Gag, taboo and scissors. Keeping formalities or Salir del ropero
Guardar las formas o Salir del ropero (Ángeles Reiné, 2019)
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15509Keywords:
Spanish Cinema, Female Directors, Comedy, Lesbianism, Gag, Textual AnalysisAbstract
Aware that throughout the historiography of Spanish cinema, lesbianism as a taboo and as an intimate position has gone from horror and eroticism to drama and, to a much lesser extent, to comedy, in this article we study the case of Salir del ropero, directed and written by Ángeles Reiné (2019). The film, which belongs to the romantic comedy genre, takes over from A mi madre le gustan las mujeres (Inés París and Daniela Féjerman, 2001) in its attempts to write about lesbian love and its consent in the family and social framework. Without ignoring the claims of cultural studies, here we will vindicate the importance of textual analysis to elucidate how the enunciation constructs its characters and how the mise-en-forme devises comic strategies for the gag to show and question the religious and social taboos and, above all, the ideological corsets of the younger generation on homosexuality and the advanced age of women.
Downloads
Metrics
References
Ahmed, S. (2022). Viver uma vida feminista. Ubu Editora.
Ahmed, S. (2006). Phenomenology: Orientations, Objects, Others. Duke University Press.
Akass, K., y McCabe, J. (2006). Reading the" L word": outing contemporary television. IB Tauris.
Eribon, D., y Lucey, M. (2001). Michel Foucault's histories of sexuality. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 7(1), 31-86.
Eves, A. (2004). Queer theory, butch/femme identities and lesbian space. Sexualities, 7(4), 480-496.
Castro de Paz, J. L. (2002) Un cinema herido. Los turbios años cuarenta en el cine español (1939-1950). Paidós.
Garin, M. (2014). El gag visual. De Buster Keaton a Super Mario. Cátedra.
Geiger, W., Harwood, J., y Hummert, M. L. (2006). College students' multiple stereotypes of lesbians: A cognitive perspective. Journal of Homosexuality, 51(3), 165-182.
García Catalán, S., Rodríguez Serrano, A., y Martín Núñez, M. (2022). De un radical realismo íntimo: un Otro Nuevo Cine Español firmado por mujeres. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 33, 7-24.
García Catalán, S. (2022). Velos/muros. O cómo el arte puede tratar el horror. En J. Marzal Felici, S. García Catalán y M. Martín Núñez (Eds.), Puntos ciegos, miradas afiladas. Discursos fotográficos y prácticas artísticas para hackear la posverdad (pp. 279-312). Tirant Lo Blanch.
González, C. (2011). Visibilidad y diversidad lésbica en el cine español. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 9(3), 221-255.
Kristeva, J. (1988). Poderes de la perversión. Siglo XXI.
Kulick, D. (2014). Humorless lesbians. En D. Chiaro y R. Baccolini (Eds.), Gender and Humor (pp. 99-113). Routledge.
Marcos Ramos, M., González-de-Garay, B., y Arcila Calderón, C. (2020). Grupos minoritarios en la ficción televisiva española: análisis de contenido y percepciones ciudadanas para la creación de un índice de diversidad. Cuadernos.info, (46), 307-341.
Millán, M. J. R., de Garay Domínguez, B. G., y Álvarez, J. C. A. (2011). Adolescencia e identidades LGBT en el cine español. Evolución, personajes y significados. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 9(3), 5-57.
Mulvey, L. (1975). Visual pleasure in narrative cinema. Screen, 16, 746-759.
Olson, E. (1978). Teoría de la comedia. La comedia española del Siglo de Oro. Ariel.
Parrondo Coppel, E., y Gonza?lez-Hortigu?ela, T. (2016). Releyendo a Laura Mulvey 40 an?os despue?s. Historiografi?a y feminismo / Re-reading Laura Mulvey 40 Years After. Historiography and Feminism. Secuencias, 42. https://doi.org/10.15366/secuencias2016.42.003
Pérez Perucha, J. (Ed.). (1997). Antología crítica del cine español (1906-1995). Cátedra, Filmoteca Española.
Perriam, C. (2013). Spanish queer cinema. Edinburgh University Press.
Sánchez, L. A. (2017). Reconociéndose como lo otro: La narrativa audiovisual del re-encuentro de la mujer con el monstruo. Fotocinema: revista científica de cine y fotografía, (15), 87-108.
Scholz, A., Oroz, E., Binimelis-Adell, M., y Álvarez, M. (Eds.). Entrevistas con creadoras del cine español contemporáneo. Millones de cosas por hacer. Peter Lang.
Sedgwick, E. K. (1998). Epistemología del armario. Ediciones de la Tempestad.
Rodríguez Serrano, A. (2022). Apuntes en los márgenes de Conexiones, un diálogo con Santos Zunzunegui (Asier Aranzubia, 2022). Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (25), 435-449. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.15136
Vilaró, A. (2021). ¿Una «nova Escola de Barcelona»? Dia?logos este?ticos y narrativos en el cine realizado por mujeres en Catalun?a. Secuencias, 53, 97-113. https:// dx.doi.org/10.15366/secuencias2021.53.003.
Zecchi, B. (2014). Desenfocadas. Cineastas españolas y discursos de género. Icaria.
Zunzunegui, S. (2005). Los felices sesenta. Aventuras y desventuras del cine español (1959 – 1971). Paidós.
Zunzunegui, S. (s.f). El cuerpo y la máscara. Para una tipología del actor español: el caso de Alfredo Landa. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-cuerpo-y-la-mascara-para-una-tipologia-del-actor-espanol-el-caso-de-alfredo-landa--0/html/ff8b6072-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html#I_0_
Zunzunegui, S. (2005). Las cosas de la vida. Lecciones de semiótica estructural. Biblioteca Nueva.
Zuria?n, F. A. (Coord.). (2015). Construyendo una mirada propia: mujeres directoras en el cine espan?ol. De los ori?genes al an?o 2000. Si?ntesis.
Zuria?n F. A. (Ed.). (2017). Miradas de mujer: cineastas espan?olas para el siglo XXI (del 2000 al 2015). Fundamentos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.