From the urban symphony to urban noise. City-screen, city-panopticon and city-deterritorialized in El juego de la vida (GAC, 2007)
Abstract
Our research is framed in the context of relations between cinema and city, which aims to analyze a contemporary urban symphony: El juego de la vida (Grupo de Arte Callejo -GAC-, 2007). Now, unlike the urban symphonies of the 20s, which organized the images through montage with classical music; in the case of El juego de la vida, the soundtrack is made up of zapping noises, camera and gun shots, and chaotic and abstract urban voices. Thus, we propose to apply a conceptual creation methodology in order to extract the ideas inherent to the film: the city-screen, the city-panopticon and city-deterritorialized. These concepts are going to plot the rhythms that constitute the regulation of urban existence in various ways: from the interweaving between the alienating rhythms of zapping and the rhythms of television images (city-screen) and between the rhythms of the shots and the rhythms of mosaic images (city-panopticon). However, rhythms can also generate emancipatory movements, symbolized by the nexus between the rhythm of street voices and the rhythm of images-traffic and images-flow (city-deterritorialized).
Downloads
Metrics
References
Augé, M. (1994). Los no lugares. Barcelona: Editorial Gedisa.
Badiou, A. (1998). Los falsos movimientos del cine. En A. Badiou, Pequeño manual de inestética (pp. 127-138). Buenos Aires: Prometeo libros.
Benjamin, W. (1973). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica. En W. Benjamin, Discursos interrumpidos I (pp. 15-59). Madrid: Taurus.
Bouhaben, M. A. (2011a). El sistema del Cine-ojo de Dziga Vertov y su repercusión. En Dziga Vertov, Memorias de un cineasta bolchevique (pp. 11- 32). Madrid: Capitan Swing.
Bouhaben, M. A. (2011b). Entre la filosofía de Deleuze y el cine de Godard: introducción a una topología diferencial de las imágenes y los conceptos. Madrid: Servicio de Publicaciones UCM.
Bouhaben, M. A. (2021). Estado-pantalla, sociedad-pantalla y cuerpo-pantalla. Representaciones videoartísticas de los usos de las tecnologías durante la pandemia. Estudios de Teoría Literaria - Revista digital: artes, letras y humanidades, 22, 41-55. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/5049
Bowie, L. (2020) “Berlin not for sale: The film lens as a tool of urban exploration in 1960s West Berlin.” Journal of Urban History (en prensa). DOI: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0096144220953419 https://doi.org/10.1177/0096144220953419
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Casetti, F. & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.
Chion, M. (1999). El sonido. Barcelona: Paidós.
Debord, G. (2003). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos.
Deleuze, G. (1985). La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2001). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Valencia: Pre-textos.
Derrida, J. (1997). Una filosofía deconstructiva. Zona erógena, 35. Recuperado de http://www.jacquesderrida.com.ar/textos/filosofia_decontructiva.html
Dipaola, E. (2019). La ciudad y los sentidos: las sensaciones como ima?genes del espacio y de las afecciones en el cine argentino contempora?neo. Dixit, 31, 14-23. Recuperado de https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1828
https://doi.org/10.22235/d.v0i31.1828
Durán Castro, M. (2005). Fotografía y cine: imágenes y memoria urbana. Cuadernos de música, artes visuales y artes escénicas, 1(2), 268-292. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/6427
Foucault, M. (1999). Las redes de poder. En C. Ferrer (Ed.), El lenguaje libertario (pp. 15-32). La Plata: Terramar.
Foucault, M. (2000). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.
Foucault, M. & Deleuze, G. (1992). Los intelectuales y el poder. En M. Foucault, Microfísica del poder (pp. 83-93). Madrid: La Piqueta.
GAC (2009). GAC. Pensamientos, prácticas, acciones. Buenos Aires: Tinta limón.
García, V. (1981). El pensamiento de P.-J. Proudhon. México: EMU.
Horkheimer, M & Adorno, T. W. (1988). La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas. En Dialéctica del iluminismo (pp. 33-64). Buenos Aires: Sudamericana.
Lima, C. (2008). Filmic Narratives of the City. En Cities in Film: Architecture, Urban Space and the Moving Image, An International Interdisciplinary Conference University of Liverpool, 142-148.
Lo?pez Pliego, M. (2020). Aproximaciones teo?ricas a la relacio?n cine-ciudad: profundizando en la imagen cinematogra?fica de la ciudad. Revista Mexicana de Comunicación, 146-147. Recuperado de http://mexicanadecomunicacion.com.mx/wp-content/uploads/2021/08/no146-147_ensayo_l%C3%B3pez_aproximaciones_te%C3%B3ricas_cine_ciudad.pdf
Lorente Bilbao, J. I. (2003). Miradas sobre la ciudad. La sinfonía como representación de la urbe. Revista Zainak, 23, 55-69.
Lynch, K. (2010). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili.
Maldonado-Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. En S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Ed.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 127-167). Bogotá: Siglo del hombre Editores.
Mbembe, A. (2020). Necropolítica. Madrid: Melusina.
Mirzoeff, N. (2016). Cómo ver el mundo. Una nueva introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.
Mumford, L. (1945). La cultura de las ciudades. Buenos Aires: Emecé.
Sánchez-Biosca, V. (2010). Ciudades de (en) sueño. En Malas calles (pp. 149-155). Valencia: Institut Valencià d´Art Modern.
Sorlin, P. (2016). El cine y la ciudad: una relación inquietante. Secuencias, (13), 21-28. Recuperado de https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/4386
Sousa Santos, B. (2010). Para descolonizar occidente. Más allá del pensamiento abismal. Buenos Aires: CLACSO y Prometeo Libros.
Stein, E. (2021). Seeing Symphonically: Avant-Garde Film, Urban Planning, and the Utopian Image of New York. New York: Suny Press, excelsior editions.
Timur Demir, S. (2014) The City on Screen: A Methodological Approach on Cinematic City Studies. Cinej Cinema Journal, 4(1), 20-36. Recuperado de http://cinej.pitt.edu/ojs/index.php/cinej/article/view/67 https://doi.org/10.5195/cinej.2014.67
Zuboff, S. (2020). Capitalismo de la vigilancia. Política exterior, 34(194), 7-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.