Vera, un cuento cruel (1973) Josefina Molina. A Horror Spanish Movie Directed by a Woman
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10018Keywords:
Horror, Fantasic, Spanish Cinema, Josefina Molina, Lola Salvador, FeminismAbstract
This article analyses two Spanish audiovisual productions directed by Josefina Molina: Vera (1971) and Vera, un cuento cruel (1973). Vera was released as an episode part of the TVE2 series “Hora Once”. Vera, un cuento cruel is a feature-length fiction film produced by Etnos Films. The two films were directed and written by Josefina Molina based on a short story by Villiers de L´Isle-Adam titled Vera. Vera, un cuento cruel is the only Spanish horror movie directed and written by a woman during the last few years of Franco´s dictatorship, a moment in Spanish history when the horror and fantasy genre was at its most prolific. These films analysis is key in understanding how strongly misogyny influenced Spanish cinema and the fantasy genre in particular. This was undeniably tangible in all stages of film production and transpired through the themes and stories themselves.
Downloads
Metrics
References
ABC. (1974). Reseña de parrilla televisiva. ABC, 14 de febrero de 1971.
Baudelaire, C. (2010). Fleurs du mal. Flores del mal. Edición bilingüe, Sevilla, España: Renacimiento.
Blasco, J. J. (1969). La primera mujer española diplomada en Dirección Cinematográfica. Josefina Molina Reig. Diario Alcázar, 28 de octubre de 1969,
Cascajosa, C. (2010). Mujeres creadoras de ficción televisiva en España. En: P. Sangro, Pedro & J. P. Plaza (Ed). La representación de las mujeres en el cine y la televisión contemporáneos. Barcelona: Laertes, p. 177-197.
Cordero Domínguez, A. (2015). Aportaciones de Narciso Ibáñez Serrador al cine fantástico-terrorífico español. [Tesis] Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.
Clúa Ginés, I. (2000). Los secretos de las damas muertas: dos reelaboraciones de lo fantástico en la obra de Emilia Pardo Bazán. Cuadernos de Investigación Filológica, Vol. 26. Pp. 125-135. DOI: https://doi.org/10.18172/cif.2223
Deltell, L. (2011). José Jara: Un apocalíptico en el cine, un refugiado en la universidad, Área Abierta, Núm. 30. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2011.n30.37837
Deltell, L. (2015). La mujer como sujeto. Josefina Molina en la Escuela Oficial de Cine. Signa, Revista de la Asociación de Semiótica, Volumen 24. Pp. 293-306.
Duramo (1975). Vera, un cuento cruel, de Josefina Molina, Lanza, 18 de octubre de 1975.
Galán, D. (1974). Vera, un cuento cruel de Josefina Molina, Triunfo, Año XXIX, n. 615, 13 de junio de 1974.
García Fernández, E. C. (Editor) (2010). Historia del cine. Madrid: Fragua.
García Fernández, E. C. & Cordero Domínguez, A. (2017). Sangre y sexo en el cine de terror español. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, nº 15, pp. 37-62. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i15.3496
Gómez de la Serna. R. (1920). Prólogo. En A. Villiers De L´Isle-Adam. Eva futura y nuevos cuentos crueles. Madrid, España: Biblioteca Nueva.
Gómez Prada, H. C. (2019). La obra cinematográfica de Josefina Molina en la historiografía del cine español: un análisis audiovisual. [Tesis] Madrid. Universidad Complutense de Madrid.
Gregori, A. (2009). El cine espan?ol segu?n sus directores. Madrid: Ca?tedra.
Gubern, R. & Font, D. (1975). Un cine para el cadalso. Barcelona: Euros.
Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres: Feminismo y cine. Madrid: Cátedra.
Lauretis, T. de (1992). Alicia ya no: feminismo, semio?tica, cine. Madrid: Ca?tedra.
Lesage, J. (1974). Feminist Film Critcism: Theory and Pratice. Women and Film, 5, 12-20.
Llina?s, F. (ed.) (1999). 50 an?os de la Escuela Oficial de Cine/ Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematogra?ficas. Madrid: Filmoteca Espan?ola.
Loma Muro, E. (2013) Las imágenes de Josefina Molina: de la escritura literaria a la audiovisual. [Tesis] Madrid: Universidad Carlos III de Madrid. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba, http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/10756 [20/07/2013].
López Sancho, L. (1974). Precioso y ejemplar filme español: Vera, un cuento cruel, ABC, 10 de julio de 1974.
Martialay, F. (1974). Vera, un cuento cruel, Diario Ya, 10 de julio de 1974.
Martínez Montalbán, J. L. (2006). Lola Salvador Maldonado, Arbor, Vol 182, N. 720.
Martínez Pérez, N. (2016). Mujeres creadoras de ficción televisiva durante la transición española (1974-1981). [Tesis] Madrid: Universidad Carlos III de Madrid.
Medina, E. (2000). El cine negro y policiaco en el cine español de los cincuenta. Barcelona, España: Laertes.
Mendoza Sánchez, A. (2017). De la literatura fantástica al cine surrealista checo: poética de la transgresión en Kyvadlo, jáma a nad?je de Jan Švankmajer. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, nº 14, pp. 275-293. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i14.3602
Molina Reig, J. (2000). Sentada en un rincón. Valladolid: SEMINCI.
Montero Díaz, J. (director) (2018). Una televisión con dos cadenas. La programación en España (1956-1990). Madrid: Cátedra.
Muñoz Giner, A. (2011) “El erotismo en el cine de terror español”, Trabajo de investigación [Tesisna] Madrid: Departamento Cavp 1.
Mulvey, L. (1999). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Eds. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford UP, 833-44.
Palacios Bernal, C. (1993). La escritura de los Contes cruels de Villiers de ’Isle-Adam. Revista de Filología Francesa, 4. Editorial Complutense, Madrid.
Pedraza, P. (2004). Espectra. Descenso a las criptas de la literatura y el cine. Madrid: Valdemar.
Pedraza, P. (1991). La bella, Esfinge, Medusa, Pantera… Enigma y pesadilla. Barcelona: Tusquets Editores.
Owens, C. (2002). El discurso de los otros: las feministas y el posmodernismo. En La posmodernidad, H. Foster (ed.), (pp. 43-47). Barcelona: Kairo?s.
Riambau, E. & Torreiro, C. (1998). Guionistas en el cine espan?ol. Quimeras, picarescas y pluriempleo. Madrid: Ca?tedra / Filmoteca Espan?ola.
Rubio, M. (1974). Vera, un cuento cruel, de J. Molina, Informaciones, 7 de julio de 1974.
Sánchez, A. (1974). Vera, un cuento cruel, Informaciones, 9 de julio de 1974.
Sender, R. J. (1980). La muñeca en la vitrina: bajo el signo de Virgo. Barcelona: Destino,
Siles, B. (2006). La mirada de la mujer y la mujer mirada (En torno a Pilar Miro?). Bilbao: Universidad Pai?s Vasco.
Vernon, K. (2011). Cine de mujeres en la Transición. La trilogía ‘fe¬minista’ de Cecilia Bartolomé, Pilar Miró y Josefina Molina. En: Palacio, Manuel ed. El cine y la Transición política en España (1975-1982), (pp. 145-158). Madrid: Biblioteca Nueva.
Villiers de L´Isle-Adam, A. (1920). Eva futura y nuevos cuentos crueles. Prólogo de Ramón Gómez de la Serna. Madrid: Biblioteca Nueva.
Willians, L. (1991). “Film Bodies: Gender, Genre and Excess”. Film Quarterly, Vol. 44, Núm. 4 (Summer, 1991), pp. 2-13.
Zecchi, B. (2014): Desenfocadas: cineastas españolas y discursos de género. Barcelona: Icaria.
Zecchi, B. (2015). La españolada al femminile. Rassegna iberistica, Vol. 38, Núm. 103, Giugno. pp. 43-64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.