Main Article Content

Lena Barrantes
Universidad Nacional Sede Regional Brunca
Costa Rica
https://orcid.org/0000-0003-3242-226X
Biography
Beatriz Gamboa Sánchez
Universidad Nacional, Sede Regional Brunca
Costa Rica
Vol. 5 No. 1 (2024), RESEARCHES, pages 15-35
DOI: https://doi.org/10.24310/mar.5.1.2024.15781
Submitted: Nov 22, 2022 Accepted: Dec 8, 2023 Published: Jan 31, 2024
Copyright How to Cite

Abstract

The main purpose of this research is to identify the main socioeconomic needs of the Región Brunca and student expectations of the study programs offered by the Universidad Nacional, Sede Regional Brunca in order to establish the relevance of the current academic programs. A case study was used as a research design in which two groups of students participated, 31 high school students and 500 university students. Data were also obtained from a documentary analysis that included a press dossier and an employability dossier. Some of the results indicate that in the region agribusiness and tourism offer opportunities for socioeconomic development and English predominates as the most used foreign language due to its role in tourism. With respect to the demand of future students, health sciences and engineering are the areas that most interest them. The results suggest that the Agri-Food Quality and Innovation Engineering major is the most relevant degree offered at this time.  The need to offer more careers related to the agroindustrial area was identified. There is also a need for a greater number of Minor degrees in English and the creation of careers at the technical level. Finally, the region demands careers in Health Sciences and Wellness, Agroindustry and Project Management.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Albert Verdú, C., Gonzales Espitia, C. G., & Mora Rodríguez, J. J. (enero-junio, 2016). La demanda de educación superior: Breve revisión de la literatura. Ensayos de Economía, 26(48), 209-228. https://doi.org/10.15446/ede.v26n48.60020
Arauz, Beita. I., Schmidt Fonseca, M. I., & Tabash Méndez, A. (enero- junio, 2012). Pertinencia de la educación superior costarricense en las regiones y la extensión como primera acción de la invención académica: Los casos del Programa Académico de las Regiones Huetar Norte y Caribe y la Sede Región Brunca de la Universidad Nacional. Universidad en Dialogo: Revista de Extensión. 2(1), 15-30. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/5625
Atencio Morales, R., & Brand Fonseca, K. A. (2016). Situación de la regionalización universitaria en Costa Rica. Congreso Universidad, 5(3), 21-32.
Barboza Arias, L., Rodríguez Miranda, A., & Sáenz Segura, F. (2020). Las políticas de desarrollo rural en Costa Rica: Avances y desafíos desde las perspectivas del territorio. Revista Rupturas, 10(2), 1–20. https://doi.org/10.22458/rr.v10i2.3017
Bermúdez Elizondo, M. & Romero Sandí, H. (2018). El papel de las TIC´s en el desarrollo local. Caso: Microempresa en proyectos de extensión, Sede Regional Brunca. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 8(2), 25-37. http://dx.doi.org/10.15359/udre.8-2.2
Consejo Nacional de Rectores. (2020). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal: PLANES 2021-2025. UNESCO. https://hdl.handle.net/20.500.12337/8034
Consejo Universitario. (2009). UNA-Gaceta 17-2009. Asesoría Jurídica. http://documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/1489
España Chavarría, C. (julio-diciembre, 2010). El idioma inglés en el currículo universitario: Importancia, retos y alcances. Revista Electrónica Educare. 14(2), 63-69. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.4
Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional. (2014). Bachillerato en la enseñanza de la educación física, deporte y recreación [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Omar Dengo.
Facultad de Ciencias de la Tierra y el Mar de la Universidad Nacional. (2019). Plan de estudios ingeniería en calidad e innovación agroalimentaria (ICIAGRO) [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Omar Dengo.
Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Nacional. (2004). Ingeniería en sistemas de información con grado de bachillerato y salida lateral de diplomado en programación de aplicaciones informáticas [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Omar Dengo.
Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional. (2004). Bachillerato en administración de oficinas con salida lateral al diplomado en secretariado profesional y licenciatura en administración de oficinas [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Omar Dengo.
Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional. (2005). Bachillerato y licenciatura en administración [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Omar Dengo.
Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional. (2020). Plan de estudios del bachillerato y licenciatura en planificación económica y social [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Omar Dengo.
Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional (2020a). Actualización: Bachillerato en enseñanza del inglés [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Omar Dengo.
Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional (2020b). Actualización: Bachillerato en inglés (con salida lateral al diplomado) [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Omar Dengo.
Fonseca Zúñiga, E. (julio-diciembre, 2021). Tendencias en la composición de la comunidad estudiantil de la Sede Regional Brunca de la Universidad Nacional (1973-201). Revista de Historia, 84, 132-159. https://doi.org/10.15359/rh.84.7
Garrido Trejo, C. (2007). La educación desde la teoría del capital humano y el otro. Educere, 11(36), 73-80.
Malagón Plata, L. A. (2003). La pertinencia en la educación superior: elementos para su compresión. Revista de la Educacion Superior. 32(127), 115-138. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista127_S4A1ES.pdf
Malagón Plata, L. A. (2007). Currículo y pertinencia en la educación superior. Editorial Alma Mater Magisterio.
Merriam, E.J., & Tisdell, S.B. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation [Investigación cualitativa: Una guía para el diseño e implementación]. John Wiley & Sons.
Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica, & Programa para la Cohesión Social en América Latina. (2014). Región Brunca: Plan de desarrollo 2030. MIDEPLAN. https://repositorio-snp.mideplan.go.cr/handle/123456789/383
Naciones Unidas. (2018). La agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. http://hdl.handle.net/11362/40155
Naishtat, F. (1998). Autonomía académica y pertinencia social de la universidad pública: Una mirada desde la filosofía política. Philosophy of Education. 29, 246-252. https://doi.org/10.5840/wcp20-paideia199829504
Núñez Vargas, B. (2008). Hacia la universidad necesaria (2 ed.). Editorial Universidad Nacional.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1995). Documento de política para el cambio y el desarrollo en la educación superior. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098992_spa
Picado Madrigal, C. & Azofeifa Ureña C. (2020). Aportes de las universidades estatales costarricenses y el CONARE para el logro de los objetivos de desarrollo sostenible y agenda 2030. CONARE - OPES. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/7901
Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo informe estado de la educación [2021]. CONARE-PEN, https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8152
Ruiz, A. (2000). La educación superior en Costa Rica: Tendencias y retos en un nuevo escenario histórico. Editorial Universidad de Costa Rica.
Sánchez Hernández, O. & Valenzuela Ojeda, G. A. (2017). Aportaciones para los estudios de pertinencia en la educación superior. Un camino hacia la calidad. En Debates en Evaluación y Currículum/ Congreso Internacional de Educación Currículum, 3(3), 1-13. https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/D039.pdf
Sede Regional Chorotega de la Universidad Nacional. (2010). Carrera de gestión empresarial del turismo sostenible: Rediseño [Plan de estudios]. Universidad Nacional, Campus Liberia.
Simons, H. (2009). Case study research in practice [Investigación de estudio de caso en la práctica]. Sage Publications.
Trigo, J. E., & Elverdin, P. (2020). Los sistemas de investigación y transferencia de tecnología agropecuaria de América Latina y el Caribe en el marco de los nuevos escenarios de ciencia y tecnología. Revista de la UNAM-Managua, Extensión Universitaria. 3(1), 116-127. https://doi.org/10.5377/recoso.v2i3.13437
Tünnermann Bernheim, C. (26-28 de mayo de 2011). Pertinencia y calidad de la educación superior [Ponencia]. Seminario “Políticas educativas de evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe desde el contexto de la pertinencia”, Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.
Universidad Nacional. (2015). Estatuto orgánico de la Universidad Nacional [Gaceta Ordinaria Nº1]. Asamblea Universitaria. http://documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/9725
Universidad Nacional. (2022a). Misión y visión. UNA Transparente. https://www.transparencia.una.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=298&Itemid=742
Universidad Nacional. (2022b). Principios, valores y fines. UNA Transparente. https://www.transparencia.una.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=299&Itemid=743
Villalobos Chacón, F. A. (2019). Desafíos de la regionalización universitaria en Costa Rica. Yulök Revista de Innovación Académica, 3(1), 84-95.
Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods [Investigación de estudio de caso: Diseño y métodos] (5th ed.). Sage.