Reflective pedagogical innovation in professional learning communities and its impact on institutional teacher training

Authors

  • Federico Malpica Basurto Instituto Escalae Spain
  • Pedro Navareño Pinadero Instituto Escalae Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4835

Keywords:

Reflective pedagogical innovation, strategic planning, professional learning communities, in-service Teacher Training, professional development

Abstract

The objective of this article is to reflect on the impact that reflective pedagogical innovation in professional learning communities has on institutional teacher training, in our case, through a quantitative and qualitative analysis and evaluation, which we carry out of the opinions expressed by users of the Teachers Pro online platform, and which we present as results of the development and application of this platform, considered as a tool for professional development that adapts to and responds to the educational training needs, both individual and institutional, and which seeks creation and development of professional teacher learning communities, made up of all its users.

For this we start from the idea of reflective pedagogical innovation, because we believe that it should be the essence and basis on which the organization and operation of educational institutions is based, as a means of guaranteeing that their educational purposes and the collective actions that they are made to achieve their objectives, be the compass that guides the ship from a collective innovative, creative, responsible, committed and systematic pedagogical action of all its members, offering the most appropriate response that, in every moment and context, a society demands due to its global, interconnected and dynamic nature.

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Author Biographies

Federico Malpica Basurto, Instituto Escalae

Es co-fundador y Director del Instituto Escalae. Tiene un Master en Gestión y Dirección de Centros Educativos por la Universidad de Barcelona y un Doctorado en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona (cum laude y premio extraordinario de doctorado). Profesor invitado, investigador y consultor internacional, desde 1998 su trabajo se ha centrado en el acompañamiento y formación en las áreas de calidad e innovación educativa, dirección estratégica, desarrollo organizativo, liderazgo y gestión del cambio, así como en la transformación de la práctica docente. Esta labor le ha llevado a coordinar numerosas intervenciones educativas, en los ámbitos público y privado, en 7 países de Iberoamérica, así como en el Reino Unido, Qatar y Finlandia. Es asesor UNESCO y ha trabajado en proyectos de innovación educativa para el Banco Mundial. Ha dirigido investigaciones (I+D) relacionadas con el desarrollo de soluciones y sistemas para mejorar la calidad de la innovación en los procesos de enseñanza-aprendizaje, entre las que destaca Escalae System® y TeachersPro®. Es colaborador del Grupo EDO en la Universidad Autónoma de Barcelona y co-director de la Cátedra Escalae de Innovación Educativa en la Universidad de Málaga. Es autor de varias publicaciones entre las que se encuentra el libro: "8 Ideas Clave. Calidad de la Práctica Educativa. Referentes, indicadores y condiciones para mejorar la enseñanza-aprendizaje" publicado en 2013 por la Editorial Graó.

Pedro Navareño Pinadero, Instituto Escalae

Maestro (UEX), licenciado en historia (UEX) y pedagogía (UNED), máster en evaluación de centros y programas educativos (UD). 22 años de experiencia Docente en Educación Primaria y secundaria (orientador escolar), 15 años como inspector de educación. Profesor colaborador en el máster de Profesorado de Secundaria, en la US y UAM. Profesor en numerosos cursos de formación de docentes y directivos. Autor de diversas publicaciones. Ha impartido conferencias en España y Latinoamérica. Es autor del blog “Reflexioneseducativa”

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Published

2018-06-01

How to Cite

Malpica Basurto, F., & Navareño Pinadero, P. (2018). Reflective pedagogical innovation in professional learning communities and its impact on institutional teacher training. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 14–23. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4835

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Articles