Editorial Reading and Writing in a Multimodal, Multimedia and Multicultural Society

Editorial Reading and Writing in a Multimodal, Multimedia and Multicultural Society

Authors

Abstract

In the digital era, reading and writing have transcended their traditional forms, adapting to a complex reality characterized by the convergence of multiple modes, media and cultures in communicative environments (UNESCO, 2023; Cordón-García, 2020). In this context, the act of reading and writing is no longer limited to the decoding and production of written texts but encompasses the interpretation and generation of complex meanings that integrate images, sounds and other visual and sensory elements (Lluch, 2018). This transformation turns the literacy process into an experience that demands new skills from citizens in general and demands from reading mediators, in particular, new practical strategies that facilitate the development of these competencies (Masgrau Juanola et al., 2024).

In this context, the interaction of citizenship with a wide cultural and linguistic diversity makes the integration of multiculturalism in literacy processes indispensable, as it allows understanding how reading and writing practices adapt to diverse cultural realities (Ministerio de Educación y Formación Profesional, 2019; Gee, 2008). Interacting with texts in multicultural environments requires recognizing and valuing the plurality of perspectives that  each culture brings, thus enriching the communicative process, fostering inclusive participation and strengthening the shared construction of knowledge. Reading and writing in today’s society implies, therefore, a complete literacy that responds to the complexity of a multimedia, multimodal and multicultural environment, promoting a critical, informed and culturally aware citizenship (Calvo Valiós, 2022). The content of each article is summarized below.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Saiz Pantoja, Universidad de Cádiz

ROBERTO
SAIZ PANTOJA Investigador Predoctoral Plan Estatal FPU Roberto Saiz Pantoja es Investigador Predoctoral Plan Estatal FPU, en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura (Área: Didáctica de la Lengua y la Literatura).

Pertenece al Grupo de investigación Investigación e Innovación educativa en Didáctica de la Lengua y la Literatura

(https://produccioncientifica.uca.es/investigadores/351737/detalle)

Eva Sánchez Arjona, Universidad de Cádiz

  Eva Sánchez Arjona es Investigadora Predoctoral Plan Estatal FPU, en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura (Área Didáctica de la Lengua y la Literatura). Pertenece al grupo de investigación: Investigación e Innovación educativa en Didáctica de la Lengua y la Literatura

Áreas PAIDI: Humanidades

(https://produccioncientifica.uca.es/investigadores/351731/detalle)

Hugo Heredia Ponce, Universidad de Cádiz

 

Hugo Heredia Ponce es Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura (Área: Didáctica de la Lengua y la Literatura). Pertenece al grupo de investigación Investigación e Innovación educativa en Didáctica de la Lengua y la Literatura

Áreas PAIDI: Humanidades

Doctor por la Universidad de Cádiz con la tesis Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como agentes motivadores en los hábitos lectores de estudiantes de educación secundaria obligatoria. Un estudio de caso en un centro educativo 2017. Dirigida por Dr. Manuel Francisco Romero Oliva, Dr. Victor Manuel Amar Rodríguez

(https://produccioncientifica.uca.es/investigadores/112754/detalle)

References

Calvo Valiós, V. (2022). La lectura en la sociedad digital. En R. Tabernero Sala (Coord.), Leer por curiosidad. Los libros de no ficción en la formación de lectores (p. 23–36). Graó.

Cordón-García, J. (2020). La lectura digital. Intelección, apropiación y contextos. Biblioteche Oggi Trends, 6(3), 28-40. http://dx.doi.org/10.3302/2421-3810-202002-028-1

Lluch, G. (2018). Claves para promocionar la lectura en la red. Editorial Síntesis.

Masgrau Juanola, M., Kunde, K., da Rocha Gaspar, D. y Arenas Delgado, C. (2024). Leitura digital e intermedial: Orientações didáticas para uma mediação de leitura que integra diferentes linguagens artísticas. Palíndromo, Florianópolis, 16(38), 1–27. https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0003

UNESCO (2023). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2023. Tecnología en la educación: ¿una herramienta en los términos de quién? Editorial UNESCO.

Editorial

Published

2024-12-27

How to Cite

Saiz Pantoja, R., Sánchez Arjona, E., & Heredia Ponce, H. (2024). Editorial Reading and Writing in a Multimodal, Multimedia and Multicultural Society: Editorial Reading and Writing in a Multimodal, Multimedia and Multicultural Society. Investigaciones Sobre Lectura, 19(2), 1–6. Retrieved from https://revistas.uma.es/index.php/revistaISL/article/view/21113

Issue

Section

Presentation