Making flesh the polluting word: David Cronenberg and The Naked Lunch by William Burroughs

Authors

  • Francisco Javier Fernández Pérez Universidad de Castilla-La Mancha Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/tlc.6.2024.20314

Keywords:

Cronenberg, Burroughs, The Naked Lunch, Naked Lunch, Virus, Writing, Cinema, Body

Abstract

This paper establishes a comparative analysis between William S. Burroughs's The Naked Lunch (1959) and its film adaptation Naked Lunch (1991), directed by David Cronenberg. The work proposes a journey through the artistic production of both creators, starting with an investigation of the viral in their respective works. Throughout this study, the convergences and divergences between the text and the images of the father of the New Flesh will be presented. For that purpose, we will look at the different dramatic, narrative and iconographic elements that form the backbone of the universe of both creators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARTHES, Roland (2022), La torre Eiffel. Textos sobre la imagen, Barcelona, Paidós.

BOCKRIS, Victor (2014), El affaire de Burroughs y Warhol, España, Libros Crudos.

BURROUGHS, William S. (2014a), Yonqui. El almuerzo desnudo. Queer, Barcelona, Anagrama.

BURROUGHS, William S. (2014b), ¡Exterminador!, España, Libros Crudos.

BURROUGHS, William S. (2014c), La revolución electrónica, Online, Trips. [En línea: https://on-air.caricomassimo.org/media/pages/airchive/the-electronic-revolution/d7eaf81b7e-1715897949/la-revolucion-electronica-burroughs.pdf. Fecha de consulta: 03/04/2024]

COUTÉ, Pascal (1998), «David Cronenberg, la petite politique des horreurs», Trafic, 28, París, págs. 46-61.

FONT, Domènec (2012), Cuerpo a cuerpo. Radiografías del cine contemporáneo, Barcelona, Galaxia Gutenberg.

GRÜNBERG, Serge (1991), «Sur les terres de Cronenberg», Cahiers du cinéma, 446, págs. 34-42.

GRÜNBERG, Serge (1992a), David Cronenberg, Paris, Cahiers du cinéma.

GRÜNBERG, Serge (1992b), «Entretien avec David Cronenberg», Cahiers du cinéma, 453, págs. 15-25.

GRÜNBERG, Serge (1992c), «Humains trop humains», Cahiers du cinéma, 453, págs. 12-14.

MEKAS, Jonas (2017), Cuaderno de los sesenta. Escritos 1958-2010, Buenos Aires, Caja Negra.

PAULHAN, Jean (2009), Las flores de Tarbes o El Terror en las Letras, Madrid, Arena Libros.

PLOOG, Jürgen (2023), Burroughs: por las calles del azar y otros escritos, Ciudad de México, Libros de Sawade.

RODLEY, Chris (ed.) (2020), Cronenberg por Cronenberg, Buenos Aires, El cuenco de plata.

SONTAG, Susan (1968), «Burroughs y el futuro de la novela», Mundo Nuevo, 23, París, págs. 27-33.

VIOTA, Paulino (2023), El genio de Eisenstein, Sevilla, Athenaica.

WOOD, Robin (2018), «Cronenberg: A Dissenting View», en B. K. Grant (ed.), Robin Wood on the Horror Film. Collected essays and reviews, Detroit, Wayne State University Press, págs. 231-252.

Published

2024-10-14

How to Cite

Fernández Pérez, F. J. “Making Flesh the Polluting Word: David Cronenberg and The Naked Lunch by William Burroughs”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 6, Oct. 2024, pp. 64-87, doi:10.24310/tlc.6.2024.20314.

Issue

Section

Monográfico

Categories