Pablo Trapero’s poetics: impotence, cathabasis and corrosion of the law

Authors

  • Alfredo Dillon Universidad Católica Argentina, Argentina Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10015

Keywords:

Argentine cinema, Trapero, Pablo, Authors, New Argentine Cinema, Film analysis

Abstract

The aim of this article is to analyze some features of the poetics of Pablo Trapero, one of the most relevant and prolific directors of contemporary Argentine cinema. For this purpose, we have selected four films –El bonaerense (2002), Lion’s Den (2008), Carancho (2010) and The Clan (2015)– that are representative of different stages of his filmography. The study appeals to an authorial perspective, as well as a sociological approach of the films. The analysis of Trapero’s poetics is presented according to three axes: the construction of the characters, the figuration of family, and the emergence of a social outlook on Argentina post-crisis of 2001, marked by the corrosion of the law and the normalization of transgression. An authorial perspective contributes to the understanding of the so-called New Argentine Cinema and its industrial evolution: a phenomenon in which Trapero has played a fundamental role.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alfredo Dillon, Universidad Católica Argentina, Argentina

Alfredo Dillon is a researcher at the Research Institute of the Faculty of Social Sciences of Universidad Católica Argentina (UCA), and an associate professor in the Communication degrees of that University. He has a PhD in Social Sciences from the University of Buenos Aires (UBA), with a thesis on recent Argentine cinema. He has published several articles in academic journals on film, literature and communication.

Email: alfredojdillon@gmail.com

References

Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Aguilar, G. (2015). Más allá del pueblo. Imágenes, indicios y políticas del cine. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Bajtín, M. (2008). Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI.
Barthes, R. (2009). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.
Bauman, Z. (2010). Mundo consumo. Ética del individuo en la aldea global. Buenos Aires: Paidós.
Bazin, A. (2003). “De la política de los autores”. En Baecque, A. (comp.) La política de los autores. Manifiestos de una generación de cinéfilos. Barcelona: Paidós.
Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
Bonitzer, P. (2007). El campo ciego. Ensayos sobre el realismo en el cine. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Burke, Sean (1992). The Death and Return of the Author: Criticism and Subjectivity in Barthes, Foucault and Derrida. Edimburgo: Edinburgh University Press.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1989). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
Dieleke, E. (2012). “‘Lo real’ en suspenso: narrativas excepcionales de la Argentina reciente”. En Cuadernos de Literatura, Nº 32, julio-diciembre, pp. 155-185.
España, C. y Manetti, R. (1999). “El cine argentino, una estética comunicacional: de la fractura a la síntesis”. En Burucúa, J. E. (dir.). Nueva Historia Argentina. Arte, sociedad y política. Buenos Aires: Sudamericana.
Hortiguera, H. (2012). “Después de la globalización, la destrucción de lo social en dos filmes argentinos: Las viudas de los jueves y Carancho”. En Letras Hispanas, vol. 8.1, primavera, pp. 112-127.
Miccio, J. (2015). “De regreso: El clan”. En Hacerse la Crítica. En línea: https://www.hacerselacritica.com/de-regreso-el-clan-por-jose-miccio/
Mongin, O. (1999). Violencia y cine contemporáneo. Ensayo sobre ética e imagen. Barcelona: Paidós.
Musaluppi, H. (2016). “Tensiones. (Veinticinco años de Nuevo Cine Argentino)”. En Revista de Cine, Nº 3, pp. 99-107, Universidad del Cine.
Paulinelli, M. (coord.) (2005). Poéticas en el cine argentino. 1995-2005. Córdoba: Comunicarte.
Porta Fouz, J. (2007). “Genealogías: sobre críticos y personajes argentinos”. En El Amante, Nº 181, junio. En línea: www.otroscines.com/nota?idnota=331
Prividera, N. (2016). El país del cine. Para una historia política del nuevo cine argentino. Córdoba: Los Ríos.
Prividera, N. (2018). “Un muchacho como yo. A propósito de El ángel”. En Con los ojos abiertos, 21/08/2018. En línea: www.conlosojosabiertos.com/inconformista-02-la-colulmna-nicolas-prividera-muchacho-proposito-angel/
Turquet, M. y Pérez Rial, A. (2009). “Figuraciones de un espacio con historia. La mesa y su inserción en el relato del cotidiano familiar en el cine argentino de 1995-2005”. En Figuraciones, Nº 6, diciembre. En línea: http://revistafiguraciones.com.ar/numeroactual/articulo.php?ida=137&idn=6&arch
Verardi, M. (2009). “El Nuevo Cine Argentino: claves de lectura de una época”. En Amatriain, I. (coord.): Una década de nuevo cine argentino (1995-2005). Industria, crítica, formación, estéticas, pp. 171-189. Buenos Aires: CICCUS.
Verardi, M. (2010). Nuevo cine argentino (1998-2008): formas de una época. Tesis doctoral, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Published

2020-07-25

How to Cite

Dillon, A. (2020). Pablo Trapero’s poetics: impotence, cathabasis and corrosion of the law . Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (21), 353–372. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10015