Pedagogy of death: a study on death anxiety in education professionals

Authors

  • Ernesto Colomo Magaña Universidad Internacional de Valencia Spain
  • Vicente Gabarda Méndez Universidad Internacional de Valencia Spain
  • Patricia Motos Sellés Universidad Internacional de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4129

Keywords:

Anxiety, Death, Teacher Training

Abstract

Although death is a part of live and is an unavoidable reality that we all encounter at some point, it has not yet been able to naturalize and it is still a fact that provokes anxiety and fear. Currently, death is a reality that teachers must be able to address in the classroom. In this sense, this paper analyses the degree of anxiety towards death for 64 undergraduate students carrying out a degree of Primary Education. The study makes use of the DAI questionnaire (Death Anxiety Inventory).

The results show that most of the interviewees show considerable anxiety regarding this situation. These results coincide with contributions from previous studies with other populations that consider including a university education focused on the pedagogy of death, in order to reduce the levels of anxiety and provide tools that will make our teachers more competent in grieving processes in school settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ernesto Colomo Magaña, Universidad Internacional de Valencia

Director del Área de Educación de la Universidad Internacional de Valencia

Vicente Gabarda Méndez, Universidad Internacional de Valencia

Vicerrector de Investigación e Innovación Educativa de la Universidad Internacional de Valencia

Patricia Motos Sellés, Universidad Internacional de Valencia

Directora del Grado en Educación Primaria de la Universidad Internacional de Valencia

References

Abdel-Khalek, A. M. (2005). Death anxiety in clinical and non-clinical groups. Death Studies, 29(3), 251-259. doi: http://dx.doi.org/10.1080/07481180590916371

Abundis, V. (2016) Beneficios de las encuestas electrónicas como apoyo para la investigación. Tlatemoani. Revista Académica de Investigación, 22, 168-186.

Adamson, A. D. y Peacock, G.G. (2007). Crisis response in the public schools: A survey of school psychologists' experiences and perceptions. Psychology in the School, 44(8), 749-764. doi: http://dx.doi.org/10.1002/pits.20263

Aradilla, A. y Tomás-Sábado, J. (2006). Efectos de un programa de educación emocional sobre la ansiedad ante la muerte en estudiantes de enfermería. Enfermería clínica, 16 (6), 321-326. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S1130-8621(06)71239-6

Bellack, J. P. (1999). Emotional intelligence: a missing ingredient? Journal of Nursing Education, 38, 3-4. doi: https://doi.org/10.3928/0148-4834-19990101-03

Brown, J.A., Jimerson, S.R. y Comerchero, V.A. (2015). Cognitive Development Considerations to Support Bereaved Students: Practical Applications for School Psychologists. Contemp School Psychol, 19(3), 101-111. doi: https://doi.org/10.1007/s40688-014-0018-6

Cabadas, P. (2004). La muerte lúcida. Cómo encontrar sentido a la vida y a la muerte. Barcelona: Belacqva.

Cagnolati, A., y Hernández, J. L. (coords.). (2015). La Pedagogía ante la Muerte: reflexiones e interpretaciones en perspectivas histórica y filosófica. Simposio de Historia de la Educación. Actas. Salamanca: Fahren House.

Caruso, D. R., Mayer, J. D. y Salovey, P. (2002). Relation of an ability measure of emotional intelligence to personality. Journal of Personality Assessment, 79(2), 306-320. doi: http://dx.doi.org/10.1207/S15327752JPA7902_12

Cavaye, J. y Watts, J. H. (2014). An integrated literature review of death education in pre-registration nursing curricula: key themes. International Journal of Palliative Care, 2014, 19. doi: http://dx.doi.org/10.1155/2014/564619

Colell, R. (2005). Análisis de las actitudes ante la muerte y el enfermo al final de la vida en estudiantes de enfermería de Andalucía y Cataluña. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Colomo, E. (2016). Pedagogía de la Muerte y proceso de duelo. Cuentos como recurso didáctico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 63-77. doi: http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.2.004

Colomo, E. y Cívico, A. (2018). La necesidad de formación del profesorado en Pedagogía de la Muerte. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 83-94. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.279961

Colomo, E. y Oña, J.M. (2014). Pedagogía de la Muerte. Las canciones como recurso didáctico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(3), 109-121. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55131318007

Cortina, M. y Herrán, A. (2011). Pedagogía de la Muerte a través del cine. Madrid: Universitas.

Feijoo, P. y Pardo, A. (2003). La escuela: una amiga en el duelo. Aula de Innovación Educativa, 122, 41-45.

Fernández-Castro, J. (2007). Alegría en la adversidad. El análisis de los factores que mantienen las emociones positivas en situaciones aversivas. En E. García Fernández-Abascal (Ed.), Emociones positivas (pp.217-228). Madrid: Pirámide.

Gaona, J.M. (2015). El límite: una profunda investigación sobre la consciencia, el cerebro y las experiencias cercanas a la muerte. Madrid: La esfera de los libros.

Harrawood, L. K., Doughty, E. A. y Wilde, B. (2011). Death Education and Attitudes of Counselors-in-Training toward Death: An Exploratory Study. Counseling and Values, 56 (1-2), 83-95. doi: https://doi.org/10.1002/j.2161-007X.2011.tb01033.x

Herrán, A. y Cortina, M. (2006). La muerte y su didáctica. Manual para educación infantil, primaria y secundaria. Madrid: Editorial Universitas.

Herrán, A. y Cortina, M. (2009). La muerte y su enseñanza. Diálogo Filosófico, 75, 499-516. Disponible en: https://laicismo.org/data/docs/archivo_1355.pdf

Kübler-Ross, E. (2006). Sobre la muerte y los moribundos. México, D.F: Random House Mondadori.

Letho, R. H. y Farchaus, K. (2009). Death anxiety: an analysis of an evolving concept. Research and theory for nursing practice, 23(1), 23-41.

Limonero, J. T. (1997). Ansiedad ante la muerte. Ansiedad y Estrés, 3(1), 37-46. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Joaquin_Limonero2/publication/235325305_Ansiedad_ante_la_muerte_Death_anxiety/links/0912f510c37f22396b000000.pdf

Limonero, J. T., T.-Sábado, J., y Fernández Castro, J. (2006). Relación entre inteligencia emocional percibida y ansiedad ante la muerte de estudiantes universitarios. Ansiedad y Estres, 12(2-3), 267-278.

Limonero, J. T., Tomás-Sábado, J., Fernández-Castro, J., Cladellas, R. y Gómez-Benito, J. (2010). Competencia personal percibida y ansiedad ante la muerte en estudiantes de enfermería. Ansiedad y Estrés, 16(2-3), 177-188.

López, R. (2016). Concepciones y actitudes ante la muerte: teorías implícitas, determinantes socioculturales y aspectos psicológicos relacionados. Tesis doctoral. Huelva: Universidad de Huelva.

Márquez-Cervantes, M. C. y Gaeta-González, M. L. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en pre-adolescentes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 221-235. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.232941

Mayer, J. D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (eds.). Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.

Moreno, Mª. V. (2013). Sentido de la vida y afectividad negativa (ansiedad, depresión y obsesión ante la muerte) en universitarios. Tesis doctoral. Badajoz: Universidad de Extremadura.

Osho (2004). Madurez. La responsabilidad de ser uno mismo. Barcelona: Grijalbo.

Pedrero, E. (2012). Educación para la salud y pedagogía de la muerte. Tesis doctoral. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Pedrero, E. y Muñoz, M. (2008). La educación para la muerte como un reto emergente en la educación del siglo XXI: más allá de la educación para la salud. En F. López (Coord.). Educación como respuesta a la diversidad: una perspectiva comparada. Sevilla: SEEC (Universidad Pablo de Olavide).

Pereira-Webber, C. y Pereira-Webber, E. (2014). Confirming Life. Schools: Studies in Education, 11(1), 102-121. doi: https://doi.org/10.1086/675751

Peters, L., Cant, R., Payne, S., O’Connor, M., McDermott, F., Hood, K. y Shimoinaba, K. (2013). How death anxiety impacts nurses’ caring for patients at the end of life: a review of literature. The open nursing journal, 7, 14. doi: https://doi.org/10.2174/1874434601307010014

Poch, C. (2009). La muerte nunca falla: un doloroso descubrimiento. Barcelona: Editorial UOC.

Poch, C. y Herrero, O. (2003). La muerte y el duelo en el contexto educativo. Barcelona: Paidós.

Puolimatka, T. y Solasaari, U. (2006). Education for Death. Educational Philosophy and Theory, 38(2), 201-213. doi: https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2006.00188.x

Ramos, A. (2016). El psicopedagogo como guía en los procesos de muerte y duelo en infantil. Ámbitos de Psicopedagía y Orientación, 45. Disponible en: http://ambitsdepsicopedagogiaiorientacio.cat/el-psicopedagog-com-a-guia-en-els-processos-de-mort-i-dol-infantil/

Ramos, A., Gairín, J. y Camats, R. (2018). Principios prácticos y funcionales en situaciones de muerte y duelo para profesionales de la educación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 21-33. doi: http://dx.doi.org/10.15366/reice2018.16.1.002

Ransanz, E. (2014). La muerte en la construcción de la identidad personal. Intervenciones educativas en la ESO. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Rodríguez, P., Herrán, A. y Cortina, M. (2012). Antecedentes de Pedagogía de la Muerte en España. Enseñanza & Teaching. Revista Interuniversitaria de Didáctica, 30(2), 175-195.

Rodríguez, P., Herrán, A. y Cortina, M. (2015). Pedagogía de la muerte mediante aprendizaje servicio. Educación XX1, 18(1), 189-212. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.18.1.12317

Rueda, B. y Pérez García, A. M. (2004). Análisis comparativo de la competencia percibida general y la específica de salud. Ansiedad y Estrés, 10(1), 127-139.

Schmidt, J. (2007). Validación de la versión española de la “Escala de Afrontamiento de la Muerte” y del “Perfil revisado de Actitudes hacia la Muerte”: Estudio comparativo y Transcultural. Puesta en marcha de un programa de intervención. Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada.

Tang, C. S-K., Wu, A. M. S. y Yan, E. C. W. (2002). Psychological correlates of death anxiety among Chinese college students. Death Studies, 26(6), 491-499. doi: https://doi.org/10.1080/074811802760139012

Tomás-Sábado, J. y Gómez-Benito, J. (2003). Variables relacionadas con la ansiedad ante la muerte. Revista de Psicología General y Aplicada, 56(3), 257-279.

Tomás-Sábado, J. y Gómez-Benito, J. (2005). Construction and Validation of the Death Anxiety Inventory (DAI). European Journal of Psychological Assessment, 21(2), 108-114. doi: https://doi.org/10.1027/1015-5759.21.2.108

Tomás-Sábado, J. y Limonero, J. T. (2004). Ansiedad ante la muerte en estudiantes de enfermería: una comparación entre Egipto y España. Enfermería Clínica, 14, 328-333. doi: https://doi.org/10.1016/S1130-8621(04)73911-X

Wass, H. (2004). A Perspective on the Current State of Death Education. Death Studies, 28(4), 289-308. doi: https://doi.org/10.1080/07481180490432315

Published

2018-06-01

How to Cite

Colomo Magaña, E., Gabarda Méndez, V., & Motos Sellés, P. (2018). Pedagogy of death: a study on death anxiety in education professionals. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 62–70. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4129

Issue

Section

Articles