From the urban symphony to urban noise. City-screen, city-panopticon and city-deterritorialized in El juego de la vida (GAC, 2007)

Authors

Abstract

Our research is framed in the context of relations between cinema and city, which aims to analyze a contemporary urban symphony: El juego de la vida (Grupo de Arte Callejo -GAC-, 2007). Now, unlike the urban symphonies of the 20s, which organized the images through montage with classical music; in the case of El juego de la vida, the soundtrack is made up of zapping noises, camera and gun shots, and chaotic and abstract urban voices. Thus, we propose to apply a conceptual creation methodology in order to extract the ideas inherent to the film: the city-screen, the city-panopticon and city-deterritorialized. These concepts are going to plot the rhythms that constitute the regulation of urban existence in various ways: from the interweaving between the alienating rhythms of zapping and the rhythms of television images (city-screen) and between the rhythms of the shots and the rhythms of mosaic images (city-panopticon). However, rhythms can also generate emancipatory movements, symbolized by the nexus between the rhythm of street voices and the rhythm of images-traffic and images-flow (city-deterritorialized).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Miguel Alfonso Bouhaben , Escuela Superior Politécnica del Litoral, Ecuador

Doctor in Audiovisual Communication (Complutense University of Madrid). Graduate in Theory of Literature and Comparative Literature and in Philosophy (UCM). He is currently a professor in Audiovisual Research (Escuela Superior Politécnica del Litoral-ESPOL). Director of the Ñawi: arte diseño comunicación indexed in SCIELO, LATINDEX 2.0 and EBSCO. Principal Investigator (IP) of the Visual Culture, Communication and Decoloniality Research Group (ESPOL). Member of the Research Project I + D + i Interactions of art in the technosphere (Faculty of Fine Arts-UCM). He is an evaluator in a dozen scientific journals from Spain, Mexico, Chile, Ecuador, Colombia and Argentina. He has published more than 60 audiovisual research articles in scientific journals indexed in WoS, SCOPUS and LATINDEX.

References

Antoniazzi, S. (2019). La ciudad filmada: cine, espacio e historia urbana. Biblio3W Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 24 (1260), 1-29. Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/b3w/article/view/27278/0. https://doi.org/10.1344/b3w.0.2019.27278
Augé, M. (1994). Los no lugares. Barcelona: Editorial Gedisa.
Badiou, A. (1998). Los falsos movimientos del cine. En A. Badiou, Pequeño manual de inestética (pp. 127-138). Buenos Aires: Prometeo libros.
Benjamin, W. (1973). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica. En W. Benjamin, Discursos interrumpidos I (pp. 15-59). Madrid: Taurus.
Bouhaben, M. A. (2011a). El sistema del Cine-ojo de Dziga Vertov y su repercusión. En Dziga Vertov, Memorias de un cineasta bolchevique (pp. 11- 32). Madrid: Capitan Swing.
Bouhaben, M. A. (2011b). Entre la filosofía de Deleuze y el cine de Godard: introducción a una topología diferencial de las imágenes y los conceptos. Madrid: Servicio de Publicaciones UCM.
Bouhaben, M. A. (2021). Estado-pantalla, sociedad-pantalla y cuerpo-pantalla. Representaciones videoartísticas de los usos de las tecnologías durante la pandemia. Estudios de Teoría Literaria - Revista digital: artes, letras y humanidades, 22, 41-55. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/5049
Bowie, L. (2020) “Berlin not for sale: The film lens as a tool of urban exploration in 1960s West Berlin.” Journal of Urban History (en prensa). DOI: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0096144220953419 https://doi.org/10.1177/0096144220953419
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Casetti, F. & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.
Chion, M. (1999). El sonido. Barcelona: Paidós.
Debord, G. (2003). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos.
Deleuze, G. (1985). La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2001). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Valencia: Pre-textos.
Derrida, J. (1997). Una filosofía deconstructiva. Zona erógena, 35. Recuperado de http://www.jacquesderrida.com.ar/textos/filosofia_decontructiva.html
Dipaola, E. (2019). La ciudad y los sentidos: las sensaciones como ima?genes del espacio y de las afecciones en el cine argentino contempora?neo. Dixit, 31, 14-23. Recuperado de https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1828
https://doi.org/10.22235/d.v0i31.1828
Durán Castro, M. (2005). Fotografía y cine: imágenes y memoria urbana. Cuadernos de música, artes visuales y artes escénicas, 1(2), 268-292. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/6427
Foucault, M. (1999). Las redes de poder. En C. Ferrer (Ed.), El lenguaje libertario (pp. 15-32). La Plata: Terramar.
Foucault, M. (2000). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.
Foucault, M. & Deleuze, G. (1992). Los intelectuales y el poder. En M. Foucault, Microfísica del poder (pp. 83-93). Madrid: La Piqueta.
GAC (2009). GAC. Pensamientos, prácticas, acciones. Buenos Aires: Tinta limón.
García, V. (1981). El pensamiento de P.-J. Proudhon. México: EMU.
Horkheimer, M & Adorno, T. W. (1988). La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas. En Dialéctica del iluminismo (pp. 33-64). Buenos Aires: Sudamericana.
Lima, C. (2008). Filmic Narratives of the City. En Cities in Film: Architecture, Urban Space and the Moving Image, An International Interdisciplinary Conference University of Liverpool, 142-148.
Lo?pez Pliego, M. (2020). Aproximaciones teo?ricas a la relacio?n cine-ciudad: profundizando en la imagen cinematogra?fica de la ciudad. Revista Mexicana de Comunicación, 146-147. Recuperado de http://mexicanadecomunicacion.com.mx/wp-content/uploads/2021/08/no146-147_ensayo_l%C3%B3pez_aproximaciones_te%C3%B3ricas_cine_ciudad.pdf
Lorente Bilbao, J. I. (2003). Miradas sobre la ciudad. La sinfonía como representación de la urbe. Revista Zainak, 23, 55-69.
Lynch, K. (2010). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili.
Maldonado-Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. En S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Ed.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 127-167). Bogotá: Siglo del hombre Editores.
Mbembe, A. (2020). Necropolítica. Madrid: Melusina.
Mirzoeff, N. (2016). Cómo ver el mundo. Una nueva introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.
Mumford, L. (1945). La cultura de las ciudades. Buenos Aires: Emecé.
Sánchez-Biosca, V. (2010). Ciudades de (en) sueño. En Malas calles (pp. 149-155). Valencia: Institut Valencià d´Art Modern.
Sorlin, P. (2016). El cine y la ciudad: una relación inquietante. Secuencias, (13), 21-28. Recuperado de https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/4386
Sousa Santos, B. (2010). Para descolonizar occidente. Más allá del pensamiento abismal. Buenos Aires: CLACSO y Prometeo Libros.
Stein, E. (2021). Seeing Symphonically: Avant-Garde Film, Urban Planning, and the Utopian Image of New York. New York: Suny Press, excelsior editions.
Timur Demir, S. (2014) The City on Screen: A Methodological Approach on Cinematic City Studies. Cinej Cinema Journal, 4(1), 20-36. Recuperado de http://cinej.pitt.edu/ojs/index.php/cinej/article/view/67 https://doi.org/10.5195/cinej.2014.67
Zuboff, S. (2020). Capitalismo de la vigilancia. Política exterior, 34(194), 7-12.

Published

2022-01-24

How to Cite

Bouhaben , M. A. (2022). From the urban symphony to urban noise. City-screen, city-panopticon and city-deterritorialized in El juego de la vida (GAC, 2007). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (24), 241–264. Retrieved from https://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/14161