Perception of TIC conflicts among secondary school students in a private school. School mediation as a response
DOI:
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i2.12655Keywords:
coexistence, conflict ICT, violence, school mediationAbstract
For some time now, there has been an increase in research on conflict in school contexts, which in turn broadens the field of conflict prevention in schools, suggesting proactive strategies for action. Therefore, the aim of this paper is to analyse how compulsory secondary education (ESO) students perceive one of the most latent conflicts of today, the violence produced with information and communication technologies (ICT). The research methodology used is quantitative with a non-experimental design based on a validated Likert questionnaire on the perception of school violence. The analyses carried out involved descriptive and inferential statistics. The population consisted of 220 ESO students from a private school in Malaga (Spain). The results indicate the existence of a significant level of ICT violence among students in the classroom and, to a lesser extent, student violence towards teachers, in both cases from the students' perspective. It is concluded that ICT violence among students and towards teachers can be addressed with the implementation of school peer mediation, a tool that is proposed as an appropriate formula for positive conflict management.
Downloads
Metrics
References
Álvarez-García, D., Álvarez, L., Nuñez, J. C., González-Pienda, J. A., González-Castro, P., & Rodríguez, C. (2008). Estudio del nivel de violencia escolar en siete centros asturianos de Educación Secundaria. Aula Abierta, 36(1), 89–96. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2856322.pdf
Álvarez-García, D., Núñez, J. C., & Dobarro, A. (2017, December 14). CUVE3ESO: Manual de referencia [Manual]. https://studylib.es/doc/6031188/manual-de-referencia--versión-2.2----grupo-albor-cohs
Álvarez-Gómez, B. P. (2019). Violencia escolar y el desarrollo socio afectivo de los niños y niñas de la unidad educativa unidad popular periodo 2019 [Proyecto de investigación]. Universidad Técnica de Babahoyo, Babahoyo, Ecuador. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/7146
Andrades-Moya, J. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: Una revisión bibliográfica. Revista Electrónica Educare, 24(2), 19–32. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.17
Arboleda, A. P. P. (2017). Conciliación, mediación y emociones: Una mirada para la solución de los conflictos de familia. Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 17(33), 81–96. https://doi.org/10.22518/16578953.900
Ascorra, P., López, V., Núñez, C. G., Bilbao, M. Á., Gómez, G., & Morales, M. (2016). Relación entre segregación y convivencia escolar en escuela públicas chilenas. Universitas Psychologica, 15(1), 65–78. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.rsce
Boqué, M. C. (2018). La mediación va a la escuela. Hacia un buen plan de convivencia en el centro. Narcea.
Brandoni, F. (2017). Conflictos en la escuela. EDUNTREF. http://eduntref.com.ar/magento/pdf/conflictos-en-la-escuela-digital.pdf
Bueno, A. (2018, June 15). Mediación y menores: mediación escolar [TFM]. Universidad de Valladolid, Valladolid, España. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/30759
Campos, J. A., Tass, K. O. M. El, & Cruz, G. de C. (2015). Violência escolar: relações entre bullying e a educação física. Revista Espacios, 36(11), E-1. https://www.revistaespacios.com/a15v36n11/153611E1.html
Carmona, M. A., Castillón, L., & Gutiérrez-Gómez, R. (2020). Los conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y la deserción escolar. Revista RedCA, 3(7), 82–100. https://convergencia.uaemex.mx/index.php/revistaredca/article/view/14703
Caurín, C., Morales, A. J., & Fontana, M. (2019). Convivencia en el ámbito educativo: aplicación de un programa basado en la empatía, la educación emocional y la resolución de conflictos en un instituto español de enseñanza secundaria. Cuestiones Pedagógicas, 27(27), 97–112. https://doi.org/10.12795/cp.2018.i27.06
Costa, V., Teyes, R., & Zamora, M. (2020). Estudio comparativo entre los programas de prevención de la violencia escolar. In L.M. Reyes, J.A. Durán, J. Carruyo, M. Chirinos, S. Ortega, & D. Plata (Eds). Haciendo ciencia, construimos futuro (pp. 580–591). Universidad de Zulia. https://cutt.ly/pmHrFft
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana UNESCO
Dobarro, A., Álvarez García, D., & Núñez, J. C. (2016). CUVE3:Instrumentos para evaluar la violencia escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 5(1), 487-492. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.710
Domínguez-Alonso, J., & Portela, I. (2020). Violencia a través de las TIC: comportamientos diferenciados por género. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 273–286. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.25916
Domínguez-Alonso, J., López-Castedo, A., & Nieto-Campos, B. (2019). Violencia escolar: diferencias de género en estudiantes de secundaria. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1031–1044. https://doi.org/10.5209/rced.59997
Estrada, E. G., & Mamani, H. J. (2020). Violencia escolar y niveles de logro de aprendizaje en una institución educativa pública de Puerto Maldonado. PURIQ, 2(3), 246–260. https://doi.org/10.37073/puriq.2.3.86
Fierro-Evans, C., & Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9–27. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1486
Galtung, J., & Dietrich, F. (2013). Pioneer of Peace Research. Springer.
Garaigordobil, M., & Oñederra, J. A. (2010). La violencia entre iguales. Revisión teórica y estrategias de intervención. Piramide.
Garaigordobil, M. (2019). Prevention of cyberbullying: personal and family predictive variables of cyber-aggression Prevención del cyberbullying: variables personales y familiares predictoras de ciberagresión. Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes, 6(3), 2019–2028. https://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.2.1
García-Raga, L., Boqué, M. C., & Grau, R. (2019). Valoración de la mediación escolar a partir de la opinión de alumnado de educación secundaria de Castellón, Valencia y Alicante (España). Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 23(1), 103–119. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9146
González-Calderón, M. H. (2018). Educar para la paz, una tarea de todos. El Cotidiano, 208(33), 67–77. http://www.elcotidianoenlinea.com.mx/numeros.asp?edi=208
González-Carcelen, C. M., & Gómez-Mármol, A. (2019). Violencia escolar percibida en Educación Secundaria. Escuela Abierta, 23, 19–27. https://doi.org/10.29257/EA23.2020.02
González-Sodis, J.L. (2021). Estudio de la convivencia en un centro educativo concertado: análisis y propuestas pedagógicas para la implementación de la mediación escolar [Tesis Doctoral, Universidad de Málaga]. RIUMA. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/23502
Iglesias, E., & Ortuño, E. (2018). Trabajo Social y mediación para la convivencia y el bienestar escolar. Cuadernos de Trabajo Social, 31(2), 381–392. https://doi.org/10.5209/CUTS.53374
Iriarte-Redín, C., & Ibarrola-García, S. (2018). Capacitación socioafectiva de alumnos y profesores a través de la mediación y la resolución de conflictos. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 373, 22–27. https://doi.org/10.14422/pym.i373.y2018.003
JASP. (2018). A New Manual for JASP - JASP - Free and User-Friendly Statistical Software. https://jasp-stats.org/2018/09/13/a-new-manual-for-jasp/
Jurado, P., Lafuente, A., & Justiniano, M. D. (2020). Conductas disruptivas en Educación Secundaria Obligatoria: análisis de factores intervinientes. Contextos Educativos. Revista de Educación, 25(25), 219–236. https://doi.org/10.18172/con.3827
Kaplan, D. (2009). Structural equation modeling: foundations and extensions. Segunda edicio?n. Sage. https://doi.org/10.4135/9781452226576.
Luna-Bernal, A. C. A., Mejía-Ceballos, J. C., & Laca-Arocena, F. A. (2017). Conflictos entre Pares en el Aula y Estilos de Manejo de Conflictos en Estudiantes de Bachillerato. Revista Evaluar, 17(1), 50–64. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v17.n1.17074
Medina, J. A., & Reverte, M. J. (2019). Violencia escolar, rasgos de prevalencia en la victimización individual y grupal en la Educación Obligatoria en España. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 18(37), 97–110. https://doi.org/10.21703/rexe.20191837medina9
Medina, M. A. G., & Villarreal, D. C. T. (2019). Violencia escolar en bachillerato: algunas estrategias para su prevención desde diferentes perspectiva Educación. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 123–147. http://dx.doi.org/10.14201/teri.19616
Merma-Molina, G., Ávalo-Ramos, M. A., & Martínes-Ruiz, M. Á. (2019). ¿Por qué no son eficaces los planes de convivencia escolar en España? Revista de Investigación Educativa, 37(2), 561–579. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.313561
Nieto, B., Portela, I., López, E., & Domínguez, V. (2018). Violencia verbal en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. The British Journal of Psychiatry, 1(1), 5–14. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v8i1.221 Violencia
Nieves, Á., & Gutiérrez, A. (2019). Tipos de violencia escolar percibidos por futuros educadores y la relación de las dimensiones de la Inteligencia Emocional. Interacciones Revista de Avances En Psicología, 5(2), e150. https://doi.org/10.24016/2019.v5n2.150
Ormart, E. B. (2019). Violencia escolar y planificación educativa. Nodos y Nudos: Revista de La Red de Calificación de Educadores, 6(46), 25–36.
Ortega-Barón, J., Buelga, S., & Cava, M. J. (2016). The influence of school climate and family climate among adolescents victims of cyberbullying. Comunicar, 24(46), 57–65. https://doi.org/10.3916/C46-2016-06
Ortega-Ruíz, R., & Córdoba-Alcaide, F. (2017). El modelo construir la convivenci para prevenir el acoso y el ciberacoso escolar. Innovación Educativa, 27, 19–32. https://doi.org/10.15304/ie.27.4287
Osorio, V., & Alexander, D. (2018). Actitud y mediación, herramientas fundamentales para la convivencia escolar en el aula de clase [Tesis de Maestría (Magíster en Pedagogía)]. Universidad Católica de Manizales, Manizales, Colombia. http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/handle/10839/2141
Pachter, L. M., Bernstein, B. A., Szalacha, L. A., & Coll, C. G. (2010). Perceived racism and discrimination in children and youths: An exploratory study. Health & Social Work, 35(1), 61–70. https://doi.org/10.1093/hsw/35.1.61
Pérez-Serrano, G., & Pérez-de-Guzmán, M. V. (2011). Aprender a convivir: El conflicto como oportunidad de crecimiento. Narcea.
Pérez, G. (2017). Manifestaciones y Factores de la Violencia en el Escenario Escolar. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 19(2), 237–259.
Prendes-Espinosa, M. P., García-Tudela, P. A., & Solano-Fernández, I. M. (2020). Gender equality and ICT in the context of formal education: A systematic review. Comunicar, 28(63), 9–19. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
Rizo, L. J. (2019). Índices de exclusión educativa en el etapa de la ESO en la provincia de Salamanca. Papeles Salmantinos de Educación, 23, 9–29.
Rizo, L. J., & Picornell, A. (2017). Percepciones del Profesorado respecto al bullyingy su relación con la desafección y el fracaso escolar en la Provincia de Salamanca. Prisma Social, 17, 396–414.
Sánchez, A., Alexander, R., López, A., & Patricia, A. (2019). La educación en mediación escolar como escenario de formación ciudadana. Revista Espacios, 40, e21. https://www.revistaespacios.com/a19v40n21/a19v40n21p01.pdf
Sandoval, J., Abril, A., & Leal, H. (2017, March). Violencia en la escuela: creencias y percepciones de docentes y estudiantes [Comunicación]. Actas del Congreso Nacional de investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1895.pdf
Shi, D., Maydeu-Olivares, A., & DiStefano, C. (2018). The Relationship Between the Standardized Root Mean Square Residual and Model Misspecification in Factor Analysis Models. Multivariate Behavioral Research, 53(5), 676–694. https://doi.org/10.1080/00273171.2018.1476221
Torrego, J. C. (2019, May 23). Desde la mediación de conflictos en centros escolares hacia el modelo integrado de mejora de la convivencia. http://diversidad.murciaeduca.es/orientamur/gestion/documentos/articulo_revisado_ceapa_torrego.pdf
Torrego, J. C. (Coord). (2018). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Narcea.
Toscano, D. F., Peña-Nivicela, G. E., & Lucas-Aguilar, G. A. (2019). Convivencia y rendimiento escolar. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 62-68. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA
Uruñuela, P. M. (2018). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. Narcea.
Vázquez-Gutiérrez, R. L. (2019). Objetivos de la Educación para la paz. En R. Cabral, A. I. Arévalo, G. Vilar, & T. Al Najjar (Eds.), Estudios interdiciplinarios: Paz y comunicación. (pp. 378–398). UNESP. https://cutt.ly/pmHyFhp
Viana, M. I. (2019). 25 años de Mediación Escolar en España: 1994-2019. Cuestiones Pedagógicas, 0(27), 11–22. https://doi.org/10.12795/CP.2018.i27.01
Vizcarra, M. . T., Rekalde, I., & Macazaga, A. M. . (2018). La percepción del conflicto escolar en tres comunidades de aprendizaje. Magis. Revista Internacional de Investigación En Educación, 10(21), 95–108. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.pceca
Zepeda, M. Á. C. (2020). Los conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y la deserción escolar. Revista RedCA, 3(7), 82-100. https://doi.org/10.36677/redca.v3i7.14703
Zúñiga, L. F. S., Rivas, P. L., & Trevizo, J. G. R. (2019). Percepción de la violencia escolar en el último ciclo de educación primaria. Revista Electrónica Cientifica de Investigación Educativa, 4(2), 1349–1360. https://doi.org/10.33010/recie.v4i2.369
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.