Computational thinking, an educational strategy in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.10593

Keywords:

Computational thinking, digital literacy, digital competence, 21st century education, education and pandemic

Abstract

Education has the task of preparing individuals for the challenges, needs and opportunities of a globalized world; now with technology permeating human activities, traditional learning theories without recognizing elements of digital literacy (behaviorism, cognitivism and constructivism). They demand changes of thought and even more so with the presence of COVID-19, a pandemic that promoted social physical isolation; increasing the need to master digital scenarios. The foregoing highlights computational thinking, as an effective strategy applied with the model presented by MIT-Harvard, with a defined theoretical framework and applied since 2012. The objective of the research is to diagnose the level of training of computational thinking skills to solve problems; and establish, from a quantitative study with a non-experimental transectional design, the correlation between: the conceptual, practical and computational perspective dimensions, with the development of computational thinking skills to solve problems, implemented in a public school in Colombia with 133 high school students. The diagnostic instrument, validated and categorized by 32 problems, measures the skills to generate competencies, with similarities to the Colombian educational system that promotes learning with: knowing, knowing how to do and knowing how to be; The above is consolidated as inputs for the generation of a virtual learning ecosystem.

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Author Biography

Rafael Ricardo Mantilla Guiza, Universidad de Santander

Docente de tiempo completo en institución educativa pública por más de 10 años, orientando el área de tecnología e informática a estudiantes de educación secundaria y media.  En educación superior soy docente investigador de la Universidad de Investigación y Desarrollo (UDI), con el rol de líder del semillero de investigación Master Digital para el desarrollo de software por más de 8 años, y en la Universidad de Santander (UDES), líder de la línea de investigación de tecnología educativa para el desarrollo del pesamiento computacional en el programa de maestría.  En la hoja de vida registro formación en ingeniería de sistemas, dos maestría, una en tecnología educativa de México (ITESM), y otra en tecnología y medios innovadores para la educación de Colombia (UNAB), actualmente cursando tercer año de doctorado en tecnología educativa.  Cuento con más de 10 años de experiencia en el sector educativo; en educación media, secundaria, pregrado y postgrado. Categorizado en el modelo de Colciencias en la medición del 2019, como investigador junior.  Dentro de los productos cinetíficos con divulgación están: (2) artÌculos cientificos, (3) ponencia en congresos, (1) libro de fundamentos de programación, (10) productos software, más de (100) trabajos dirigidos de grado entre pregrado y maestría, más de (80) trabajos como evaluador entre pregrado y maestría. (3) como par evaluador de artículo científico; amplias destrezas en aplicación y desarrollo del pensamiento computacional, asociado a (2) redes académicas de programación competitiva, Las areas de desempeño se encuentran en ciencias de la educación, ingenierías y tecnologías.

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Published

2021-06-01

How to Cite

Mantilla Guiza, R. R., & Negre Bennasar, F. (2021). Computational thinking, an educational strategy in times of pandemic. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(1), 89–106. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.10593

Issue

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Articles