The narrative pedagogy in the Primary Education Practicum. Writing, conversation and rewriting of stories as means to deepen the teaching profession
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i2.14808Keywords:
español, reflective writing;, conversation;, narrative pedagogy;, professional knowledge;, practicum;, initial training;Abstract
In this article we present the reflections resulting from a research project carried out after the end of the three practical periods of the Primary Education Teaching Degree at the University of Malaga. Three students and a researcher got together to develop a process of editing classroom stories over a period of two months through weekly meetings. Each of us chose a previously written classroom story, presented it to the rest of the participants and established conversations, reflections and suggestions that were taken into account by each of us to carry out the various rewritings. Through these actions, a space was created to investigate and give professional meaning to what was experienced in the schools. Based on this, we have written an article in which we reflect the reflections and learning that we agreed upon in these meetings. We have based the theoretical framework on the concept of narrative pedagogy, writing as a means to develop thinking and tools that have made reflection possible. Among the most relevant findings, we can highlight the value of writing and conversation in the initial training of teachers and the development of knowledge linked to experience. This involves connecting the stories experienced during the internships with our own experiences as trainee teachers. It also allows us to shift our thinking about the teaching profession, focusing on pedagogical relationships.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Biesta, G. (2017). El bello riesgo de educar. S.M.
Blanco, N. (2006). Saber para vivir. En A. M. Piussi y A. Mañeru (eds.) Educación, nombre común femenino, pp. 158-183. Octaedro.
Blanco, N. y Caparrós, E. (2020). Guía para la realización del prácticum. Material inédito.
Blanco, N Y Sierra, J. E. (2013). La experiencia como eje de la formación: una propuesta de formación inicial de educadoras y educadores sociales. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21, 1-16. https://www.redalyc.org/pdf/2750/275029728028.pdf
Brazdresch, M. (2012). La conversación: un acto amoroso. Revista universitaria de Formación del Profesorado, 26, 75-88.
Bombini, G. (Coord.) (2012). Escribir la metamorfosis. Escritura y formación docente. El Hacedor.
Clandinin, J., Pusher, D. & Orr, A. (2007). Navigating sites for narrative inquiry.
Journal of Teacher Education, 58, 21-35.
Connelly, F. M y Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa, y otros. Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Laertes.
Contreras, J. (2010). Pedagogías de la experiencia y la experiencia de la pedagogía. En J. Contreras y N. Pérez de Lara (comps.), Investigar la experiencia educativa, pp. 241- 271. Morata.
Contreras, J. (2013). Sobre tener historias que contar: profundizar narrativamente la educación. Ponencia llevada a cabo por la Fundación Lúminis. https://n9.cl/tivrf
Contreras, J. (2016a). Relatos de experiencia, en busca de un saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 1(1), 14-30.
Conteras, J. (2016b). Tener historias que contar: Profundizar narrativamente la educación. Roteiro, 41(1), 15-40. DOI: http://dx.doi.org/10.18593/r.v41i1.9259
Contreras, J., Quiles, E. Y Paredes, A. (2019). Una pedagogía narrativa para la formación del profesorado. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 58-75 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6624
Contreras, J. (2021). Presentación del monográfico “El currículum como un proceso de creación: indagaciones narrativas”. Aula abierta, 50(3), 663-664.
Dávila, P. (2014). Escribir e interpretar la experiencia docente. La documentación narrativa de prácticas pedagógicas. [Tesis de Maestría, Universidad de Buenos Aires] Repositorio Institucional de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Málaga.
Goodson, I. Y Scherto, R.G. (2011). Narrative Pedagogy. Learning and Narrative Pedagogy. Peter Lang Publishing.
Huber J., Caine, V., Huber, M. y Steeves, P. (2013). Narrative Inquiry as Pedagogy in Education. The Extraordinary Potential of Living, Telling, Retelling, and Reliving Stories of Experience. Review of Research in Education, Thousand Oaks, 37(1) 212-242.
Martín-Alonso, D. (2019). El tejido curricular. Indagación narrativa sobre la relación educativa y el proceso de creación curricular [Universidad de Málaga]. https://hdl.handle.net/10630/19311
Martín-Alonso, D., Blanco, N. Y Sierra, J. E. (2019). Comprensión pedagógica y construcción de la relación educativa. Una indagación narrativa. Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria, 31(1)(en-jun), 103-122. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/teri.19442
Pañagua, L., Blanco, N. Y Martín-Alonso, D. (2019). Escritura reflexiva y desarrollo de saberes experienciales. Tensiones y posibilidades. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(3), 11-28.
Pañagua, L., Martín-Alonso, D., Y Blanco, N. (2021). Desarrollo de saberes experienciales y escritura de relatos en la formación docente. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 96(35.2). https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.87363
Richardson, L. Y St. Pierre, E. (2005). Writing: A Method of Inquiry. En D. Norman e Y. Loncoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research, 959-978. Thousand Oaks, Ca: Sage.
Saiz, Á y Ceballos, N. (2021). Indagación biográfica, photovoice y escritura reflexiva en el prácticum de futuros docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.401201
Saiz, Á y Susinos, T. (2017). Problemas pedagógicos para un Prácticum reflexivo de Maestros. Revista Complutense de Educación, 28(4), 993-1008.
Sardi, V. (2013). La escritura de las prácticas en la formación docente en Letras. En V. Sardi. (Coord.), Relatos inesperados. La escritura de incidentes críticos en la formación docente en Letras (pp. 10-32). Universidad de La Plata
Sierra, J. E., Caparrós, E., Molina, D. Y Blanco, N. (2017). Aprender a través de la escritura. Los diarios de prácticas y el desarrollo de saberes experienciales. Revista Complutense de Educación, 28(3),673-688.
Van Manen, V. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea book. https://es.slideshare.net/kenita/libro-investigacion-educativa-y-experiencia-de-vida-van-manen
Van Manen, M. (2015). Pedagogical tact: knowing what to do when you don’t know what to do. Left Coast Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

