Pre-school and primary school teachers: technological training and digital competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12261

Keywords:

digital competence, teacher training, childhood education, primary education

Abstract

In an increasingly digital society, schools have a fundamental responsibility in developing the technological skills of students at all stages of education. The role of the teacher is, therefore, a key factor in the development of digital competence, especially at an early age. In this sense, this article aims to analyze, through a normative and bibliographical review, how technology has been integrated into our educational system and the importance of technological training for teachers in recent years. It also reviews different proposals for teacher digital competence frameworks in order to compare initial training with the skills required of teachers by different national and international organizations. Finally, we reflect on the level of digital competence of today's trainee and practicing teachers, identifying strengths and weaknesses in relation to their curricular responsibilities and the frameworks discussed above. This analysis highlights the fact that, although significant progress has been made in this area, there is still much to be done, especially in initial training plans where the promotion of digital and technological skills among future teachers is still an unresolved issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vicente Gabarda Méndez, Universitat de València

Profesor Ayudante Doctor

Departamento de Didáctica y Organización Escolar

Enrique García Tort, Universitat de València

Doctorando en Educación

Departamento de Didáctica y Organización Escolar

Universitat de València

María de Lourdes Ferrando Rodríguez, Universidad Internacional de Valencia

Profesora Adjunta

Área de Educación

Andrés Chiappe Laverde, Universidad de La Sabana

Centro de Tecnologías para la Academia

Universidad de La Sabana

References

Aristizabal, P., & Cruz, E. (2018). Desarrollo de la Competencia Digital en la Formación Inicial del profesorado de Educación Infantil. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (52), 97-110. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.07

Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu» y cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Colomo, E., Gabarda, V., Cívico, A., & Cuevas, N. (2020). Percepción de estudiantes sobre el uso del videoblog como recurso digital en educación superior. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (59), 7-25. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74358

Colomo, E. Soto, R., Ruiz, J., & Gómez, M. (2020). University Students’ Perception of the Usefulness of the Flipped Classroom Methodology. Education Sciences, 10(10), e275. https://doi.org/10.3390/educsci10100275

Comisión Europea (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, de 30 de diciembre de 2006. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex%3A32006H0962

Comisión Europea (2018). Recomendación 2018/C 189/01 del Consejo de 22 de mayo de relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, de 4 de junio de 2018. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV

Cuevas, N., Cívico, A., Gabarda, V., & Colomo, E. (2021). Percepción del alumnado sobre la gamificación en la educación superior. ReiDoCrea. Revista de investigación y Docencia Creativa, 10(16), 1-12. https://doi.org/10.30827/Digibug.66757

Cuevas, N.., Gabarda, V., Cívico, A., & Colomo, E. (2020). Flipped classroom in COVID-19 times: a cross-talking perspective. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 326–341. https://doi.org/10.46661/ijeri.5439

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S., & Sánchez-Valero, J.A. (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista De Investigación Educativa, 38(1), 167-182. https://doi.org/10.6018/rie.340551

Durán, M.C., Prendes, M.P., & Guriérrez, I.P. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

Esteve-Mon, F., Gisbert-Cervera, M,, & Lázaro-Cantabrana, J.L (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55(2), 38-54. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/digcomp-framework-developing-and-understanding-digital-competence-europe

Fuentes, A., López, J., & Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente. Factor clave para el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002

Gabarda, V., Marín, D., & Romero, M.M. (2020). La competencia digital en la formación inicial docente. Percepción de los estudiantes de Magisterio de la Universidad de Valencia. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(2), 1-16. https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2176

Gabarda, V., Rodríguez, A., & Moreno, M. D. (2017). La competencia digital en estudiantes de magisterio. Análisis competencial y percepción personal del futuro maestro. Educatio Siglo XXI, 35(2), 253-274. https://doi.org/10.6018/j/298601

Garcia i Grau, F.; Lázaro, J.L., & Valls, C. (2020). Avanzando hacia la madurez digital del centro educativo: un análisis de la competencia digital docente. En E. Sánchez, E. Colomo, J. Ruiz y J. Sánchez (Coords.). Tecnologías Educativas y Estrategias Didácticas (pp. 188-199). UMA Editorial.

Girón, V., Cózar, R., & González-Calero, J.A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 22(3), 193-218. https://doi.org/10.6018/reifop.373421

Grande-de-Prado, M., Cañón-Rodríguez, R., & García-Martín, S. (2020). Digital security, how do teachers in training perceived themselves?. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 262–275. https://doi.org/10.46661/ijeri.3983

Gutiérrez, J.J., & Cabero, J. (2016). Estudio de caso sobre la autopercepción de la competencia digital del estudiante universitario de las titulaciones de grado de Educación Infantil y Primaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(2), 180-199.

Hernández, V. M., & San Nicolás, M.B. (2019). Percepción del alumnado universitario sobre su grado de competencia digital. Hamut´ay, 6(1), 7-18. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1571

Herrada, R.I., & Herrada, G. (2011). Adaptación de los estudios de magisterio al EEES. Las TIC en los nuevos planes de estudio. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (36), 1-12.

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado – INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. INTEF

International Society for Tecnhnology in Education (2008) National educational technology standards for teachers (NETS). http://www.eduteka.org/pdfdir/EstandaresNETSDocentes2008.pdf

Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletín Oficial del Estado, 187, de 6 de agosto de 1970. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1970-852

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 de octubre de 1990. https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3

López, J., Pozo, S., Vázquez, E., & López, E.J. (2020). Análisis de la incidencia de la edad en la competencia digital del profesorado preuniversitario español. Revista Fuentes, 22(1), 75-87. http://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.07

López-Gil, M., & Bernal, C. (2018). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre la competencia digital de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), 83–100.

Moreno, M.D., Gabarda, V., & Rodríguez, A. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(3), 253-270. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001

Moreno-Guerrero, A.J., López-Belmonte, J., Pozo, S., & López, J.A. (2020). Estado de la competencia digital docente en las distintas etapas educativas desde un alcance internacional. Revista Espacios, 41(26). http://www.revistaespacios.com/a20v41n16/a20v41n16p19.pdf

Moreno-Guerrero, A.J., Miaja-Chippirraz, N., Bueno-Pedrero, A., & Borrego-Otero, L. (2020). El área de información y alfabetización informacional de la competencia digital docente. Revista Electrónica Educare, 24(3), 521-536. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.25

Orden ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre de 2007. https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3854

Orden ECI/3857/2007, de 27 de diciembre por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre de 2007. https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3857

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2008). Normas sobre competencias en TIC para docentes. http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Palacios-Rodríguez, A., & Martín-Párraga, L. (2021). Formación del profesorado en la era digital. Nivel de innovación y uso de las TIC según el Marco Común de referencia de la Competencia digital docente. Revista De Investigación Y Evaluación Educativa, 8(1), 38-53. https://doi.org/10.47554/revie2021.8.79

Peirats, J., Marín, D., Granados, J., & Morote, D. (2018). Competencia digital en los planes de estudio de universidades públicas españolas. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 175-191. https://doi.org/10.4995/redu.2018.8935

Pinto-Santos, A.R., Pérez, A., & Darder, A. (2020). Autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado de educación infantil. Revista Espacios, 41(18). https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p29.pdf

Pozo, S., López, J., Fernández, M., & López, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Ramírez, A., Morales, A.T., & Olguín, P.A. (2015). Marcos de referencia de saberes digitales. EDMETIC; Revista de Educación Mediática y TIC, 4(2), 112- 136

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 1 de marzo de 2014. http://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2014-2222

Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación primaria. Boletín Oficial del Estado, 293, de 9 de diciembre de 2006. https://www.boe.es/eli/es/rd/2006/12/07/1513/con

Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. Boletín Oficial del Estado, 4, de 4 de enero de 2007. https://www.boe.es/eli/es/rd/2006/12/29/1630

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Publications Office of the European Union

Romero-García, C., Buzón-García, O., Sacristán, M., & Navarro, E. (2020). Evaluación de un programa para la mejora del aprendizaje y la competencia digital en futuros docentes empleando metodologías activas. Estudios Sobre Educación, 39, 179-205. http://doi.org/10.15581/004.39.179-205

Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M., & Esteve-Mon, F. (2019). La competencia digital de los estudiantes universitarios de primer curso de grado. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(2), 104-113. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5598

Torres, A., Jiménez, D., González, V., Martínez, M.A., & Morales, J. (2020). La competencia digital de los futuros docentes de secundaria y su mejora a partir de la formación específica en TIC. En R. Roig-Vila (ed.). La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas (pp. 445-453). Octaedro.

Vidal, M.I., Marín, D., & Pardo, M.I. (2020). El edublog en la formación inicial de docentes: espacio para la construcción de conocimientos compartidos. ReiDoCrea. Revista de investigación y Docencia Creativa, 9, 212-219. http://doi.org/10.30827/Digibug.66362

Published

2021-12-01

How to Cite

Gabarda Méndez, V., García Tort, E., Ferrando Rodríguez, M. de L., & Chiappe Laverde, A. (2021). Pre-school and primary school teachers: technological training and digital competence. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 19–31. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12261

Issue

Section

Articles