Experiences and photographic experimentation in Argentina in the seventies

Authors

  • Juliana Robles de la Pava CONICET/Centro de Investigación en Arte, Materia y Cultura IIAC-UNTREF. Universidad de Buenos Aires, Argentina Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11704

Keywords:

Argentine photography, avant-garde, experimentation, technic individuation, photographic materiality, photographic exhibitions

Abstract

Despite the fact that photographic experimentalism in Latin America, and particularly in Argentina, has been constantly displaced from the lines of historical and socio-cultural research on the arts and visual culture, in recent years this aesthetic phenomenon has acquired greater relevance in research on the medium. In this article I propose to analyze the discourses and practices on the experimentation of technical images in the Argentina of the seventies. During this decade, exhibitions of the photographic medium were held that showed the interest of several photographic groups in exploring the material possibilities of the photographic image in the key of an aesthetic anti-conventionalism. To carry out this work, we will first investigate the debates on photographic experimentalism, understood from various perspectives as a specific understanding of the medium, and then determine the links between these conceptions of photography and the cases of the Manifesto of the Experimental Photographic Group, the direct shots of the Beta Group presented in Lirolay and the photograms exhibited in Visual Experiences with Photographic Media in Odin’s Gallery. Finally, we will examine the place of the technique as a material substrate that made possible to set the photographic experiments in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juliana Robles de la Pava, CONICET/Centro de Investigación en Arte, Materia y Cultura IIAC-UNTREF. Universidad de Buenos Aires, Argentina

Is doctoral fellow from the Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas of Argentina (CONICET). She is a doctoral candidate in History and Theory of the Arts at the Facultad de Filosofía y Letras of the Universidad de Buenos Aires. She is a researcher in training at the Centro de Investigación en Arte, Materia y Cultura IIAC-UNTREF. She holds a master’s degree in Curatorial Studies from Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF). She holds a BA in Arts from de Universidad de Buenos Aires. She currently works as teaching assistant of Art history in the School of Fine Arts Manuel Belgrano.

References

Adorno, T. W. (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.
Alonso, R. (2018). La unión hace la fuerza. Buenos Aires: Fundación Alfonso y Luz Castillo.
Anónimo. (1974). Fotografía experimental. Artesanía sin límites de búsqueda, Fotografía Universal, año X, (119), 19-20.
Anónimo. (1970). Grupo “Beta”: fotografías en Lirolay, Fotografía Universal, año VIII, (80), 25.
Anónimo. (1971). Foto y expresión, Fotografía Universal, año IX, (87), 20.
Benjamin, W. (2011) 1936. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica y otros escritos. Buenos Aires: Godot.
Flusser, V. 2014. Para una filosofía de la fotografía. Buenos Aires: La Marca.
Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal.
Gamarnik, C. (2016). La fotografía de prensa en Argentina durante la década del 1960: modernización e internacionalización del periodismo gráfico, Revista Photo & Documento, (2), s/p.
Giglietti, N. (2014). Espacios para lo fotográfico. La Plata y Buenos Aires 1980-1991, Boletín de Arte, (14), 32-39.
Giunta, A. 2008. Vanguardia, internacionalismo y política: arte argentina en los años sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI.
González-Flores, L. (2018). La fotografía ha muerto, ¡viva la fotografía! México: Herder.
Herrera, M. J. (2014). 1969-1976 Conceptualismo, realismo, identidad colectiva y proyecto nacional. En Cien años de arte argentino, pp. 185-220 Buenos Aires: Biblos.
Kanev, V. (1998). El manifiesto como género. Manifiestos independentistas y vanguardista, América: Cahiers du CRICCAL, (21), 11-18.
Krauss, R. (2002). Notas sobre la fotografía y el simulacro. En Lo fotográfico: por una teoría de los desplazamientos, pp. 216-231. Barcelona: Gustavo Gili.
Mangone, C. & Warley, J. (1994). El manifiesto. Un género entre el arte y la política. Buenos Aires: Biblos.
Maynard, P. (1997). The Engine of Visualization. Thinking through Photography. Ithaca: Cornell University Press.
Otero, M. A. (1971). CEV, Fotografía Universal, año X, (80), 30-35.
Pérez Fernández, S. (2011). Apuntes sobre fotografía argentina a fin de siglo: hacia la construcción de un mercado, Artículos de investigación sobre fotografía. Montevideo: CMDF, 7-47.
Poggioli, R. (1968). The Theory of the Avant-Garde. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
Romero, J. C. (1971). Arte y fotografía, Fotografía Universal, año IX, (85), 81-82.
Rouillé, A. (2017). La fotografía. Entre documento y arte contemporáneo. México: Herder.
Simondon, G. (2007). El modo de existencia de los objetos técnicos. Buenos Aires: Prometeo.
Soulages, F. (2010). Estética de la fotografía. Buenos Aires: La Marca.

Published

2021-01-26

How to Cite

Robles de la Pava, J. (2021). Experiences and photographic experimentation in Argentina in the seventies. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (22), 173–195. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11704