M-Learning in Physical Education. An innovation proposal in Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5082

Keywords:

physical education, m-learning, body expression, secondary school, ict

Abstract

The pedagogical potentials of mobile devices in education are numerous. Furthermore, the contents related to Body Expression, which are part of the curriculum for Physical Education, are very rich for their treatment in the schools and thus contribute to the integral development of the students. This research presents a proposal for innovation in Compulsory Secondary Education in the field of Physical Education to work on the contents related to Body Expression –traditionally discriminated against by some teachers of that discipline– in an original and interdisciplinary way supported by the use of the mobile device as an educational tool. In this experience, the achievement of the didactic objectives set, the development of the key competences and the degree of student satisfaction with the proposal have been evaluated. The results suggest that m-learning and the methodology used have generated a higher intrinsic motivation in students, have favored work autonomy, have contributed to the acquisition of meaningful learning and have led to a critical reflection on the responsible use of that device. Additionally, the students were very satisfied with the activities and tasks carried out belonging to the Body Expression block of contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alejandro Martínez Martínez, Universidad de Murcia.

Miembro del cuerpo de docentes de secundaria de la Comunidad Valenciana. Departamento: Educación Física

- Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte.

- MÁSTER UNIVERSITARIO EN PROFESORADO DE EDUCACIÓN SECUNDARIA Y ENSEÑANZAS ARTÍSTICAS, DE IDIOMAS Y DEPORTIVAS POR LA UNIVERSIDAD DE ALICANTEM

- MÁSTER UNIVERSITARIO EN TECNOLOGÍA EDUCATIVA: E-LEARNING Y GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO POR LA UNIVERSIDAD DE MURCIA.

- MÁSTER UNIVERSITARIO EN GERONTOLOGÍA Y SALUD POR LA UNIVERSIDAD MIGUEL HERNÁNDEZ DE ELCHE.

- MÁSTER UNIVERSITARIO EN IGUALDAD DE GÉNERO EN EL ÁMBITO PÚBLICO Y PRIVADO POR LA UNIVERSIDAD JAUME I DE CASTELLÓN.

References

Cantillo, C., Roura, M. y Sánchez, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. Revista Digital La Educación. Nº 147. Recuperado de http://educoas.org/portal/la_educacion_digital/147/pdf/ART_UNNED_EN.pdf

Coterón, J., y Sánchez, G. (2012). Expresión Corporal en Educación Física: la construcción de una disciplina. EmásF. Revista Digital de Educación Física(14), 164-175.

Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The what and why of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

Decreto 87/2015, de 5 de junio, del Consell, por el que establece el currículo y desarrolla la ordenación general de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato en la Comunitat Valenciana. DOGV, nº 7544, 2015, 10 junio.

Gibbons, S. (2007). Redefining the roles of Information professionals in Higher education to engage the net generation. Paper presented at EDUCAUSE, Australasia. Retrieved from http://www.caudit.edu.au/educauseaustralasia07/authors_papers/Gibbons2.pdf

Helsper, Ellen and Eynon, Rebecca (2009) Digital natives: where is the evidence? British educational research journal. pp. 1-18.

Hernández, M. A., Soriano, E., Fuentes, J. L. y Santos, M.: Retos de la educación de nuestro siglo: Interculturalidad, responsabilidad tecnológica, y educación para la vida. En González, J.L. (Coord.) Educación, desarrollo y cohesión social. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 317-346.

Ibañez, A., Vicent, N., Asensio, M. (2012). Aprendizaje informal, patrimonio y dispositivos móviles. Evaluación de una experiencia en educación secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (26).

Kirschner, P. A, & Bruyckere, P. D. (2017). The myths of the digital native and the multitasker. Teaching and Teacher Education, 67, 135-142.

López, B. (2017). Utilización del video como recurso TIC para introducir la cultura murciana en las AAHH. Revista DIM, (35), 1-10.

Martínez, A. (2017). Aprendizaje móvil en Educación Física. Una propuesta de innovación en ESO. (TFM).

Mobile World Congress. (2015). Profesores, escuelas y expertos en educación: la acción se pasa al Mobile World Congress. Recuperado de http://mobileworldcapital.com/es/profesores-escuelas-y-expertos-en-educacion-la-accion-se-pasa-al-mobile-world-congress/

Nikou, S. A, & Economides, A. A. (2016). The impact of paper-based, computer-based and mobile-based self-assessment on students' science motivation and achievement. Computers in Human Behavior, 55, 1241-1248.

Pérez-Pueyo, A. (coord.). (2014). Programar y evaluar competencias básicas en 15 pasos. Barcelona: GRAO.

UNESCO (2013). El futuro del aprendizaje móvil. Implicaciones para la planificación y la formulación de políticas. Publicado por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219637s.pdf

Zabala, A. y Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de las competencias. Barcelona: GRAO.

Published

2019-12-01

How to Cite

Martínez Martínez, A. (2019). M-Learning in Physical Education. An innovation proposal in Secondary Education. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(2), 167–177. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5082

Issue

Section

Articles