The photography in Gustavo Doré’s work during his trip to Spain

Authors

  • Juan Antonio Fernández Rivero Colección Fernández Rivero de Fotografía Histórica, Málaga, España Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10010

Keywords:

Photography, Engraving, Illustration, Drawing, Image and Printing, Photography images

Abstract

Gustavo Doré is considered one of the great universal illustrators. Throughout his life he made a very extensive work highlighting especially the work done to illustrate the Bible, the Quixote and the Divine Comedy. In 1862 he embarked on a trip through Spain accompanied by hispanist Charles Davillier. One of his objectives was to be inspired to carry out his work on Don Quixote, but as a result of the trip, several deliveries were published for the magazine Le Tour du Monde, between 1862 and 1873 and, finally, a book, entitled L'Espagne, published in 1874. But what is surprising in this work, and has not been well studied so far, is that Doré, whose work was characterized by an overflow-wing imagination, used numerous photographs for the realization of between 15 and 20% of the engravings that illustrated the magazine and the book.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juan Antonio Fernández Rivero , Colección Fernández Rivero de Fotografía Histórica, Málaga, España

Degree in Economics from the University of Malaga.

Since the mid-1980s he began an activity as a researcher and collector of historical photography. As a result, there are numerous publications of books and papers from 1994 to the present, as well as a speaker and lecturer at different events on photographic history. On the other hand, the CFRIVERO Collection has become one of the best private collections on historical photography in Spain, including many of its pieces in publications and exhibitions.

References

Alonso Martínez, F. (1999). “Recuerdos y Bellezas de España” y su relacióncon el medio fotográfico. Archivo español de arte, 72 (286), 192-198. http://archivoespañoldearte.revistas.csic.es/index.php/aea/article/view/756/771 DOI 10.3989/aearte.1999.v72.i286.756
Bégin, Émile. (1852). Voyage pittoresque en Espagne et en Portugal. París:Belin-Leprieur et Morizot.
Casado Cimiano, P. (2013). Biografía Gustave Doré (1832-1883). En Doré y las Fábulas de la Fontaine en la Colección UC de Arte Gráfico. Cantabria: Universidad de Cantabria.
Davillier, Ch. (1874). L'Espagne, illustrée de 309 gravures dessinées sur bois par Gustave Doré. París: Librairie Hachette et Cª.
Díaz Francés, M. (2016). J. Laurent 1816-1886, un fotógrafo entre el negocio y el arte. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Fernández Rivero, J. A. (2004). Tres dimensiones en la historia de la fotografía. La imagen estereoscópica. Málaga: Editorial Miramar.
Fernández Rivero, J. A. (2011). Los fotógrafos Lamy y Andrieu. En Una imagen de España. Fotógrafos estereoscopistas franceses (1856-1867). Madrid: Fundación Mapfre.
Fernández Rivero, J.A. & García Ballesteros, M.T. (2017). Descubriendo a Luis Masson, fotógrafo en la España del XIX. Málaga: Ediciones del Genal.
Fontanella, L. (1999). Clifford en España. Un fotógrafo en la corte de Isabel II. Madrid: El Viso.
Foulché-Delbosc, R. (1896). Bibliographie des voyages en Espagne et Portugal. París: H. Welter.
Hamerton, Ph. G. (1864). Gustave Doré, The Fine Arts Quarterly Review, oct, pp. 4-5.
Jerrold, B. (1891). Life of Gustave Doré. London: W. H. Allen & Co. Ltd.
Kaenel, P. (2012). Gustave Doré à l'ouvre: vision photographique, imitation et originalité. Textimage, octobre, 1-17. https://revue-textimage.com/conferencier/01_image_repetee/kaenel.pdf
Lerebours, N. (1840-1844). Excursions Daguerriennes, représentant les vues et les monuments les plus remarquables du globe. París.
Montes Ruiz, R. (1999). Córdoba en la segunda mitad del siglo XIX, a través de las fotografías de J. Laurent. En La Andalucía del siglo XIX en las fotografías de J. Laurent y Cª. Almería: Junta de Andalucía.
Piñar Samos, J, & Sánchez Gómez, C. (2013). Luz sobre papel. La imagen de Granada y la Alhambra en las fotografías de J. Laurent. 2ª ed. Granada: TF/Patronato de la Alhambra.
Riego, B. (2001). La construcción social de la realidad a través de la fotografía y el grabado informativo en la España del siglo XIX. Santander: Universidad de Cantabria.
Roscoe, T. (1836). The Tourist in Spain. Andalusia. Londres: Robert Jennings & Co.
Sazatornil Ruiz, L. (2011). El Barón Davillier: Hispanista, anticuario y viajero por España. En Cabañas, M. El Arte y el Viaje. Madrid: Instituto de Historia.
Sazatornil Ruiz, L. (2016). El Voyage en Espagne de Gustave Doré y el Barón de Davillier. En El viaje por España de G. Doré en la Colección UC de Arte Gráfico. Santander: Universidad de Cantabria.
Sougez, M. (1985). Historia de la fotografía. Madrid: Cátedra.
Sougez, M. (1989). La imagen fotográfica en el medio impreso. Desarrollo de la fotomecánica y aproximación a los inicios en España. En Kurtz, G. &Ortega, I. 150 años de fotografía en la Biblioteca Nacional. Madrid: Ministerio de Cultura.
Taine, H. A. (1855). Voyage aux eaux des Pyrénées. Paris. L. Hachette et Cie.
Levenfeld, R. [Comisario] (2014). El mundo al revés. El calotipo en España. Pamplona: Museo Universidad de Navarra.
Zola, E. (1892). Mis odios. Madrid: La España Moderna.

Published

2020-07-24

How to Cite

Fernández Rivero , J. A. . (2020). The photography in Gustavo Doré’s work during his trip to Spain. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (21), 289–318. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10010