Representations of the flâneur in Anglo-Saxon urban landscaping cinema (1980 – 2005)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.14164

Keywords:

Flâneur, Urbanism, Landscaping, Cinema and City, Experimental Films, Documentary Films

Abstract

This work aims to update the attributes of the Benjaminian flâneur, taking into account the aesthetic experience of contemporary urbanism, which is characterised by the consequences of neoliberal urbanistic policies implemented between the second half of the XX century and the present day. The deregulatory measures enforced on urban land have led to the expansion of gentrified downtown lanscapes in every global city and a suburbial periphery occupied by the middle class’ residences. By analizying a compilation of landscaping films produced between 1980 and 2005 - works that fit somewhere between the categories of experimental cinema and documentary film - this article intends to define what effects this new type of architecture has in the psyche of the new “neoliberal” flâneur, the essence of which cannot possibly be the same as that Walter Benjamin defined when he rescued the archetype from Baudelaire about a century ago, since the capitalist invasion of social gathering centres has nowadays reached entirely new heights.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Adrián Sánchez Martínez , Universidad Pompeu Fabra

Adrián Sánchez es graduado en Comunicación Audiovisual por la Universidad Pompeu Fabra, con mención especial en Historia, teoría y análisis del audiovisual. En esa misma institución cursa actualmente un Máster en Estudios de Cine y Audiovisual Contemporáneos. Sus líneas de investigación comprenden las relaciones ontológicas entre cine y teatro, las relaciones entre cine y urbanismo y la semiótica del cine digital. A lo largo de su carrera, ha colaborado escribiendo crítica en Filmin, el diario del Festival de Cine Fantástico de Sitges o el Diari de Barcelona. Desde octubre de 2021, imparte clases en la escuela privada La casa del cine.

References

Auge, M. (2000). Los “no-lugares”: Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa Editorial.
Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Ediciones Akal.
Berman M. (mayo de 2013). Emerging from the ruins. Conferencia llevada a cabo en el City College de Nueva York, Estados Unidos. Recuperado de https://www.dissentmagazine.org/article/emerging-from-the-ruins
Boyer, M. C. (2004). Ciudades en venta: la comercialización de la historia en el South Street Seaport. En M. Sorkin (Ed.), Variaciones sobre un parque temático. La nueva ciudad americana y el fin del espacio público (pp. 181-204). Barcelona: Gustavo Gili.
Coates, J. (2017). Key figure of mobility: the flâneur. Revista Social Anthropology, 25 (1), 28-41. Recuperado de https://eprints.whiterose.ac.uk/145212/3/4.%20The%20flaneur_COMPLETE.pdf DOI: 10.1111/1469-8676.12381
Debord, G. (1955). Introducción a una crítica de la geografía urbana. Amano. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/cmunoz11/debord3.pdf
De Solà Morales, I. (2002). Territorios. Barcelona: Gustavo Gili.
Durán Segura, L. (2018). Miradas urbanas sobre el espacio público. Revista Reflexiones. 90 (2), 137-144. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/1466
Freud, S. (1955). The 'Uncanny'. En The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud. V. XVII (pp. 210-252). Londres: Hogarth Press.
Houellebecq, M. (2000). El mundo como supermercado. Barcelona: Anagrama.
Jameson, F. (1991). Ensayos sobre el posmodernismo. Buenos Aires: Imago Mundi.
Ocampo Failla, P. (2004). Periferia. La heterotopia del no lugar. Revista Urbano, 7 (9), 92-95. Recuperado de http://revistas.ubiobio.cl/index.php/RU/article/view/547
Ritzer G. (1992). La Mcdonaldización de la sociedad. Un análisis de la racionalización en la vida cotidiana. Barcelona: Ariel.
Villarmea Álvarez, I. (2015) Documenting cityscapes. Urban change in contemporary non-fiction film. Columbia University: Wallflower Press.

Published

2022-01-24

How to Cite

Sánchez Martínez , A. . (2022). Representations of the flâneur in Anglo-Saxon urban landscaping cinema (1980 – 2005). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (24), 313–334. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.14164