Rethinking the Practicum in the Age of AI: Uses, Potentialities, and Risks Towards Critical Integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.21947

Keywords:

Artificial Intelligence, Education, Practicum, Professional ethics, Digital literacy

Abstract

This theoretical paper explores the emerging impact of artificial intelligence (AI), particularly generative systems, on the Prácticum processes. Drawing on a critical review of the state of the art, it examines current uses of AI in professional practice contexts, as well as its potential and associated risks for training. A conceptual framework is proposed, articulated through four key dimensions: pedagogical approach, professional agency, institutional governance, and educational justice. These dimensions aim to guide AI's critical and context-sensitive integration into university-level education. The discussion highlights the need to foster critical literacy and ethical agency in technologically mediated environments. The article concludes that the Practicum represents a strategic space for rethinking university education in light of the growing influence of AI, and it outlines future research directions focused on its formative, institutional, and professional implications.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
59%
33%
Days to publication 
26
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biographies

Laia Lluch Molins, Universitat Oberta de Catalunya

Doctora en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona, con Premio Extraordinario de Doctorado. Actualmente es profesora lectora en la Universitat Oberta de Catalunya, donde compagina la docencia universitaria con la investigación e innovación educativa. Su trayectoria se ha centrado en la formación docente, la evaluación educativa, metodologías y tecnologías educativas, aprendizaje autorregulado. Coordina el área de diagnóstico y evaluación en Reimagine Education y es editora en jefe de la Journal of Neuroeducation. Ha participado en una amplia variedad de proyectos de investigación nacionales e internacionales en el ámbito educativo. Ha publicado numerosos libros, capítulos y artículos científicos, y ha diseñado materiales docentes y plataformas digitales orientadas a la mejora del aprendizaje. Su carrera combina liderazgo académico, transferencia de conocimiento y una visión transformadora de la educación.

Eduard Masdeu Yélamos , Universitat Oberta de Catalunya

Doctor en Educación, Sociedad y Calidad de Vida por la Universitat de Lleida, con mención internacional. Actualmente, es profesor de los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), donde combina la docencia universitaria con la investigación educativa. Su trayectoria se centra en las prácticas curriculares, la formación docente —inicial y permanente—, la transformación digital educativa, los escenarios emergentes y la intersección entre tecnología y educación musical. Es miembro del grupo de investigación GREDU (Grupo de investigación en Educación). Ha realizado una estancia de investigación en el Applied Music Research Centre de la Universidad Roehampton (Londres) y ha participado como docente e investigador en diversas universidades catalanas. Cuenta con más de una década de experiencia en educación, tanto en escuelas públicas como en entornos universitarios, y ha liderado iniciativas de innovación educativa que han sido reconocidas con premios como el BATEC del Ayuntamiento de Lleida y el EDUTEC a la Innovación Educativa con TIC.

Clara Selva Olid, Universitat Oberta de Catalunya

Doctora Psicología Social por la Universidad de Barcelona, con Premio Extraordinario de Doctorado. Actualmente es vicedecana de prácticas y profesora agregada en la Universitat Oberta de Catalunya, donde compagina la docencia universitaria con la investigación e innovación educativa. Cuenta con una dilatada experiencia en la coordinación, gestión y docencia en el ámbito del prácticum, interés que combina con otros fenómenos de investigación relacionados con la ética profesional o la empleabilidad. Clara ha participado en una amplia variedad de proyectos de investigación nacionales e internacionales, ha publicado numerosos libros, capítulos y artículos científicos, y diseñado materiales docentes y plataformas digitales orientadas a la mejora del aprendizaje. Su carrera combina liderazgo académico, transferencia de conocimiento y una visión transformadora de la psicología. 

References

Akanzire, M., Macgilchrist, F. y Williamson, B. (2025). The politics of AI in education: Datafication, automation and pedagogical imaginaries. Educational Theory, 75(1), 55–72. https://doi.org/10.1111/edth.12560

Biesta, G., Priestley, M. y Robinson, S. (2015). The role of beliefs in teacher agency. Teachers and Teaching, 21(6), 624–640. https://doi.org/10.1080/13540602.2015.1044325

Bond, M., Khosravi, H., De Laat, M. et al. (2024). A meta systematic review of artificial intelligence in higher education: a call for increased ethics, collaboration, and rigour. International Journal of Educational Technology in Higher Education 21, 4. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00436-z

Cebrián, M. y Pérez-Torregrosa, A.B. (2024). La inteligencia artificial y su contribución a los ePortafolios en el Prácticum. Revista Prácticum, 9(2). https://doi.org/10.24310/rep.9.2.2024.20495

Cornejo, I. y Cippitani, R. (2023). Consideraciones éticas y jurídicas de la Inteligencia Artificial en Educación Superior: desafíos y perspectivas. Revista De Educación Y Derecho, (28). https://doi.org/10.1344/REYD2023.28.43935

Cotton, D. R. E., Cotton, P. A. y Shipway, J. R. (2023). Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 61(2), 228–239. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148

Eickelmann, B., Gerick, J. y Bos, W. (2022). Preparing teachers for AI in education: Professional development and digital sovereignty. AI and Education: A Roadmap for Teacher Development (OECD Working Papers).

García-Peñalvo, F. J. (2021). Educación en la era de la inteligencia artificial: Una mirada desde la transformación digital educativa. Education in the Knowledge Society, 22. https://doi.org/10.14201/eks.25312

Holmes, W., Bialik, M. y Fadel, C. (2022). Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Center for Curriculum Redesign.

Hsu, H.-P., Mak, J., Werner, J., White-Taylor, J., et al. (2024). Preliminary study on pre-service teachers’ applications and perceptions of generative AI for lesson planning. Journal of Technology and Teacher Education, 32(3), 409–437.

Kelley, M. y Wenzel, T. (2025). Advancing artificial intelligence literacy in teacher education: A multi-phase approach. Education Sciences, 16(6), 659. https://doi.org/10.3390/educsci15060659

Knox, J. (2020). Artificial Intelligence and Education in China. Learning, Media and Technology, 45(3), 298–311. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1754236

L’Enfant, J. (2024). AI as a reflective coach in graduate ESL practicum: Activity Theory insights into student-teacher development. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 26(s1). https://doi.org/10.2478/eurodl-2024-0003

Long, D. y Magerko, B. (2020). What is AI literacy? Competencies and design considerations. Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1–16. https://doi.org/10.1145/3313831.3376727

Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M. y Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed: An Argument for AI in Education. Pearson Education.

Marín-Díaz, V. y Salinas, J. (2023). La pedagogía crítica ante la irrupción de la inteligencia artificial en la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 143–164. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34560

Moral-Sánchez, S. N., Ruiz Rey, F. J. y Cebrián-de-la-Serna, M. (2023). Analysis of artificial intelligence chatbots and satisfaction for learning in mathematics education. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 20, 1–14. https://doi.org/10.46661/ijeri.8196

Morris, S., Samuels, S., Morris, C., Ogeare, J., Ellis, A., Noble, R., White, C., Hamilton, A., Miller, J., Haye, K., Cunningham, D., Facey, D., Cunningham, S., & Jacobs, N. (2025). Navigating tomorrow’s Jamaican classrooms: Assessing the impact of AI on teacher training during teaching practicum in Jamaica. American Journal of Educational Research, 13(1), 1–16. https://doi.org/10.12691/education-13-1-1

Nyaaba, M., Shi, L., Nabang, M., Zhai, X., Kyeremeh, P., Ayoberd, S. A. y Akanzire, B. N. (2024). Generative AI as a learning buddy and teaching assistant: Pre-service teachers' uses and attitudes. arXiv preprint arXiv:2407.11983. https://arxiv.org/abs/2407.11983

Perrotta, C., Selwyn, N. y Eynon, R. (2021). Education as experimentation: The role of datafication in AI-driven educational technologies. British Journal of Educational Technology, 52(4), 1513–1526. https://doi.org/10.1111/bjet.13080

Relay Graduate School of Education (2024). Teacher simulations and AI: A practical guide for supporting reflective teaching. Relay Publications. https://relay.edu/research/ai-simulations-2024

Saiz-Linares, A. y Ceballos-López, N. (2019). El Prácticum de magisterio a examen: reflexiones de un grupo de estudiantes de la Universidad de Cantabria. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 136–150. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.344

Selva, C., Vall-llovera, M., Terrado, C. y Bové, A. (2022). Perspectiva del estudiantado ante un nuevo escenario educativo para el Prácticum mediante e-actividades. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 20(1), 17-33. http://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/16886

Selwyn, N. (2022). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press.

Spector, J. M. (2023). Artificial intelligence and reflective thinking in teacher education. British Journal of Educational Technology, 54(1), 45–58. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1754236

Tan, X., Cheng, G. y Ling, M. H. (2025). Artificial intelligence in teaching and teacher professional development: A systematic review (2015–2024). Computers and Education: Artificial Intelligence, 8, 100355. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100355

UNESCO (2023). Recommendation on the ethics of artificial intelligence: Implementation guidelines. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137

UNESCO (2021). Inteligencia artificial y educación: guía para las personas a cargo de formular políticas. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377071

Williamson, B. y Eynon, R. (2020). Historical threads, missing links, and future directions in AI in education. Learning, Media and Technology, 45(2), 117–128. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1798995

Zabalza, M. A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1–23. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M. y Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16, 39. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0

Published

2025-06-27

How to Cite

Lluch Molins, L., Masdeu Yélamos , E., & Selva Olid, C. (2025). Rethinking the Practicum in the Age of AI: Uses, Potentialities, and Risks Towards Critical Integration. Diario De Practicum, 10(1), 99–111. https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.21947