The Literary and communication competence to the initial training teacher. Presentation of an experience

Authors

  • Eloísa Reche Urbano Centro de Magisterio Sagrado Corazón. Universidad de Córdoba Spain
  • María Amor Martín Fernández Centro de Magisterio Sagrado Corazón. Universidad de Córdoba Spain
  • María Josefa Vilches Vilela Centro de Magisterio Sagrado Corazón. Universidad de Córdoba Spain

DOI:

https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.2035

Keywords:

COMMUNICATIVE COMPETENCE, MEDIA LITERACY, HIGHER EDUCATION, EDUCATIONAL INNOVATION

Abstract

Communicative competence is a key element for future professionals of teaching training and this must be worked transversely from the different subjects that make up the curriculum, especially in those in which students must develop knowledge, skills and abilities associated with it. In this context, the innovation educational experience based on a modulation of methodologies that this has allowed the interdisciplinary coordination of “Literary training and children´s literature” and “Media education and teaching applications of ICT” subjects that are given in the second year to students studying towards a Primary Education Degree at the Teacher Training College Sagrado Corazón (Córdoba University), in the 2014-2015 academic year. An audiovisual narrative exercise was designed, whose starting point was the selection of competence and formulation of objectives to achieve. Considering the interaction of the different learning skills acquired by students in the diverse subjects, they were planned the methodologies, sequencing and scheduling of the different phases of the exercise, as well as the guide notes and the evaluation instruments, both from the skills acquisition and from the student´s satisfaction with the experience. The obtained results show that the implementation of such coordinated methodological practices favours the acquisition and mobilization of skills associated with academic qualification.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eloísa Reche Urbano, Centro de Magisterio Sagrado Corazón. Universidad de Córdoba

Profesora Doctora. Profesora Titular de Escuela Universitaria del área de Didáctica y Organización Escolar. Imparte las asignaturas relacionadas con el ámbito de la Tecnología Educativa y la Educación Mediática en los Grados en Educación Infantil y Educación Primaria.

María Amor Martín Fernández, Centro de Magisterio Sagrado Corazón. Universidad de Córdoba

Profesora Doctora. Profesora Titular de Escuela Universitaria del área de Filología Hispánica. Imparte las asignaturas relacionadas con el ámbito de la Didáctica de la Lengua y la Literatura, la Creatividad, la Formación Literaria y la Literatura Infantil en los Grados en Educación Infantil y Educación Primaria.

María Josefa Vilches Vilela, Centro de Magisterio Sagrado Corazón. Universidad de Córdoba

Profesora Titular de Escuela Universitaria del área de Didáctica y Organización Escolar. Imparte las asignaturas relacionadas con el ámbito de la Tecnología Educativa y la Educación Mediática, Orientación y Lenguaje de Signos en los Grados en Educación Infantil y Educación Primaria.

References

Álvarez, M. (2008). La tutoría académica en el espacio europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 71-88. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/183712

Canale, M. (1995). De la competencia comunicativa a la pedagogía comunicativa del lenguaje. En Llobera, M. (Ed), Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras (pp. 63-82). Madrid: Edelsa.

Fernández, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 11-34. Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/144

Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar, 25(29), 100-107. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1348/b15282272.pdf?sequence=1

Gómez, Isla, J. (2013). Arte, documento y discurso audiovisual: entre la imagen de la ciencia y la ciencia de la imagen. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Gómez, Tarín, F. J. (2011). Elementos de narrativa audiovisual. Expresión y narración. Santander: Shangrila Ediciones.

Gumperz, J. y Hymes, D. (1972). Directions in Sociolinguistics. The Etnography of Communication. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.

Imaz, J. I. (2015). Aprendizaje Basado en Proyectos en los grados de Pedagogía y Educación Social: “¿Cómo ha cambiado tu ciudad?”. Revista Complutense de Educación, 26(3), 679-696. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/44665

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa, 295, BOE, 10 de diciembre de 2013. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf

Lomas, C. (2010). Cómo enseñar a hacer cosas con palabras. Teoría práctica de la educación lingüística. Barcelona: Paidós.

Mayorga, M. J. y Madrid, D. (2010). Modelos didácticos y Estrategias de enseñanza en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Tendencias pedagógicas, 1(15), 91-111. Recuperado de http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2010_15_04.pdf

Mendoza, A. (2008). Didáctica de la lengua y la literatura para Primaria. Madrid: Prentice Hall.

Muñoz, J. J. (2003). Cine y el misterio humano. Madrid: Rialp

Orden de 17 de marzo de 2015, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Primaria en Andalucía, 60, BOJA, 27 de marzo de 2015. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/boja/2015/60/BOJA15-060-00134-5243-01_00066439.pdf

Pérez, M. A. y Delgado, A. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 39, 25-34. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/pdf/comunicar39.pdf

Prado, J. (2001). La competencia comunicativa en el entorno tecnológico: desafío para la enseñanza. Comunicar, 17, 21-30. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15801704

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria, 52, BOE, 1 de marzo de 2014. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2014/03/01/pdfs/BOE-A-2014-2222.pdf

Rodríguez, J. L. (2004). Las alfabetizaciones digitales. Bordón, 56, 431-441.

Solicitud para la verificación de los Títulos Oficiales de Grado. (2010). Graduado y Graduada en Educación Primaria por la Universidad de Córdoba. Recuperado de http://www.uco.es/sagradocorazon/principal/verifica/documentos/grado%20primaria/FormularioSolicitudVerificaEP.pdf

Vázquez, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33(1), pp. 13-26. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.211501

Published

2016-11-27

How to Cite

Reche Urbano, E., Martín Fernández, M. A., & Vilches Vilela, M. J. (2016). The Literary and communication competence to the initial training teacher. Presentation of an experience. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 138–144. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.2035

Issue

Section

Articles