An attentive gaze. The work with the image from an approach to the artwork of Chantal Akerman as performativity

Authors

  • María Martínez Morales Universidad de Jaén Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.13773

Keywords:

Chantal Akerman, Performativity, Image, Artistic Research

Abstract

The work proposes to investigate everyday life to generate forms based on the image as a performative device. In this way, the text is articulated from the concept of image performativity from the creative process of Chantal Akerman, to recover the image-forming power and the importance it acquires in our lives, in the face of a reality anesthetized by the repetition of the pictures. Thus, the work is intended to answer these images from performativity to open possible imaginaries. For this, the text is organized according to an approximation to the work of the filmmaker Chantal Akerman. Working with the image through the autobiographical, everyday life and memory, experimenting with the elements offered by the artistic medium to create new relationships, annotations for an artistic investigation from performativity as an emergency.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Martínez Morales, Universidad de Jaén

Graduated in Fine Arts, doctor and professor in the Department of Didactics of Musical, Plastic and Corporal Expression of the University of Jaén. The lines of research that he works are mainly around intermediate artistic practice as research, in that search to understand relationships with the world from the sensible, social / political practices to think (us) from the aesthetics of the performative. Thus, he investigates the dissolution of art in everyday life through actions as ways of doing capable of providing new forms of relationship. In this way, he is involved in projects in collaboration with communities and groups, actions that lead him to develop practices through an intermediate art as a democratization process that affects all aspects of our life.

References

Akerman, C. (2013). My Mother Laughs. Francia: Mercure de France.

Akerman, C. (2020). Una familia en Bruselas. Madrid: Editorial Tránsito.

Aznar, Y. (2015). Prácticas artísticas contemporáneas. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Aceres, S.A.

Bachelar, G. (1978). El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia. México: Fondo de cultura económica.

Bergstrom, J. (1997), La femme a la caméra: intrevista di Jane Bergstrom a Babette Mangolte". En Il Cinema di Chantal Akerman, Adriano Apra y Bruno Di Marino (eds.). Roma: Editorial Dino Audino.

Berger, J. (2015). Para entender la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S. A.

Berger, J. (2016). Modos de ver. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S. A.

Borgdorff, H. (2005) El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts: Paises Bajos. https://es.scribd.com/document/279835961/BORGDORFF-El-Debate-Sobre-La-Investigacion-en-Las-Artes

Cuevas, E. (2010). La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ocho y medio.

De Sousa, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Uruguay: Trilce.

Deleuze, G. (1987). ¿Qué es el acto de creación? Conferencia dada por Gilles Deleuze en la cátedra de los martes de la fundación FEMIS. https://www.youtube.com/watch?v=dXOzcexu7Ks

Fischer-Lichte, E. (2011). La estética de lo performativo. Madrid: Abada Editorial.

Garcés, M. (2013) Un mundo común. Barcelona: Bellaterra

Giorgio A. (2001) Notas sobre el gesto. En Medios sin fin. Notas sobre la política, Pre-textos. Valencia: Trafic

González, L.; Raich, Ll. (2020). Sobre la imagen poética. Correspondencia. Cantabria: Muga.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres. Feminismo y cine. Madrid: Ediciones Cátedra, S. A.

Maillard, C. (2021) La razón estética. Barcelona: Galaxia Gutenberg

Margulies, I. (1996). Nothing Happens. Durham. Carolina: Editorial Universidad Duke.

Mekas, J. (2013) En el camino, de cuando en cuando, vislumbré breves momentos de belleza. Comparative Cinema, 2013, Num. 3, https://raco.cat/index.php/Comparativecinema/article/view/271786 [View: 31-08-2021].

Moran, J. (2002) There´s No Place Like Home Video. Mineapolis: Editorial Universidad de Minnesota.

Odin, R. (2010). El cine doméstico en la institución familiar. En E. Cuevas Álvarez, La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos (p. 39-60). Madrid: Ocho y Medio.

Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Argentina: Prometeo Libros.

Sánchez, S., Fernández, A. A. (2016). La intimidad como acto político. Sobre Grey Gardens y el cine autobiográfico de Chantal Akerman. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 22, (77-86).

Sontag, S. (2010). Ante el dolor de los demás. Barcelona: Penguin Random House, Grupo Editorial, S.A.U.

Sontag, S. (2011). Sobre la fotografía. Barcelona: Penguin Random House. Grupo Editorial, S.A.U.

Soto, A. (2020) La performatividad de las imágenes. Madrid: Ediciones Metales Pesados.

Toucedo, D. (2020). Solo nos queda el cuerpo. En Akerman, C. (Ed.) Una familia en Bruselas. (pp.74-81) Madrid: Editorial Tránsito.

Published

2022-01-24

How to Cite

Martínez Morales, M. (2022). An attentive gaze. The work with the image from an approach to the artwork of Chantal Akerman as performativity. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (24), 417–437. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.13773