Blacksad, comics, legacy and fan phenomenon
From the "cycle of colors" to the role-playing game Título en inglés
DOI:
https://doi.org/10.24310/Entreculturasertci.vi13.15553Keywords:
European comic, role playing game, noir-crime narrative, transmedia narrative, video gameAbstract
Originating in 2000 by Juan Díaz Canales (script) and Juanjo Guarnido (drawing), the comic book saga Blacksad has established itself as one of the most notorious references in black-criminal graphic narrative, something evident in the multiple awards and gallons it has received, where the Eisners won in 2011, 2013 and 2015.
Due to its impact on the media, the saga has been a mass phenomenon, a success that has justified its intermediality towards other media. This article constitutes a monographic study on the character: from its conception and development in comics, to its inspiration towards interactive media such as Blacksad: Under the skin (2019) and Blacksad: The role-playing game (2015), where emerged new interactions by the followers of the work.
Downloads
Metrics
References
Altarriba, Antonio (2011), La historieta española, 1857-2010. Historia, sociología y estética de la narrativa gráfica en España (coord.), Arbor, revista de Ciencia, Pensamiento y Cultura, Vol. 187, Nº. extra 2, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Austin, Hailey, (2019) ““That Old Black Magic”: Noir and Music in Juan Díaz Canales and Juanjo Guarnido’s Blacksad”, The Comics Grid: Journal of Comics Scholarship, Nº. 9 (1), p. 12.
Constenla, Tereixa (2015), “La segunda vida de Corto Maltés” en El País, 30 de septiembre de 2015. Disponible en https://elpais.com/cultura/2015/09/27/actualidad/1443354346_112571.html
Díaz Canales, Juan Y Guarnido, Juanjo (2002), Cómo se hizo... Blacksad, Barcelona, Norma, incluye:
Lamassonne, Vincent, “Entrevista a Juan Díaz Canales y Juanjo Guarnido”, pp. 4-16.
Díaz Canales, Juan Y Guarnido, Juanjo (2014), Blacksad Integral, Barcelona, Norma, incluye:
-Blacksad 1: Un lugar entre las sombras (2000).
-Blacksad 2: Arctic Nation (2003).
-Blacksad 3: Alma roja (2005).
-Blacksad 4: El infierno, el silencio (2010).
-Blacksad 5: Amarillo (2013).
Fernández Ruiz, Marta; García-Reyes, David (2021), Blacksad Under the Skin. Transmedia and Ludification as Cultural Experience, Revista de comunicación, Vol. 20, Nº. 2, pp. 131-147.
Gómez Salamanca, Daniel (2013), Tebeo, cómic y novela gráfica: la influencia de la novela gráfica en la industria del cómic en España, [Tesis doctoral, Universitat Ramon Llull], Barcelona.
López, Diego (autor), Marlock (ilustraciones), Marqués Vega, Diego (maquetación) et al. (9/8/2018), “La vida oculta de Vicente Puig”, Códice.
Mañana, Carmen (16/8/2013), “El gato negro español que seduce a todos” en El País, https://elpais.com/cultura/2013/08/15/actualidad/1376592600_754123.html
Moreno, Miguel, Lamote De Grignon Cortijo, Trajano, Hernández Menchaca, Andrés (documental) y Delgado Díaz, José Manuel (locución) (22/1/2017), Documental Blacksad, https://www.youtube.com/watch?v=wInse1A--XE
Moreno, Miguel (guión y edición de audio), Delgado Díaz, José Manuel (locución), Y Díaz de Losada, Alex (dibujos) (16/4/2020), La historia de Blacksad, https://www.youtube.com/watch?v=KiXR9lTydh4
Santamaría Alonso, Julio (2015), Vigencia y revitalización del género negro en las viñetas. Blacksad, de Díaz Canales y Guarnido [Tesis doctoral, Universidad de Burgos], Burgos.
Santamaría Alonso, Julio (2020), Fundido en negro. La huella cinematográfica en Blacksad, Neuróptica: Estudios sobre el cómic, Nº. 2, pp. 157-175.
Sogorb, Charlie, Artículos de Blacksad en Cultura Noir, se incluyen:
-”Blacksad#1: Un lugar entre las sombras“(9/6/2017).
-”Blacksad#2: Artic-Nation“ (27/10/2017).
-”Blacksad#3: Alma roja“ (23/11/2017).
-”Blacksad#4: El infierno, el silencio“ (13/12/2017).
-”Blacksad#5: Amarillo“ (26/11/2018).
Sueiro, Manuel J., Ramos, Pedro J. et al. (2015), Blacksad: El juego de rol, Madrid, Nosolorol, incluye:
-”La Suerte del Indio”, Capítulo 5: Casos, pp. 137-144.
VV. AA. (2019), Blacksad: Under the skin, Madrid, Pendulo Studios.
VV. AA. (10/11/2017), Blacksad, la erótica de las sombras-Documental, realizado por Alpha Zero Media, disponible en https://www.youtube.com/watch?v=e0ujqId-zJY
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Entre culturas. Revista de traducción y comunicación intercultural are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Entreculturas. Revista de traducción y comunicación intercultural recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Entreculturas. Revista de traducción y comunicación intercultural is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.