Distance education with university students quarantined by COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i2.12257

Keywords:

Distance education, pandemic, COVID-19, university

Abstract

During the confinement period resulting from the COVID-19 virus, distance, isolation, and uncertainty were inevitable among the general population. Young university students had to face emotions such as guilt, for not attending online classes; distrust, related to the quality of classes; fear, as a result of thinking that they were not learning and could fail their subjects; as well as death, in the face of the loss and illness of family members and friends. These are the results obtained in an exploratory quantitative study on the actions and decisions of individuals in emotional contexts carried out in 5 academic programs and based on 455 student surveys, which were administered during the last week of school activities at the Autonomous University of Ciudad Juárez in Nuevo Casas Grandes. Consequently, we affirm that the extreme situations experienced within the university community reach the resilience process as long as the problems are recognised and the difficulties faced. This should help to ensure the implementation of better-articulated learning strategies among teachers, academic authorities, and students to further friendlier educational processes with less tension between subjects that are more beneficial for everyone.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elizabeth Bautista Flores, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor Investigador de Tiempo Completo de la UACJ en Nuevo Casas Grandes, Chihuahua

Nora Loreto Quintana, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor Investigador de Tiempo Completo de la UACJ, campus Nuevo Casas Grandes

Oscar Arturo Sánchez Carlos, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor Investigador de tiempo completo de la UACJ en Nuevo Casas Grandes

References

Casanova Cardiel, H. (2020). Educación y pandemia: el futuro que vendrá. Observatorio de las ciencias sociales. https://www.comecso.com/las-ciencias-sociales-y-el-coronavirus/educacion-y-pandemia-el-futuro-que-vendra

Cirulnik, B. (2002). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Gedisa.

Cotino Hueso. L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Universidad de Barcelona. Revista de educación y derecho educativo, (21). https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283

De Alonso Paz. A. (2020). Consecuencias del Cierre de Escuelas por el Covid-19 en las Desigualdades Educativas. Revista Internacional de educación para la Justicia social, 9(3). https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3

Garci?a Aretio, L. (2021). COVID-19 y educacio?n a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento RIED. Revista Iberoamericana de Educacio?n a Distancia, 24(1), 9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

González Velázquez, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por covid-19. Espacio I+D: Innovación más Desarrollo, 9(25), 158-179. https://doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10

Harris, D. N. (2020). Using federal stimulus to get schools through the coronavirus crisis: The case for summer school and summer teacher pay. https://www.brookings.edu/blog/brown-center-chalkboard/2020/03/11/using-federal-stimulus-to-get-schools-through-the-coronavirus-crisis-the-case-for-summer-school-and-summer-teacher-pay/

IISUE. Instituto de Investigaciones Sobre la Universidad y la Educación. (2020). Educacio?n y pandemia. Una visio?n acade?mica. UNAM. http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Jaspers, K. (1984). La filosofía desde el punto de vista de la existencia. Fondo de Cultura Económica.

López, P. L. (2004). Población muestra y muestreo. Punto Cero, 09(08), 69-74.

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas en tiempos de la pandemia (II). Campus, suplemento de educación superior. https://suplementocampus.com/marion-lloyd-850/

Mendoza Cardozo. L. G. (2020). La educación en México en tiempos de COVID-19. IISUE. UNAM.. https://www.iisue.unam.mx/iisue/medios/educacion-futura-mencion-del-articulo-de-marion-lloyd-en-el-libro-educacion-y-pandemia-894.pdf

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

Pinedo Cantillo, I. (2014). Apropiación del sufrimiento y búsqueda de sentido. Tesis Psicológica, 9(1), 36-49.

ONU-IESALC. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Schmelkes, S. (2020). La educación superior ante la pandemia de la Covid-19: el caso de México. Universidades, 71(86), 73-87. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.407

Published

2022-12-01

How to Cite

Bautista Flores, E., Quintana, N. L., & Sánchez Carlos, O. A. (2022). Distance education with university students quarantined by COVID-19. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(2), 5–13. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i2.12257

Issue

Section

Articles