Conversations between William Faulkner, Murakami Haruki and Lee Chang-dong: Burning

Authors

  • Réka Havassy Universidad Eötvös Loránd Hungary

DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi4.14052

Keywords:

Film Adaptation, Faulkner, Murakami, Lee, Literature, Cinema, Burning, intertextuality

Abstract

This article tries to explore some of the mysteries of Burning (2018), an adaptation of the Korean director Lee Chang-dong inspired by the short stories of Murakami Haruki and William Faulkner. At first it demonstrates how different texts (literary or cinematographic ones) may interact with each other, depending on or independently from the original intentions of their creators; then presents productive aspects of analyzing the transition of literature and cinema; and in the third place it offers possibilities of detailed examination of the results of the previously mentioned adaptation process taking into account the filmography and the unique characteristic features of the director as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALBÈRA, François (1998) [1996] (ed.), Los formalistas rusos y el cine: la poética del filme, Barcelona, Paidós.

ATAD, Corey (2018), «“There’s Something Clearly Wrong, But We Just Can’t See It, Though It’s Part of Everyday Life”: Lee Changdong on his Haruki Murakami Adaptation, Burning», Filmmaker, s.pág. [En línea: https://filmmakermagazine.com/106207-theressomething-clearly-wrong-but-we-just-cant-see-it-though-itspart-

of-everyday-life-lee-chang-dong-on-his-haruki-murakamiadaptation-burning/. Fecha de consulta: 09/08/2021].

HAVASSY, Gergely (2020), «Égni és égni hagyni», Karakter, s. pág. [En línea: https://ujkarakter.blogspot.com/2020/12/egni-es-egnihagyni.html. Fecha de consulta: 09/08/2021].

FAULKNER, William (2015), «Incendiar establos», en Cuentos reunidos, trad. de M. Martínez-Lage, Barcelona, Debolsillo, págs. 17-37.

MALPARTIDA, Rafael (2011), «El secreto de sus ojos o cómo vivir una vida vacía: de la literatura al cine (Eduardo Sacheri / Juan José Campanella)», Revista de crítica literaria latinoamericana, 73, págs. 353-376.

MALPARTIDA, Rafael (2015), «Subjetividad y adhesión emocional en dos adaptaciones de la novela al cine: La flaqueza del bolchevique y Caníbal, de Manuel Martín Cuenca», Signa, 24, págs. 125-148.

MALPARTIDA, Rafael (2018), «La recepción y el canon de la literatura y el cine: sugestiones y replanteamientos», en R. Malpartida (Coord.) Recepción y canon de la literatura española en el cine, Madrid, Síntesis, págs. 17-53.

MURAKAMI, Haruki (2017), «Quemar graneros», en El elefante desaparece, trad. de F. Cordobés y Y. Ogihara, Barcelona, Tusquets, págs. 141-157.

ORTEGA Y GASSET, José (1925), La deshumanización del arte, Madrid, Revista de Occidente.

STAM, Robert (2014), Teoría y práctica de la adaptación, México, UNAM.

STAM, Robert (2005), «Introduction: Theory and Practice of Adaptation», en R. Stam and A. Raengo, Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation, Oxford, Blackwell.

TANAKA, Takako (2017), «Postmodernist Views of Two Japanese Writers on Faulkner: Haruki Murakami and Kenji Nakagami», s. pág. [En línea: https://semo.edu/cfs/teaching/17526.html. Fecha de consulta: 09/08/2021].

THRIFT, Matt (2019), «Lee Chang-dong: ‘Today we are living in

Murakami’s world’», Little White Lies, s. pág. [En línea:

https://lwlies.com/interviews/lee-chang-dong-burning/. Fecha

de consulta: 09/08/2021].

VARRÓ, Attila (2019) «The Death of Sunshine: Lee Chang-dong and the Auteur Melodrama», Metropolis. Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat, 1, págs. 56-71.

ZECCHI, Barbara (2012), «Introducción. La adaptación multiplicada», en B. Zecchi (Ed.), Teoría y práctica de la adaptación fílmica, Madrid, Editorial Complutense, págs. 19-62.

Published

2022-10-08

How to Cite

Havassy, R. “Conversations Between William Faulkner, Murakami Haruki and Lee Chang-Dong: Burning”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 4, Oct. 2022, pp. 29-48, doi:10.24310/Trasvasestlc.vi4.14052.

Issue

Section

Filmic-literary dialogues between East and West (coord. by Alex Pinar)

Categories