pp. 35 – 37.
Aumont, J. & Marie, M. (1988). Análisis del film. Barcelona: Ediciones Paidós.
Campo, J. (2007). Cine en búsqueda de la competencia comunicativa. IV Jornadas de Jóvenes Investigadores. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
Cassetti, F. & Di Chio, F. (1990). Cómo analizar un film. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Eisenstein, S.(1935). La forma en el cine. Buenos Aires: Ediciones Losange (1958).
Gupta, U. (1978-1979). Neorrealismo en Bolivia. Entrevista con Antonio Eguino. Hojas de cine: testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Volumen I. México D.F.: Dirección General de Publicaciones y Medios, Secretaría de Educación Pública; Fundación Mexicana de Cineastas; Universidad Autónoma Metropolitana (1988) pp. 121 – 131.
Lenin, V. I. (1905). La organización del partido y la literatura del partido. En Lenin, el arte en revolución. La Habana: Editorial arte y literatura (1989), pp. 93 – 99.
Lenin, V. I. (1919). Sobre el Estado. Pekín: Ediciones en lenguas extranjeras (1974).
Mariátegui, J. C. (1926). Arte, revolución y decadencia. En: Obras Completas volumen 6: El artista y la época. 3ra edición. Lima: Empresa Editora Amauta (1967), pp. 18-22.
Mariátegui, J. C. (1926a). La realidad y la ficción. En: Obras Completas volumen 6: El artista y la época. 3ra edición. Lima: Empresa Editora Amauta (1967), pp. 22-25.
Mariátegui, J. C. (1927). “Der Sturm” y Hearwarth Walden. En: Obras Completas volumen 6: El artista y la época. 3ra edición. Lima: Empresa Editora Amauta (1967), pp. 79-81.
Mariátegui, J. C. (1928). 7 Ensayos de interpretación de la realidad peruana. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho (3ra edición 2007).
Sanjinés, J. & Ukamau, Grupo (1979). Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. Medellín: Siglo XXI Editores.
Sanjinés, J. (1979a). Ukamau y Yawar Mallku. Entrevista a Jorge Sanjinés. Revista Afterimage, Nº 3. Londres. Reproducida en: Mesa, C. (coord.). Cine Boliviano: del realizador al crítico. La Paz: Editorial Gisbert, pp. 135-155.
Solanas, F. (1973). Entrevistas. Revista pensamiento de los confines, No. 18, junio de 2006. Buenos Aires, pp. 159–178.
Tse-tung, M. (1942). Intervenciones en el foro de Yenan sobre arte y literatura, En: Obras Escogidas de Mao Tse-tung, Pekín, Ediciones en Lenguas Extranjeras Pekín (1968), pp. 67-98.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.