Development of critical thinking through communicative skill in Higher Education: a reflective proposal

Authors

  • M. Carme Balaguer Fábregas Universidad Internacional de Cataluña Spain
  • Maria Pujol Valls Universidad Internacional de Cataluña Spain
  • Mariona Graell Martín Universidad Internacional de Cataluña Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3592

Keywords:

Initial Teacher Training, Critical Thinking, Communicative Skill, Reflective Teaching

Abstract

The aim of this article is to present a cross-sectional research program for a preservice education degree. Its goal is to analyse the learning development of the students that attend the preservice teacher education for pre-school teachers. Throughout their degree, students should be trained in different skills that allow them to become good people and good professionals. But, what is the process through which students acquire critical thinking and communication skills that will enable them to become teachers? In what way do students self-regulate their linguistic, oral and written skills? Are they aware and critical of their own learning in this area? In this project we want to observe the process that our students follow to develop these issues. For this reason, the study of metacognitive processes that allow the crystallization of knowledge and linguistic skills is considered. This analysis is obtained through reflective processes. An investigation is planned for a period of 2 years. The methodology that will be implemented is a mixed longitudinal model (qualitative, quantitative). It is expected to provide information on the perception of students of Early Childhood Education on the development of their linguistic and communicative competence. In this article, we intend to describe the design of the research, the instrument developed and the first results of qualitative nature. Finally, the need to improve the reflection processes of the students of the Early Childhood Education degree is revealed from results obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

M. Carme Balaguer Fábregas, Universidad Internacional de Cataluña

Profesora Ayudante doctora del departamento de Psicología del aprendizaje de UIC-BCN

References

Aloso Tapia, J., y Montero García-Celay, I. (2008). Orientación motivacional y estrategias motivadoras para el aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios, y Á. Marchesi, Desarrollo Psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar (pp. 259-305). Madrid: Alianza.

Bisquerra Alzina, R. (2004). Metodlogía de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Domingo Roget, À. (2013). Práctica reflexiva para docentes. de la reflexión ocasional a la reflexión metodológica. Saarbrücken: Publicia.

Gallardo-Paúls, B. (2008). Las huellas lingüísticas de la teoría de la mente: intersubjetividad y enunciación en el trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Rev Neurol, 46 (Supl. 1), 29-35.

Huertas, J., Alonso Tapia, J., Trías, D., Ardura, A., y García, E. (2011). Los escenarios académicos, las identidades de los estudiantes universitarios y el movimiento y cambio de las orientaciones motivacionales entre ellos. En C. Monereo, y J. Pozo, La identidad en psicología de la Educación (pp. 141- 153). Madrid: Narcea.

Le Fevre, D. (2010). Changing TACK: Talking about Change knowledge for professional learning. En H. Timperley, y J. Parr, Weaving evidence, inquiry and standards to build better schools (pp. 71-92). Wellington: NZCER.

Miras, M. (2008). Afectos, emociones, atribuciones y expectativas: el sentido del aprendizaje escolar. En C. Coll, J. Palacios, y A. Marchesi, desarrollo psicológico y educaciíb 2. Psicología de la educación escolar (pp. 309-325). Madrid: Aliabza.

Monereo, C., y Badia, A. (2011). Los heterónimos del docente. Identidad, selfs y enseñanza. En C. Monereo, y J. Poso, La identidad en psicología de la educación (pp. 57-76). Madrid: Narcea.

Monereo, C., y Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona: Edebé.

Páez, M. y Puig, J.M. (2013). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 2(2), 13-32.

Rubio Hurtado, M., Galvan Fernández, C., y Rodríguez Illera, J. (2013). EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec43/propuesta_didactica_portafolios_digitales_educacion_superior.html

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las reflexiones. Barcelona: Paidós.

Vilà Baños, R., y Aneas, A. (2013). Los seminarios de práctica reflexiva en el Practicum de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Bordón, 65(3), 165-181.

Vila Mendiburu, I. (1999). Jerome Bruner i l'adquisició del llenguatge. Temps d'Educació, 21, 77-90.

Vygotsky, L. (2012). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.

Woollfolk, A., Hughes, M., y Walkup, V. (2008). Motivation in Learning and Teaching. En A. Woolfolk, M. Hughes, y V. Walkup, Psychology in Education (pp. 437-480). Harlow: Pearson.

Additional Files

Published

2018-06-01

How to Cite

Balaguer Fábregas, M. C., Pujol Valls, M., & Graell Martín, M. (2018). Development of critical thinking through communicative skill in Higher Education: a reflective proposal. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 54–61. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3592

Issue

Section

Articles