The digital divide in rural schools: a case study
DOI:
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.4995Keywords:
rural school, digital divide, digital competenceAbstract
The present research focuses on the existing problems regarding the lack of resources and training in the use of ICT in the Andalusian rural school. The research was carried out at Alto Almanzora, a rural public school located in Armuña de Almanzora, a town in Almería. The methodology used was a qualitative approach and, according to the characteristics of this research, it was necessary to opt for a case study. The sample consisted of a total of 15 students and a teacher. For data collection, two semi-structured interviews were planned, directed on the one hand to the students and on the other hand to the teacher. The results showed that the students do not benefit from specific training proposals on the use of ICT, only in the subjects of Digital Culture and Citizenship. The teacher has a low level of digital teaching competence and does not receive specific training on the use of ICT with students. And, finally, the technological resources at the school can only be used by fifth and sixth grade students, so a lack of resources and training is evident in most of the educational levels at the school.Downloads
Metrics
References
Agudo-Prado, S., Pascual-Sevillano, M. Á., & Fombona-Cadavieco, J. (2012). Uses of digital tools among the elderly. Comunicar, 20(39), 193–201. https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-10
Boix, R. (2011). PROFESORADO. Revista de Curriculum y Formacio?n de Profesorado. ¿Que? Queda de La Escuela Rural? Algunas Reflexiones Sobre La Realidad Pedago?gica Del Aula Multigrado., vol.15, nu?, 13–23.
Bustos Jime?nez, A. (2007). Dos de?cadas de colegios pu?blicos rurales. Una mirada a la escuela rural andaluza. Aula Abierta, 35(1, 2), 91–104.
Canes Garrido, F. (1993). Las misiones pedago?gicas: educacio?n y tiempo libre en la Segunda Repu?blica. Ed. Universidad Complutense. Madrid, 4(l), 147–168. Recuperado de https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/36035752/MISIONES_PEDA GOGICAS_GANES.PDF?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&E xpires=1509474870&Signature=Je%2Bmrr1l6W7AScZtg1Da76Yolqo%3D&respo nse-content-disposition=inline%3B filename%3DLas_misiones_peda
Cascales Marti?nez, A., Encarnacio?n, M., & Garci?a, C. (2018). Aprendizaje basado en proyectos en educacio?n infantil: cambio pedago?gico y social. Revista Iberoamericana de Educacio?n, 76, 79–98.
De Benito-Castanedo, J. (2017). Análisis bibliográfico sobre la brecha digital y la alfabetización en nuevas tecnologías. Revista Electrónica Educare, 21(2 ,mayo-agosto), 1–10. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-2.9
Elboj, C., Pulido, M., Welikala, T. (2013). Las Tecnologi?as de la Informacio?n y la Comunicacio?n en la salida del aislamiento rural. El caso de Arin?o. Revista electro?nica de Geografi?a y Ciencias Sociales, 17(427). Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-427/sn-427-2.htm
Mon, F. E., & Cervera, M. G. (2013). Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Tecnología Y Año, 10(101), 31–52.
Hernández Pérez, A. (2004). El rol de las bibliotecas ante la brecha digital. Pez de Plata. Retrieved from https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/866
Julia? Igual, J., & Garci?a Marti?nez, G., & Melia? Marti?, E. (2006). Internet, cooperativismo agrario y desarrollo rural. El caso de las cooperativas de la Comunidad Valenciana. CIRIEC-Espan?a, Revista de Economi?a Pu?blica, Social y Cooperativa, (55), 221-251.
Katz, R. (2009). La brecha digital: ¿oferta o demanda?. Nota enter ie, 135.
Moral Pérez, M. E. Del, Martínez, L. V., & Neira Piñeiro, M. D. R. (2014). Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de Asturias. Aula Abierta, 42(1), 61–67. https://doi.org/10.1016/S0210-2773(14)70010-1
Moral, E., & Villalustre, L. (2011). Las comunidades de pra?ctica en la web 2.0 para la colaboracio?n entre escuelas rurales. DIM: Dida?ctica, Innovacio?n y Multimedia, (20), 1–8. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/DIM/article/viewArticle/243446/0
Moya López, M. (2013). De las TICs a las TACs : la importancia de crear contenidos educativos digitales. Revista Didática, Innovación Y Multimedia, 27(Dim), 1–15. https://doi.org/ISSN: 1699-3748
Ortega Sánchez, Isabel La alfabetización tecnológica. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10 2, 11-24.
Raso, F., Trujillo, J. y Ágreda, M. (2015). Análisis de la integración curricular y la utilidad didáctica de las tecnologías de la información y la comunicación (T.I.C.) en los colegios públicos rurales de Andalucía. Educational Research with social impact.
Sa?ez Lo?pez, J. M., Jimenez Velando, P. a, & Albacete, C. R. a L. D. P. (2011). La Aplicacio?n De La Pizarra Digital Interactiva : Un Caso En La Escuela Rural En Primaria the Interactive Whiteboard Application : a Case Study. Ensayos, Revista de La Facultad de Educacio?n de Albacete, 26, 1–16. Recuperado de http://www.uclm.edu/ab/educacion/ensayos/ensayos26/pdf/26_1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.