Documentary image in the recovery of feminist historical memory: A las mujeres de España. María Lejárraga (Laura Hojman, 2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.29.2024.19287

Keywords:

Documentary, Still image, Photographic archive, Feminist historical memory, Feminism, María Lejárraga

Abstract

The collective memory of the Civil War and Franco's regime in Spain has been built, at some degree, thanks to the preservation of photographic archives that show a part of History that has remained hidden for decades. In particular, the experiences of politically and gender marginalised groups have been silenced, which shows an opportunity for the recovery of feminist historical memory. In this sense, documentaries allow the research of women’s lives, in order to repair historical silence. The aim of this paper is to explore the relationship between image and memory in the recovery of feminist historical memory in the documentary A las mujeres de España. María Lejárraga (Laura Hojman, 2022). The analysis of the iconographic resources used in the making of the documentary, with special interest in archive images, confirms the production's interest in rewriting historical memory with empirical data. The use of photographs, letters and interviews as evidence of the truth of the discourse supports the recovery of the life of the writer María Lejárraga, one of the many women who have been silenced by official history.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Almudena Mata-Núñez, Universidad de Sevilla

Researcher in the Department of Audiovisual Communication and Advertising at the University of Seville, under the University Teacher Training Programme (FPU). She holds a degree in Journalism and
in Audiovisual Communication, for which she obtained the Seville City Hall Award, the Real Maestranza de Caballería Award and the Extraordinary End of Studies Award. She holds a master’s degree in Linguistic, Literary and Cultural Studies (US), in Cinematography (UCO) and in Gender Studies (UNED). She is a member of the Research Group on Image, Audiovisual Media and Communication History at the University of Seville. Her research focuses on audiovisual narrative, gender studies and mass culture. Her book Memoria histórica y feminismo. Recuperación de la obra periodística de Luisa Carnés received the VII Rosario Valpuesta Research Award in 2022.

Mar Ramírez-Alvarado, Universidad de Sevilla y Consejo Audiovisual de Andalucía

María del Mar Ramírez Alvarado is Professor of Audiovisual Communication and Advertising in the Faculty of Communication at the University of Seville (Spain), where she has been re-elected dean in two terms. First in her class, she holds a degree and PhD in Information Sciences, obtaining the Extraordinary Doctorate Award at the University of Seville. She holds three six-year research periods. She is currently Consejera of the Andalusian Audiovisual Council.

References

Alba González, M. de (2010). La imagen como método en la construcción de significados sociales. Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 69, 41-65.

Ansón, A. (2016). En busca de la memoria perdida. La Guerra Civil y la fotografía española contemporánea. Archivo Español de Arte, LXXXIX(354), 151-164. http://doi.org/10.3989/aearte.2016.10

Araüna Baró, N. (2021). Estrategias para una memoria feminista en el documental contemporáneo producido en España. En Sánchez Romero, M. y del Moral Vargas, M. (Coords.). Género e historia pública. Difundiendo el pasado de las mujeres (pp. 175-196). Comares.

Araüna, N. y Quílez, L. (2023). Voces dislocadas, memorias otras. Nuevas maneras de hablar del pasado traumático a través del cine documental contemporáneo. En Torreiro, C. y Alvarado, A. (Eds. Lit.). El documental en España: historia, estética e identidad (pp. 197-207). Cátedra.

Araüna, N. y Quílez, L. (2021). Prácticas feministas en el cine documental español contemporáneo. Reflexiones a partir del análisis de La casa de mi padre (Francina Verdés, 2014) y Mater Amatísima (María Ruido, 2018). Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 105-119. https://dx.doi.org/10.5209/aris.67516

Araüna, N. y Quílez, L. (2017). Género y (pos)memorias en el cine documental sobre la Guerra Civil y el franquismo. En Quílez, L. y Rueda, J. C. (Eds.). Posmemoria de la Guerra Civil y el franquismo. Narrativas audiovisuales y producciones culturales en el siglo XXI (pp. 21-37). Comares.

Barthes, R. (2007). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Paidós.

Benjamin, W. (2007). Sobre la fotografía. Pre-Textos.

Bogas Ríos, M. J. y Olid Suero, M. (2023). Una quimera hecha realidad. Creación y consolidación del documental andaluz (1976-2021). En Torreiro, C. y Alvarado, A. (Eds. Lit.). El documental en España: historia, estética e identidad (pp. 181-195). Cátedra.

Cartier-Bresson, H. (2001). Fotografiar del natural. Gustavo Gili.

Cerdán, J. y Fernández Labayen, M. (2017). Memoria y fosas comunes: estrategias políticas del documental independiente. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 23, 187-198.

de la Cuadra, E. y López de Solís, I. (2013). Imágenes de archivo en cine de ficción: cine basado en una historia real. Trípodos, 31, 11-36.

Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Laurus, 12, 180-205. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109911

Feria-Sánchez, J. J. (2023). El cine de no ficción en Andalucía: revisión y análisis de la producción contemporánea de largometrajes cinematográficos documentales (2018-2022). Revista Mediterránea de Comunicación, 14(2), 143-155. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.24497

Fontcuberta, J. (1997). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Gustavo Gili.

Gómez García, I. (2023). Posmemoria y autoficción en el documental español actual sobre la Guerra Civil y el franquismo. Cultura, Lenguaje y Representación, XXXII, 69–85. http://dx.doi.org/10.6035/clr.6802

Ley 20/2022, de 19 de octubre, de Memoria Democrática. Jefatura del Estado “BOE” núm. 252, de 20 de octubre de 2022. Referencia: BOE-A-2022-17099

Lister, M. (Comp.) (1997). La imagen fotográfica en la cultura digital. Paidós.

López Jiménez, S. y Castillo Gómez, M. M. (2021). ¿Dónde están las mujeres? Acercando relatos y repensando imaginarios. En Sánchez Romero, M. y del Moral Vargas, M. (Coords.). Género e historia pública. Difundiendo el pasado de las mujeres (pp. 95-113). Comares.

Martín Núñez, M. (2024). El Archivo de Memoria Fotográfica de la Guerra Civil. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 28, 87-112. https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17694

Martín Núñez, M. (2022). De la memoria a la posmemoria de la Guerra Civil a través del fotolibro: la generación de la memoria colectiva. Historia y Comunicación Social, 27(2), 469-482. https://doi.org/10.5209/hics.77798

Martínez-Cano, F. J., Ivars-Nicolás, B., y Roselló-Tormo, E. (2020). Cine memoria. Intersecciones entre documental y ficción en la práctica cinematográfica latinoamericana contemporánea: estudio de caso de Roma. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 20, 111–136. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7594

Mata-Núñez, A. (2023). Recursos fotográficos en el cine de Wes Anderson. El caso de 'The French Dispatch'. Index.Comunicación, 13(1), 197-221. https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Recurs

Monlleó Peris, R. (2018). La memoria histórica de las mujeres republicanas. En Monlleó Peris, R.; Badenes-Gasset, I. y Alarcón Sornichero, E. (eds.) Mujeres públicas, ciudadanas conscientes: una experiencia cívica en la Segunda República (pp. 211-214). Universitat Jaume I.

Monlleó Peris, R.; Badenes-Gasset, I. y Alarcón Sornichero, E. (Eds.) (2018). Mujeres públicas, ciudadanas conscientes: una experiencia cívica en la Segunda República. Universitat Jaume I.

Nash, M. (1994). Experiencia y aprendizaje: la formación histórica de los feminismos en España. Historia Social, 20, 151-172.

Negrete Peña, R. (2016). La memoria de la guerra civil española en la literatura de algunas escritoras exiliadas. En García-Gil, C., Flecha García, C., Cala Carrillo, M. J., Núñez Gil, M. y Guil Bozal, A. (Coords.) Mujeres e investigación. Aportaciones interdisciplinares: VI Congreso Universitario Internacional Investigación y Género (pp. 487-499). SIEMUS (Seminario Interdisciplinar de Estudios de las Mujeres de la Universidad de Sevilla).

Parejo, N. (2012). La expresión de lo fotográfico en el cine. En Expresión, análisis y crítica de los discursos audiovisuales: cine (pp. 65-80). Sociedad Latina de Comunicación Social.

Parejo, N. (2008). De la fotografía documental al documento digital. Zer, 13(25), 179-196. https://doi.org/10.1387/zer.3586

Peña Collazos, W. (2009). El estudio de caso como recurso metodológico apropiado a la investigación en ciencias sociales. Educación y desarrollo social, 3(2), 180-195. https://doi.org/10.18359/reds.887

Pérez Daza, J. y Prada, W. (2022). Apuntes sobre fotografía y memoria a partir de la relectura de Ante el dolor de los demás de Susan Sontag. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 25, 103-125. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14482

Quílez, L. (2015). Éticas y estéticas de la posmemoria en el audiovisual contemporáneo. Historia Actual Online, 38(3), 57-69.

Quílez Esteve, L. (2014). Hacia una teoría de la posmemoria. Reflexiones en torno a las representaciones de la memoria generacional. Historiografías, 8, 57-75. https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.201482417

Quílez, L. y Araüna, N. (2019). Diálogo con la ausencia: la epístola como herencia del pasado traumático en el cine documental español contemporáneo. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 28, 209-222.

Robins, K. (1997). ¿Nos seguirá conmoviendo una fotografía? En Lister, M. (Comp.). La imagen fotográfica en la cultura digital (pp. 49-75). Paidós.

Rodríguez, R. P. (2013). El poder del testimonio, experiencias de mujeres. Estudos Feministas, 21(3), pp. 1149-1169. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2013000300021

Slater, D. (1997). La fotografía doméstica y la cultura digital. En Lister, M. (Comp.). La imagen fotográfica en la cultura digital (pp. 173-195). Paidós.

Sontag, S. (2007). Sobre la fotografía. Alfaguara.

Vega de la Rosa, C. (2022). Tácticas ficcionales de la memoria. Nuevos discursos narrativos en la fotografía contemporánea. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, (25), 1–37. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14201

Zumalde Arregi, I. y Zunzunegui Díez, S. (2014). Ver para creer. Apuntes en torno al efecto documental. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 17, 87-94.

Published

2024-07-19

How to Cite

Mata-Núñez, A., & Ramírez-Alvarado, M. (2024). Documentary image in the recovery of feminist historical memory: A las mujeres de España. María Lejárraga (Laura Hojman, 2022). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (29), 119–145. https://doi.org/10.24310/fotocinema.29.2024.19287