Approximations and dialogues between graphic and film translations of the work of Roberto Bolaño

Authors

  • Gloria Sepúlveda Unversidad de Concepción (Chile) Chile

DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi3.11922

Keywords:

Film adaptation, graphic nove, evil, politics, Roberto Bolaño

Abstract

This reading proposal seeks to establish a dialogue between the filmic and graphic translations of the novels Una novelita lumpen (2003) and Estrella distante (1997) by Roberto Bolaño and the film El futuro (2013) by Alicia Scherson and Estrella distante (2018) graphic novel by Javier Fernández and Fanny Marín (2018). The research establishes how the narratives address the treatment of story, evil, the feminine and politics in the processes of translation from the literary to the cinematographic and the historietographic. The exercise of re-appropriation by audiovisual and sequential creators allows Bolaño's literary work to expand its meanings to other artistic manifestations, amplifying pre-existing narratives and empowering wider audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAETENS, Jan (2013), «Novelas gráficas: ¿literatura sin texto?», en J. M. Trabado (comp.), La novela gráfica. Poéticas y modelos narrativos, Madrid, Arco/Libros, págs. 169-187.

BAUDRILLARD, Jean (1996), El crimen perfecto, trad. de Joaquín Jordá, Barcelona, Anagrama.

BOLAÑO, Roberto (1996), La literatura nazi en América, Barcelona, Anagrama.

BOLAÑO, Roberto (1996), Estrella distante, Barcelona, Anagrama.

BOLAÑO, Roberto (2014), Una novelita lumpen, Barcelona, Anagrama.

BORGES, Jorge Luis (2014), El Aleph, Santiago, DeBolsillo.

CASTRO, Alfredo (2020), #ConversacionesEnCasa con Alfredo Castro. El Desconcierto. [En línea: https://www.youtube.com/watch?v=n8ABKp9Tucc/ Fecha de consulta 11/10/2020].

DEBORD, Guy. (2015), La sociedad del espectáculo, trad. de José Luis Pardo, Valencia, Pre-Textos.

DALLENBACH, Lucien (1991), El relato especular, trad. de Ramón Buenaventura, Madrid, Visor.

FOUCAULT, Michel (1986), Historia de la sexualidad 2. El uso de los placeres, trad. de Martí Soler, México, Siglo XXI.

GARCÍA REYES, David (2020), «Reescrituras en Soldados de Salamina o Las sendas de la memoria: Desplazamientos de la literatura en el cine y en la narración figurativa», Trasvases entre la literatura y el cine, 2, págs. 271-291.

GARCÍA REYES, David y SEPÚLVEDA, Gloria (2019), «De la “novelita” a “Il futuro”. Lecturas bolañianas en clave trasnacional», Archivos de la filmoteca, 0/77, 2019, págs. 177-196.

GONZÁLEZ, Rodrigo (2013), «El futuro. La triste crónica romana de Alicia Scherson sobre Bolaño. La Tercera. [En línea: http://ibermediadigital.com/ibermedia-television/el-futuro-la-triste-cronica-romana-de-alicia-scherson-sobre-bolano/ Fecha de consulta: 15/11/2020].

HAMBURGUER, Käte (1995), La lógica de la literatura, trad. de José Luis Arántegui, Madrid, Visor.

ISER, Wolfgang (1987), El acto de leer. Teoría del efecto estético, trad. de Manuel Barbeito, México, Taurus.

MERINO, Sofía (2018), «Una carta de amor a Roberto Bolaño», El País, s. pág. [En línea: https://elpais.com/cultura/2018/07/12/actualidad/1531399744_205465.html Fecha de consulta: 20/11/2020].

PAZ GAGO, José María (2004), «Propuestas para un replanteamiento metodológico en el estudio de las relaciones de literatura y cine. El método comparativo semiótico-textual», Signa, 3, págs. 199- 232.

PIGLIA, Ricardo (2006), Crítica y ficción, Barcelona, Anagrama.

ROSENRAUCH, Erich (1961), Noches sin gloria, Santiago, Editorial Del Pacífico.

SCHERSON, Alicia (2013), Il futuro, prod. Chile, Italia, Alemania, España. 92 min.

SIMUNOVIC, Horacio (2006), «Estrella distante: Crimen y poesía», Acta literaria,33, págs. 9-25.

SOTO, Simón (2019), «Un True Detective en La Araucanía: así es la serie chilena ambientada en el conflicto mapuche», La Tercera, 21 de junio. [En línea: https://www.latercera.com/culto/2020/06/24/un-true-detective-en-la-araucania-asi-es-la-serie-chilena-ambientada-en-elconflicto-mapuche/. Fecha de consulta 01/05/2021].

TRABADO, José Manuel (2013), «La novela gráfica en el laberinto de los formatos del cómic», en J. M. Trabado (comp.), La novela gráfica. Poéticas y modelos narrativos, Madrid, Arco/Libros, págs. 11- 61.

Published

2021-09-29

How to Cite

Sepúlveda, G. “Approximations and Dialogues Between Graphic and Film Translations of the Work of Roberto Bolaño”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 3, Sept. 2021, pp. 37-56, doi:10.24310/Trasvasestlc.vi3.11922.

Issue

Section

Monograph: Intermediate narratives (coord. by David García-Reyes)