El amor de l@s rar@s. Cine y homosexualidades durante la década de 1980 en Argentina
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i15.3500Keywords:
afectividad, homosexualidad, lesbianismo, Masculinidad, Feminidad, Sexo, Affectivity, Homosexuality, Lesbianism, Masculinity, Femininity, Sex.Abstract
Este trabajo se detiene en el análisis de los modelos que permiten imaginar y experimentar relaciones (homo)afectivas a partir de una serie de films argentinos. Específicamente nos inte-resa describir y comparar imágenes elaboradas en el “destape alfonsinista” de mediados de la década de 1980 relacionadas con encuentros homo-eróticos. Las películas consideradas son Adiós Roberto (Enrique Dawi, 1985) y Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) que presentan el amor entre los muchachos y Atrapadas (Aníbal Di Salvo, 1984) Correccional de mujeres (Emilio Vieyra, 1986) y Sucedió en el internado (Emilio Vieyra, 1985) que escenifican relaciones lésbicas. Para acercarnos a esas producciones, que reservan el amor para los varones y ubican a las lesbianas en la cárcel, nos valemos de la noción de “guiones sexuales” elaborada por Gagnon y Simon en sus estudios sobre la conducta sexual. El análisis de esas historias de amor y sexo, cinemato-gráficamente objetivadas, permitirá describir cómo se decían/hacían diferencialmente posiciones de género, eróticas, edad, y clase en esos años.
Abstract:
This paper focuses on the analysis of models to imagine and experience (homo)affective relationships in some Argentine films. Specifically we describe and compare images concerning homoerotic encounters made during the "destape" of the mid-1980s. The films in question are Adiós Roberto (Enrique Dawi, 1985) and Otra historia de amor (Américo Ortiz de Zárate, 1986) that present the love between men and Atrapadas (Aníbal Di Salvo, 1984), Correcional de mujeres (Emilio Vieyra, 1986) and Sucedió en el internado (Emilio Vieyra, 1985) that portray lesbian relationships. To approach these texts we use the notion of "sexual scripts" developed by Gagnon and Simon in their studies on sexual behavior.
The analysis of these stories of love and sex, cinematically objectified, allow us to describe how gender, eroticism and social class were perfomatively (re)produced in those years. The differences in the ways of doing homosexuality (in)visible demonstrate the complexity and variations of the sexual morality in the post-dictatorship Argentina cultureDownloads
Metrics
References
Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Belucci, M. (2010). Orgullo. Carlos Jáuregui. Una biografía política. Buenos Aires: Emecé
Blázquez, G. (2008). Gays y gaises en los bailes de Cuarteto. Humor, homofobia y heterosexismo entre jóvenes de los sectores populares en argentina. Sexualidades: A Working Papers Series on Latin America and Caribbean Sexualities 1(1).
Blázquez, G. & Lugones, M.G. (2014). Cositas fuera de lugar: Miradas oblicuas en y sobre una noche cordobesa de inicios de los 80. En Dora Barrancos, Donna Guy y Adriana Valobra (eds), Moraliddes y comportamientos sexuales. Argentina 1880-2011. Buenos Aires: Biblos.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
Gagnon, J. & Simon, W. (1974). Sexual Conduct: The Social Source of Human Sexuality. Chicago: Aldine.
Gagnon, J. (1977). Human Sexualities. Illinois: Scott Foresman.
Geertz, C. (1987). La Interpretación de las Culturas. Barcelona: Gedisa.
Goffman, E. (1979). Ritual de la interacción. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Jaúregui, C. (1987). La homosexualidad en la Argentina. Buenos Aires: Tarso.
Meccia, E. (2006). La cuestión gay. Buenos Aires: Gran Aldea.
Meccia, E. (2011). Los últimos homosexuales. Buenos Aires: Gran Aldea
Melo, A. (comp.) (2008). Otras historias de amor. Buenos Aires: Lea.
Olivera, G. (2012). Entre lo innombrable y lo enunciable: visibilidades e espacialidades LGBT en el cine argentino /1960-1991. En Forastelli, F & Olivera, G (ed.), Estudios Queer. Semióticas y políticas de la sexualidad (pp.99-111). Buenos Aires: La Crujía.
Perlongher, N. (1997). Prosa plebeya Buenos Aires: Colihue.
Reches, A. (2014). Prácticas de sociabilidad festiva de varones homosexuales a inicios de la década de 1980 en la ciudad de Córdoba. Questión. Revista especializada en periodismo y comunicación, 1 (42), 376-391. http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/index.
Sívori, H. (2005). Locas, chongos y gays. Sociabilidad homosexual masculina durante la década de 1990. Buenos Aires: Antropofagia.
Taccetta, N. & Peña, F. (2008). El amor de las muchachas. En Melo, A. (ed.), Otras historias de amor (pp. 115-132). Buenos Aires: Lea.
Turner, Victor. (1974). Dramas, Fields and Metaphors. Ithaca: Corner University Press.
Williams. L. (2008 ). Screening Sex. Durham: Duke University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.