Sexo y erotismo en el cine: lo que ha llovido desde El beso
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i15.3525Keywords:
cine, sexo, erotismo, pornografía, censura, Cinema, Sex, Eroticism, Pornography, CensorshipAbstract
El cine ha mantenido una actitud ambivalente con la sexualidad humana. Desde sus orígenes, la moral y la censura han sido cortapisas con las que han tenido que lidiar los cineastas en todo tiempo y lugar para explorar la representación de un asunto tan esencial en la vida humana. Más allá del acto sexual, cuya visualización estuvo durante décadas ligada al clandestino ámbito de la pornografía, los realizadores han tratado de sortear esos obstáculos recurriendo al erotismo y, con él, al ingenio y la metáfora. Cuando se repasa la centenaria historia del cine, queda claro que el sentido de lo erótico ha sufrido cambios. Tampoco pueden obviarse las distinciones en función de los géneros y de las variadas orientaciones sexuales, muchas de las cuales han debido permanecer ocultas durante demasiado tiempo. Ni las diferencias socioculturales a la hora de plasmar una cuestión que por otro lado une a toda la humanidad.
Abstract:
The film industry has maintained an ambivalent attitude to human sexuality. From its origins, morality and censorship have been hindrance to those filmmakers who wanted to explore such an essential issue in human life. Far beyond the sexual act, whose display was for decades linked to clandestine field of pornography, the filmmakers have tried to circumvent these obstacles with ingenuity and visual metaphor. When the centennial history of cinema is reviewed, it is clear that the sense of the erotic has undergone changes. They also can’t be ignored distinctions based on gender and various sexual orientations, many of which have had to remain hidden for too long. Neither sociocultural differences when translating a matter that otherwise unites all mankind.
Downloads
Metrics
References
Anger, K. (1994). Hollywood Babilonia. Barcelona: Tusquets.
Anger, K. (1996). Hollywood Babilonia II. Barcelona: Tusquets.
Barroso, M.A. (2001). Cine erótico en cien jornadas. Madrid: Jaguar.
Bergala, A., Deniel, J. & Leboutte, P. (1991). Une encyclopédie du nu au cinema. Liège: Yellow Now.
Black, G.D. (1998). Hollywood censurado. Madrid: Cambridge University Press.
Black, G.D. (1999). La cruzada contra el cine (1940-1975). Madrid: Cambridge University Press.
Bowers, S. (2013). Servicio completo. La secreta vida sexual de las estrellas de Hollywood. Barcelona: Anagrama.
Escópico, C. (1996). Sólo para adultos. Historia del cine X. Valencia: La Máscara.
Freixas, R. & Bassa, J. (1996). Expediente “S”. Softcore, sexploitation, cine “S”. Barcelona: Futura Ediciones.
Freixas, R. & Bassa, J. (2000). El sexo en el cine y el cine de sexo. Barcelona: Paidós.
Freixas, R. & Bassa, J. (2005). Cine, erotismo y espectáculo. Barcelona: Paidós.
García Gómez, F. (2010). Ver o no ver, ésa es la cuestión: el sexo en el cine. En Méndez Baiges, M. & Ruiz Garrido, B. (Eds.). Eros es más. Ensayos sobre arte y erotismo (pp. 151-191), Málaga: Fundación Picasso.
Gubern, R. (1981). La censura. Función jurídica y ordenamiento jurídico bajo el franquismo (1936-1975). Barcelona: Península.
Gubern, R. (2005). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Barcelona: Anagrama.
Hadleigh, B. (1996). Las películas de gays y de lesbianas. Barcelona: Odín.
Lardín, R. (1998). Fuego en el cuerpo (50 películas míticas del cine erótico). Valencia: Midons.
Lenne, G. (1998). Erotismo y cine. Madrid: Alcoexport.
Mann, W.J. (2001). Behind the Screen. How Gays and Lesbians Shaped Hollywood, 1910-1969. New York: Viking.
Montero, J.F. y Rodríguez Serrano, A. (Coords.) (2017). Porno: ven y mira. Santander: Shangrilá.
Murray, R. (1998). Images in the Dark. An Ancyclopedia of Gay and Lesbian Film and Video. London: Titan Books.
Olcina, E. (1997). No cruces las piernas. Ensayo sobre el cine pornográfico. Barcelona: Laertes.
Palencia, L. (2008). Hollywood Queer. Madrid: T&B Editores.
Streff, J. (1978). Le masochisme au cinema. Paris: Henri Veyrier.
Valencia, M. & Rubio, S. (1995). Breve historia del cine “X”. Barcelona: Glénat.
Zimmer, J. (Ed.) (1982). Cinéma Érotique. Paris: Edilig.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.