Virtual resources for teaching probability in mathematics of Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i1.5240

Keywords:

robability, primary, internet resources, teaching probability

Abstract

In the last years, educational community has shown interest for introduce the information and communication technologies (ICT) in the teaching of mathematics. This produce the need to evaluate the available virtual resources for teaching probability in Primary Education. Due to the experimental nature of the teaching of probability, especially that produced in early ages, it is needed methodologies based on the use of resources that shows the random sense and use of probability. These virtual tools delve into the concepts’ meanings, show procedures and properties relevance and help to get over the difficulties mainly related to probabilistic biases. From Ontosemiotic Approach of Mathematical Instruction, this paper propose some of the most useful virtual tools which can be used in the formal teaching of probability

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Miguel Contreras García, Universidad de Granada

Departamento de Didáctica de la Matemática

Profesor Contratado doctor

Secretario del Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación

References

Barragués, J. y Guisasola, J (2007). Simulación por ordenador de experimentos aleatorios en la enseñanza de la probabilidad. SIGMA, 31, 207-223.

Batanero, C., Burrill, G., y Reading, C. (2011). Teaching statistics in school mathematics-Challenges for teaching and teacher education (pp. 13-34). Springer.

Batanero, C., Fernándes, J. A. y Contreras, J. M. (2009). «Un análisis semiótico del problema de Monty Hall e implicaciones didácticas». SUMA, 62, 11-18.

Burrill, G. (2006). NCTM 2006 Yearbook: Thinking and reasoning with data and chance (pp. 309-321). Reston, VA: NCTM.

Castillo, M. B. (2012). Enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas utilizando como apoyo Ambientes Virtuales de Aprendizaje. In Las tecnologías de la información en contextos educativos: nuevos escenarios de aprendizaje (pp. 177-202).

Consejería de Educación (2015) Orden de 17 de marzo de 2015, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Primaria en Andalucía.

Contreras, J. M. (2009). Recursos en Internet para la enseñanza de la probabilidad condicionada. Trabajo de Investigación Tutelada. Universidad de Granada.

Contreras, J. M. (2011). Evaluación de conocimientos y recursos didácticos en la formación de profesores sobre probabilidad condicional. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.

Contreras, J. M., Díaz, C., Arteaga, P., Gonzato, M., Cañadas, G. (2011). Probabilidad condicional: Exploración y visualización mediante recursos en Internet. Epsilon. 79, 91-100.

Falk, R., y Konold, C. (1992). The psychology of learning probability. Statistics for the twenty-first century, pp. 151-164.

Galmacci, G. (2001). The impact of the internet on researchers' training. Training researchers in the use of statistics, 159-169.

Godino, J. D., Batanero, C., y Flores, P. (1999). El análisis didáctico del contenido matemático como recurso en la formación de profesores de matemáticas. homenagem ao professor Oscar Sáenz Barrio. Granada: Departamento de Didáctica y Organización Escolar, 165-185.

Godino, J. D. Batanero, C. y Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), 127-135.

Godino, J. D., Contreras, A. y Font, V. (2006). Análisis de procesos de instrucción basado en el enfoque ontológico-semiótico de la cognición matemática. Recherches en Didactiques des Mathematiques, 26(1), 39-88.

Godino, J. D., Font, V. y Wilhelmi, M. R. (2008). Análisis didáctico de procesos de estudio matemático basado en el enfoque ontosemiótico. Publicaciones, 38, 25-48.

Godino, J., Wilhelmi, M. y Bencomo, D. (2005). Suitability criteria of a mathematical instruction process. A teaching experience of the function notion. Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 4(2), 1-26.

Godino, J. D., Recio, A. M., Guzmán, R. R., López, F. R., y Pérez, J. L. P. (2006). Criterios de diseño y evaluación de situaciones didácticas basadas en el uso de medios informáticos para el estudio de las matemáticas. Números, 64, 14-11.

Gómez, E., y Contreras, J. M. (2013). Significados de la probabilidad en el currículo español para la educación primaria. Actas de las I Jornadas Virtuales de Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria. Granada: SEIEM.

Gómez, E. y Contreras, J. M. (2014). Meanings of probability in Spanish curriculum th for primary school». En Proceedings of 9 Statistics. Flagstaff, Arizona: IASE.

Herrera, M. I. y Rodríguez, M. I. (2011). Educación estadística: desarrollo del pensamiento y razonamiento estadístico. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil.

Jones, G.A., Langrall, C.W., Thornton, C.A., y Mogill, A.T. (1997). Framework for assessing and nurturing children’s thinking in probability. Educational Studies in Mathematics, 32, 101-125.

MEC (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria.

Mills, J. D. (2004). Learning abstract statistics concepts using simulation. Educational Research Quarterly, 28(4), 18-33.

Osorio, M. A, Suárez, A. y Uribe, C. (2013). Revisión de alternativas propuestas para mejorar el aprendizaje de la Probabilidad. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 38, 127-142.

Pérez, R., Maya, N., Inzunza, S., Escobar, A., Rosete M. y Romero, M. (2012). Applets interactivos para el aprendizaje de estadística. Universo de la Tecnología, Universidad Tecnológica de Nayarit, 13, 14-17.

Reyes, K. R. (2013) Análisis de recursos en internet para la enseñanza de la probabilidad en la educación primaria. Trabajo fin de master, Universidad de Granada.

Sada, M. (2011). Los applets para la enseñanza de la estadística y probabilidad. Uno Revista de Didáctica de las Matemáticas, 58, 38-48.

Published

2019-06-02

How to Cite

Contreras García, J. M., Ruiz, K., Ruz Ángel, F., & Molina Portillo, E. (2019). Virtual resources for teaching probability in mathematics of Primary Education. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(1), 72–80. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i1.5240

Issue

Section

Articles