Childhood educator training, a challenge to educative innovation in higher education
DOI:
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2017.v3i2.2451Keywords:
educational innovation, higher education, children padagogy, training competencesAbstract
This article emerges from the project called “Analysis of the childhood educators training at CorporaciónUniversitariaMinuto de Dios. Bogotá – Colombia”, with the purpose of presenting the results related to the appropriateness of the formative proposal of childhood educators at UNIMINUTO, according to the childhood’s training needs, as a starting point to stablish the improvement actions in higher education. The mixed methodology is carried out through surveys, focus group and interviews applied to students, graduates, professors and administrators respectively.
Finally, the resultsshow a positive assessment related to the relevance of the training proposal about the childhood’s changeable educative needs, while they are recognized as a social representation, completely determined by the historical moment and current social reality. However, it is identified a big improvement challenge, associated to the diversification of formative practice scenarios and the quantity of academic credits destined for the aforementioned purpose. That transformation need emerges as a response to the innovation demands in higher education.
Downloads
Metrics
References
Alzate, M. V. (2002). Concepciones e imágenes de la infancia. Revista de Ciencias Humanas. 28, 1-13. Recuperado de http://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/4863/1/514517%20infancia.pdf
Alzate, M. V. (2003). Las infancias: concepciones y perspectivas. Pereira: Papiro
Amar, J., Abello, R. & Tirado, D. (2014). Desarrollo Infantil y Construcción del mundo Social. Barranquilla: Editorial Universidad del Norte.
Arnaiz, P. (2003). Educación Inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Ediciones Aljibe.
Aznar Díaz, I. (2003). Metodología Didáctica, Acción Docente y Desarrollo del alumnado de Educación Infantil y Primaria. Granada: ReproDigital.
Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2000). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Norma
Aznar, Díaz, I y Laiton, I (2017). Desarrollo de Habilidades Básicas de Pensamiento Crítico en el Contexto de la Enseñanza de la Física Universitaria. Formación Universitaria Vol. 10(1), 71-78. DOI: 10.4067/S0718-50062017000100008
Casado, E. (2001) La teoría de las representaciones sociales. CINDE Conocimiento Social y socialiación y Política. Venezuela: Escuela de Educación Universidad Central de Venezuela
Casas, F. (1998). Infancia: perspectivas psicosociales. Barcelona: Paidós.
Casas, F. (2006). Infancia y representaciones sociales. Política y Sociedad. Vol.43, 1, 27-42. Recuperado en http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0606130027A/22636
Castells, M. (1999). La Era de la información: Economía, sociedad y cultura. (Vol 1). México: Siglo XXI.
Carvajal, M. (2016). La pedagogía praxeológica como componente en el proceso de investigación para la formación ciudadana. Educ. Educ., 19(3), 416-436. DOI: 10.5294/edu.2016.19.3.6
De Zubiría, J. (2011). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá : Magisterio
Delgadillo, I. (2004). La infancia en la perspectiva de las representaciones sociales. Pedagogía y Saberes, 20, 41-52.
Diker, G. (2009). ¿Qué hay de nuevo en las infancias?. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento y Biblioteca Nacional
Freire, P. (1997). Cartas a quien pretende Enseñar. México: Siglo XXI.
Gervilla, Á. (2001). Didáctica y formación del profesarado ¿Hacia un nuevo paradigma?. Madrid: Dykinson.
Gervilla, Á. (2002). Necesidades Educativa de la Infancia ante el nuevo milenio. Madrid: CEDMA.
Gervilla, Á. (2006). Didáctica básica de la educación infantil. Conocer y comprender a los más pequeños. Madrid: Narcea.
Gervilla, Á. (2006). El currículo de la Educación Infantil. Madrid: Narcea.
Gil-Madrona, P.; Gómez-Barreto, I. & González-Víllora, S. (2016). Percepción de los estudiantes de maestro de educación infantil sobre su formación intercultural. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(18), 111-128. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m9-18.pmei
Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Madrid: Paidós.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.
Jodelet, D. (2007). Imbrincaciones entre representaciones sociales e intervención T. Rodríguez & M. de L. García (Ed.). Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
Marcelo, C. & Vaillant, D. (2009). Desarrollo Profesoral Docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea.
Mejía, R. (2006). Educación (es) en la (s) globalización (es) I. Bogotá: Ediciones desde abajo
Moscovici, S. (1985). Psicología Social, I. Barcelona: Paidós.
Muñoz, C. & Pacheco, P. (1996). La aventura infantil a mediados de siglo. Bogotá: Multiletras
Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades para el desarrollo humano. Bogotá: Paidos
Peralta, M.V. (2003). Los desafíos de la educación Infantil en el Siglo XXI y sus implicaciones en la formación y prácticas de los agentes educativos. Chile: Ministerio de Educación.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Invitación al viaje. Barcelona : Grao.
Porlán, R. & Martín, R. (1999). Tendencias en la formación incial del profesorado sobre los contenidos escolares. Rev. Interuniv. From. Profr, 35, 115 - 128. Recuperado https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=118038
Quesada Serra, V., Rodríguez Gómez, G. e Ibarra Sáiz, M.S. (2017). Planificación e innovación de la evaluación en educación superior: la perspectiva del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 53-70. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.23926153
Reche, E., Martín, M. y Vilches, M. (2016). La competencia literaria y comunicativa en la formación inicial del docente. Presentación de una experiencia. Revista Innoeduca Vol. 2. No. 2. Diciembre 2016 pp. 128-137 DOI:http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1977
Rey, G. (2002). Cultura y desarrollo humano: Unas relaciones que se trasladan en Pensar Iberoaméricana: Revista de cultura. N° 0, Bogotá, OEI. Recuperado en http://www.oei.es/historico/pensariberoamerica/ric00a04.htm
Rincón, C. et al. (2008). Imaginarios de infancia y la formación de maestros. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá, Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico – IDEP, Colciencias y Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Rodríguez-Entrena, M.J., González-Barea, E.M y Gámiz, V. (2016). La perspectiva de innovación que se impulsa desde la Educación Superior. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 7(1). 193 – 209. Recuperado de http://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/view/199/249
Sánchez, M y López, O. (2016). Aplicación del software CmapTools en los estudiantes universitarios para desarrollar el pensamiento crítico. Revista Innoeduca. Vol. 2. No. 1. Junio 2016 pp. 54-63 DOI: http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1037
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidos
Sen, A. (2000). Desarrollo y Libertad: Buenos Aires: Editorial Planeta
Tobón, S. (2007). Competencias en Educación Superior: Políticas hacia la Calidad. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe
Trujillo, M. & Martín, S. (2010). Desarrollo Socioafectivo. Madrid: Editorial Editex
Vergara, V. (2008). La Educación Inicial. Guía de gestión, fundamentación y aplicación. Bogotá: Andeip.
Zabalza, M. Á. (1996). Calidad en la Educación Infantil. Madrid: Narcea.
Zabalza, M. Á. (2001). La Autoestima de los Educadores. Congreso Europeo: Aprender a ser, aprender a vivir juntos. Recuperado de file:///C:/Users/casa/Downloads/autoestima_educadores%20(1).pdf
Zabalza, M. Á. (2008). Didáctica de la educación infantil. Madrid: Narcea
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.