The Shopping Centre in the Cinema of Argentina and Chile

Authors

Keywords:

Arcade, shopping mall, Heterotopia, Palimpsest, Historical Memory, Literature and Cinema, Cultural Studies

Abstract

Three films from the last twenty-five years, Buenos Aires viceversa (1996), El abrazo partido (2004), and Ilusiones ópticas (2004), use the shopping centre as the setting for a cinematic fiction. The ways they stage this place allows us to draw a dividing line between a tradition of the arcade of European origin, an essentially horizontal space, characterized by passage, and the shopping mall of US origin, which establishes vertical relations epitomized by the device of the escalator. Based on literary texts and critical essays from Argentina, Chile and Uruguay, we show how these films relate the opposition between horizontality and verticality to the representation of society and historical memory. The model of the shopping mall, a place of multicultural sociability that favors a search for one’s origins, looks indeed opposed to the shopping malls, whose globalized and stratified environment becomes the place of a palimpsest of memory, structured by erasures and resurgences of the past.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Matei Chihaia, Universität Wuppertal

Universität Wuppertal, Alemania

References

Achúgar H. (2004). Territorios y memoria versus lógica del mercado: a propósito de cartografías y shopping malls. Dans H. Achugar (Ed.), Planetas sin boca: Escritos efímeros sobre arte, cultura y literatura (pp. 117–228). Montevideo: Ediciones Trilce.
Benjamin, W. (1982). Das Passagen-Werk. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Caamaño Morúa, V. (2012). Héroes sin futuro: aproximación a "Deambulando por la orilla oscura" de Alberto Fuguet. Revista de Lenguas Modernas, (17), 61–84.
Cárcamo-Huechante, L. E. (2007). Tramas del mercado: imaginación económica, cultura pública y literatura. Santiago: Editorial Cuarto Propio.
Chappuzeau, B. (2017). El desvío emocional frente a la memoria: Buenos Aires viceversa (1996) de Alejandro Agresti. Dans W. Nitsch & C. Wehr (Eds.), Cine de investigación: Paradigmas de la revelación y del ocultamiento en el cine argentino (pp. 339–354). Romanische Studien: Beihefte 2, München: Akademische Verlagsgemeinschaft.
Cornejo Portugal, I. (2006). El centro comercial: ¿una nueva forma de ‘estar juntos’? Cultura y representaciones sociales, 1(1), 93–127.
Dufays, S. (2011). El niño de la calle y la ciudad fragmentada en la película ‘Buenos Aires viceversa’, de Alejandro Agresti. Hispanic Review, 79(4), 615–637
Eljaiek-Rodríguez, G. (2018). The Migration and Politics of Monsters in Latin American Cinema. Cham: Palgrave-Macmillan.
Fuguet, A. (2001). Deambulando por la orilla oscura. Dans J. Ortega (Ed.), Antología del cuento latinoamericano del siglo XXI. Las horas y las hordas (pp. 110–113). México: Siglo Veintiuno Editores.
García Canclini, N. (1992). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Sudamericana.
Guano, E. (2002). Spectacles of Modernity: Transnational Imagination and Local Hegemonies in Neoliberal Buenos Aires. Cultural Anthropology, 17(2), 181–209.
Guglielmucci, A. & Scaraffuni Ribeiro, L. (2016). Site of Memory and Site of Forgetting: The Repurposing of the Punta Carretas Prison. Trad. M. Olavarria. Latin American Perspectives, 43(5), 131–144.
Gundermann, C. (2004). Filmar como la gente. La imagen-afección y el resurgimiento del pasado en ‘Buenos Aires viceversa (1996)’ de Alejandro Agresti. Dans A. Amado & N. Dominguez (ed.), Lazos de familia. Herencias, cuerpos, ficciones (pp. 85–109). Buenos Aires: Paidós.
Holmes, A. (2017). Politics of Architecture in Contemporary Argentine Cinema. Cham: Palgrave Macmillan.
Kaltmeier, O. (2011). Urban Landscapes of Mall-ticulturality. (Retro-)Coloniality and Identity Politics in Quito: The Case of the San Luis Shopping Center. Dans O. Kaltmeier (Ed.), Selling EthniCity: Urban Cultural Politics in the Americas (pp. 93–114). Farnham: Ashgate.
Klein, N. (2007). Die Schock-Strategie: der Aufstieg des Katastrophen-Kapitalismus. Frankfurt am Main: Fischer.
Lemebel, P. (2003). Zanjón de la Aguada. Santiago de Chile: Seix-Barral.
Muzzio, D. & Muzzio-Rentas, J. (2008). ‘A Kind of Instinct’: The Cinematic Mall as Heterotopia. Dans M. Dehaene, & L. De Cauter (Eds.), Heterotopia and the City: Public Space in a Postcivil Society (pp. 137–149). London: Routledge.
Navarrete Higuera, C. (2017). Pedro Lemebel: un geopolítico socio-textual. Literatura y lingüística, (35), 71–94.
Page, J. (2017). Neoliberalism and the Politics of Affect and Self-Authorship in Contemporary Chilean Cinema. Dans M. Delgado, R. Johnson & S. Hart (Eds.), Companion to Latin American Film (pp. 269–284). Oxford: Blackwell-Wiley.
Poblete, J. (2013). Las Fronteras internas en la ciudad de Santiago: Lemebel. Dans M. Sepúlveda Eriz (Ed.), Chile Urbano: La Ciudad en la literatura y el cine (pp. 76–89). Santiago: Cuarto Propio.
Podalsky, L. (2004). Specular City: Transforming Culture, Consumption, and Space in Buenos Aires, 1955-1973. Philadelphia: Temple University Press.
Prévôt Schapira, M.-F. (2002). Buenos Aires en los años 90: metropolización y desigualdades. EURE, 28(85), 31–50.
Sarlo, B. (1994). Escenas de la vida posmoderna: Intelectuales, arte y videocultura en la Argentina. Buenos Aires: Ariel.
Sepúlveda Eriz, M. (2013). Chile urbano: la ciudad en la literatura y el cine. Dans M. Sepúlveda Eriz (Ed.), Chile Urbano: La Ciudad en la literatura y el cine (pp. 11–34). Santiago: Cuarto Propio.
Soja, E. (1995). Heterotopologies: a remembrance of other spaces in the citadel-LA. Dans S. Watson & K. Gibson (Eds.), Postmodern Cities and Spaces (pp. 13–34). Cambridge: Blackwell.
Solomianski, A. (2019). Edificaciones reveladoras. Monumentos y ‘lugares de memoria’: configuraciones urbanas de conflictos latinoamericanos del siglo XXI. Babel, (39), 86–112.
Underhill, P. (2000). Why We Buy: The Science of Shopping. New York: Simon and Schuster.
Web Galerías. Repéré à https://www.galeriaspacifico.com.ar/nuestraHistoria
Wrigley, N. & Lowe, M. (2002). Call of the Mall: The Geography of Shopping. Nueva York: Simon and Schuster.

Published

2022-01-22

How to Cite

Chihaia, M. (2022). The Shopping Centre in the Cinema of Argentina and Chile . Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (24), 45–62. Retrieved from https://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/14155