General Chemistry content learning using videos in Engineering careers

Authors

  • María Irene Vera Universidad Nacional del Nordeste Argentina
  • Irma Irene Lucero Universidad Nacional del Nordeste Argentina
  • Irma Irene Lucero Universidad Nacional del Nordeste Argentina
  • Marta Gabriela Stoppello Universidad Nacional del Nordeste Argentina
  • Marta Gabriela Stoppello Universidad Nacional del Nordeste Argentina
  • Raquel Herminia Petris Universidad Nacional del Nordeste
  • Raquel Herminia Petris Universidad Nacional del Nordeste Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.3566

Keywords:

blended learning, itc, educational video, university education

Abstract

 

 

PALABRAS CLAVE: APRENDIZAJE MIXTO; TIC; VIDEO EDUCATIVO; EDUCACIÓN UNIVERSITARIA.

 

ABSTRACT:

Freshmen of Engineering degrees (Electrical, Electronics and Surveying) at the Faculty of Exact and Natural Sciences and Surveying (FaCENA) of the Universidad Nacional del Nordeste (UNNE) study General Chemistry, according to current curricula. This article presents the results of a comparative study that explores the effect of the implementation of educational videos in the understanding of fundamental contents of the subject such as chemical nomenclature, chemical equations and stoichiometry. These are the first topics developed in practical classes; they are the cornerstone of other contents of the program, and they are evaluated in the first test. 

For the study, we have analysed the answers given in an evaluation by two cohorts, 2014 (traditional classroom format) and 2015 (with video support). Then, the Student’s t-test has been applied to determine if there is significant difference between the two.

In the three thematic blocks, the difference found between both groups is significant. The statistical calculation allows to assert that the use of videos as a resource is the variable that is causing the difference of having better results in the 2015 cohort. 

The most significant difference between the two groups is in stoichiometry, and the less significant in chemical equations.

Downloads

Metrics

PDF views
483
Dec 01 '19Dec 04 '19Dec 07 '19Dec 10 '19Dec 13 '19Dec 16 '19Dec 19 '19Dec 22 '19Dec 25 '19Dec 28 '199
| |
HTML views
597
Dec 01 '19Dec 04 '19Dec 07 '19Dec 10 '19Dec 13 '19Dec 16 '19Dec 19 '19Dec 22 '19Dec 25 '19Dec 28 '191.0
| |
Wikipedia
1

Author Biographies

María Irene Vera, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora Titular de Quimica General(Ded. Excl), FaCENA-UNNE.

Licenciada en Qumica. Especialista en Docencia Universitaria. (UNNE).Dra. en Educación(UMa, España)

Irma Irene Lucero, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora Adjunta (Ded. Excl) de Física Moderna. FaCENA. UNNE.

Profesora En Matematica, Física y Cosmografía. Especialista en Docencia Universitaria. Magister en Metodología de la Investigación Científica y Tecnológica. 

Irma Irene Lucero, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora Adjunta (Ded. Excl) de Física Moderna. FaCENA. UNNE.

Profesora En Matematica, Física y Cosmografía. Especialista en Docencia Universitaria. Magister en Metodología de la Investigación Científica y Tecnológica. 

Marta Gabriela Stoppello, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora Titular (Ded. Semi Excl) de Mecánica, Calor y termodinámica. FaCENA. UNNE.

Profesora En Matematica, Física y Cosmografía. Magister en Gestión y Políticas Universitarias. 

Marta Gabriela Stoppello, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora Titular (Ded. Semi Excl) de Mecánica, Calor y termodinámica. FaCENA. UNNE.

Profesora En Matematica, Física y Cosmografía. Magister en Gestión y Políticas Universitarias. 

Raquel Herminia Petris, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora Titular de Elementos de Computación. FaCENA. UNNE.

Licenciada en Sistemas.Especialista en Docencia Universitaria Magister en Informática y Computación.

Raquel Herminia Petris, Universidad Nacional del Nordeste

Profesora Titular de Elementos de Computación. FaCENA. UNNE.

Licenciada en Sistemas.Especialista en Docencia Universitaria Magister en Informática y Computación.

References

Caamaño A. (Coord.) (2011). Física y Química. Complementos de formación disciplinar. Vol. I. Barcelona, España: Graó.

Caamaño, A. (coord.) (2011). Didáctica de la Física y la Química. Vol. II. Barcelona, España: Graó.

Caamaño A. (Coord.) (2011). Física y Química. Investigación, innovación y buenas prácticas. Vol. III. Barcelona, España: Graó.

Cabero Almenara, J. (2007). El video en la enseñanza y formación. En Cabero, J. (coord.), Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGraw-Hill.

Cacheiro González, M.L. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39,69-81. Recuperado de:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685007.

Daza Pérez, E., y cols. (2009). Experiencias de enseñanza de la Química con el apoyo de las TIC. Educación Química. De Aniversario: la educación y las TIC, pp.321- 330.

Izquierdo, M. (2011). Historia de la Química y enseñanza de la Química. En Caamaño A. (Coord.) (2011). Física y Química. Complementos de formación disciplinar. Vol. I, p 54.

Martínez, M.S.; De Longhi, A. (2011). Identificación de las dificultades en la interpretación de enunciados de problemas en química aplicada. E-book. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Disponible en https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/2150.

Mellado, V. (2011). Formación del profesorado de ciencias y buenas prácticas: el lugar de la innovación y la investigación didáctica. En Caamaño A. (Coord.) (2011), Física y Química. Investigación, innovación y buenas prácticas, Vol. III, p.21. Barcelona, España: Graó.

Mondeja González, D., y Zumalacárregui de Cárdenas, B. (2009). Química virtual en la enseñanza de las ingenierías de perfil no químico. Pedagogía Universitaria, 14(1), pp.9-17. Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/pe duniv/article/view/480.

Morales Capilla, M.; Ortíz Colón, A.M.; Trujillo Torres, J.M. y Raso Sánchez, F. (2015). Percepción del alumnado universitario acerca del uso e integración de las TIC en el proceso educativo en la Facultad de Educación de Granada. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation. 1 (2), pp.57-68.

Peterson, W. R.(2012). Fundamentos de Nomenclatura Química. Barcelona: Reverté.

Pintó, R.(2011). Las Tecnologías digitales en la enseñanza de la Física y de la Química. En Caamaño A. (coord. 2011). Didáctica de la Física y la Química, Vol. II, pp.172-179. Barcelona, España: Graó.

Sanabria, A. y Hernández, C. (2011). Percepción de los estudiantes y profesores sobre el uso de las TIC en los procesos de cambio e innovación en la Enseñanza Superior. Aloma, 29, pp.273-290. Disponible en: http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/248394/332518.

Published

2019-12-01

How to Cite

Vera, M. I., Lucero, I. I., Lucero, I. I., Stoppello, M. G., Stoppello, M. G., Petris, R. H., & Petris, R. H. (2019). General Chemistry content learning using videos in Engineering careers. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(2), 151–158. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.3566

Issue

Section

Articles
Crossref
3
Scopus
0
Denise Stanley, Yamell Rocio Montero Fortunato (2022)
The Efficacy of Online Higher Education in Latin America: A Systematic Literature Review. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 17(3), 262.
10.1109/RITA.2022.3191299
Jaime Cristancho (2023)
Curriculum in natural sciences in Latin America: analysis of research production. Praxis & Saber, 14(37), e15616.
10.19053/22160159.v14.n37.2023.15616
Harun Cigdem, Semiral Oncu (2024)
Understanding the Role of Self-Regulated Learning in Academic Success. A Blended Learning Perspective in Vocational Education. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 10(1), 45.
10.24310/ijtei.101.2024.17432