Higher education in agricultural technology with a territorial approach
DOI:
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.2453Keywords:
Educational technology, agricultural education, curriculum revisions, curricular design, rural education, rural developmentAbstract
A curricular analysis of the Agricultural Technology program of the Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid was completed, as this program is the only one of its kind to be accorded a high quality denomination in Colombia. The objective of this analysis was to determine the applicability of this program to its territorial approach on rural development. The methodological focus was mixed. Document review utilizing the methodology for curricular analysis proposed by Posner (2004) was used to collect qualitative data; while interviews directed toward academic directives and quantitative data were obtained through the use of a questionnaire completed by teachers, students, alumni, and business sector. The integration of data from these sources showed the development of a rational curricular model, an emphasis of some areas of study over others, changes in the profiles of matriculating students over time, incoherencies in the profile of graduates, and a lack of practica occurring in rural areas. It was concluded that although the program declares that it has purposes, contents, and practica that are pertinent to a territorial approach, these are not being developed in the instructional practices that are currently being utilized.
Downloads
Metrics
References
Ayuste, A., & Trilla, J. (2005). Pedagogías de la modernidad y discursos postmodernos sobre la educación. Revista de educación (336), 219-248. Recuperado el 25 de Marzo de 2013, de http://www.revistaeducacion.mec.es/re336/re336_13.pdf
Azano, A., & Stewart, T. (2015). Exploring place and practicing justice: Preparing pre-service teachers for success in rural schools. Journal of Research in Rural Education, 9(30), 1-12. Obtenido de http://search.proquest.com/docview/1688467569?accountid=43746
Burfoot-Rochford, I. (2015). Book Review. Doing educational research in rural settings: Methodological issues, international perspectives and practical solutions. Journal of Research in Rural Education, 30(11), 1-2. Recuperado el 21 de Marzo de 2017, de http://jrre.psu.edu/wp-content/uploads/2015/09/30-11.pdf
Cádiz, J., Villanueva, O., Astorga, M., & Echenique, M. (2012). ¿Profesores competentes o humanizadores? Educación y Educadores, 15(3), 535-546.
Casarini, M. (2012). Teoría y diseño curricular. México: Trillas.
Cullen, R., & Hill, R. (2013). Curriculum designed for an equitable pedagogy. Education Sciences, 3(1), 17-29. Recuperado el 11 de Octubre de 2016, de http://dx.doi.org/10.3390/educsci3010017
Díaz Barriga, A. (2005). El docente y los programas escolares. Lo institucional y lo didáctico. Barcelona: Pomares.
Díaz Barriga, F. (1993). Aproximaciones metodológicas al diseño curricular: hacia una propuesta integral. Tecnología y comunicación educativas. Un encuentro de los paises de América Latina (21), 19-41.
Dopico, E., & Garcia-Vazquez, E. (2011). Leaving the classroom: A didactic framework for education in environmental sciences. Cultural Studies of Science Education, 6(2), 311-326. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s11422-010-9271-9
Galvani, V. (1990). Mirando al 92, el fin de una utopía educativa: el desarrollismo en América Latina. Revista complutense de Educación, 1(13), 477-485. Recuperado el 15 de Mayo de 2015, de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED9090330477A/18203
Gómez, V. (2015). La pirámide de la desigualdad en la educación Superior en Colombia. DIversificación y tipología de instituciones. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Grabowski, R. (2008). Modes of long-run development: Latin america and east asia. Journal of Institutional Economics, 1(4), 25-50. doi:http://dx.doi.org/10.1017/S1744137407000835
Hansen, B., & Greve, A. (2015). The role of human and social capital in dairy farming. Rural Society, 24(2), 154-176. doi:http://dx.doi.org/10.1080/10371656.2015.1060718
Hidalgo, A. (2011). Economía política del desarrollo. La construcción retrospectiva de una especialidad académica. Revista de economía mundial (28), 279-320. Recuperado el 3 de Marzo de 2015, de http://www.uhu.es/antonio.hidalgo/documentos/rem28_10.pdf
Hinojo-Lucena, F., Cáceres-Reche, M., & Raso-Sánchez, F. (2013). Análisis de los Componentes Organizativos de Centros de Formación Profesional en España. Revista Latinoamericana de ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 783-801. doi:10.11600/1692715x.11222180213
Jankovic, D. (2012). Territorial approach to regional rural development. Ekonomika Poljoprivrede, 59(4), 675-686. Recuperado el 20 de Febrero de 2017, de https://search.proquest.com/docview/1297085309?accountid=43746
Jordan, N., Wyse, D., & Colombo, B. (2012). Linking agricultural bioscience to cross-sector innovation: A new graduate curriculum. Crop Science,, 52(6), 2423-2431. Recuperado el 11 de Octubre de 2016, de http://search.proquest.com/docview/1285243632?accountid=43746
Kemmis, S. (1998). El currículum más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Ediciones Morata.
Laanemets, U., & Kalamees, K. (2013). The Taba-Tyler Rationales. Journal of the American Association for the Advancement of Curriculum Studies, 9, 9-12. Recuperado el 11 de Octubre de 2016, de http://www.uwstout.edu/soe/jaaacs/upload/2013-05-1-urve.pdf
Méndez, M. (2008). Integration of socio-humanistic component in the professional training of agricultural education: perceptions, purposes and challenges. Revista Facultad Nacional de Agronomía, 61(2), 4471-4479. Recuperado el 6 de Noviembre de 2016, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0304-28472008000200001&lng=en&tlng=en
Molina, J. (2010). Keys for rural territorial development. Agronomía Colombiana, 28(3), 429-435. Recuperado el 17 de diciembre de 2016, de http://www.scielo.org.co/pdf/agc/v28n3/v28n3a09.pdf
Murcia, H. (2011). Agribusiness model approach to territorial food development. Agronomía Colombiana, 29(1), 125-132. Recuperado el 31 de marzo de 2017, de http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/14204/28953
Ocampo, J. (2014). Misión para la transformación del campo. Saldar la deuda histórica con el campo. Marco conceptual de la misión para la transformación del campo. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación. Recuperado el 23 de Mayo de 2015, de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/DOCUMENTO%20MARCO-MISION.pdf
Pachón, F. (2006). Las concepciones de desarrollo rural en los estudiantes de una facultad de Agronomía en Bogotá (Colombia). Agronomía Colombiana, 24(2), 378-379. Recuperado el 2 de abril de 2017, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180316239022
Parr, D., Trexler, C., Khanna, N., & Battisti, B. (2007). Designing sustainable agriculture education: Academics' suggestions for an undergraduate curriculum at a land grant university. Agriculture and Human Values, 24(4), 523-533. doi:10.1007/s10460-007-9084-y
Pisani, E., & Francescheti, G. (2011). Territorial approaches for rural development in Latin America: a case study in Chile. Revista Facultad de Ciencias Agrarias UNCUYO (1), 201-208. Recuperado el 1 de abril de 2017, de http://revista.fca.uncu.edu.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=129:territorial-approaches-for-rural-development-in-latin-america-a-case-study-in-chile&catid=11:no-1-ano-2011&Itemid=16
Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018. (2015). "Todos por un nuevo País". Recuperado el 18 de abril de 2017, de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND%202014-2018%20Tomo%201%20internet.pdf
Posner, G. (2004). Análisis del currículo. México: McGraw-Hill.
Progama de las Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD. (2015) ¿Qué es el desarrollo humano? Recuperado el 29 de Junio de 2015, de http://www.pnud.org.co/sitio.shtml?apc=i1-----&s=a&m=a&e=A&c=02008#.VaPpePl_Okp
Ramo, M. (2011). El nuevo espacio rural en el Salvador. Análisis de un programa educativo de participación comunitaria. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(2), 93-107. Recuperado el 11 de Mayo de 2016, de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev152ART6.pdf
Rodríguez, H., & Ramirez, C. (2015). Abordaje metodológico para formulación participativa de planes de asistencia técnica agropecuaria con enfoque territorial”. Acta Agronómica, 64(4), 307-315. doi:https://doi.org/10.15446/acag.v64n4.45162
Sánchez-Zamora, P., Gallardo-Cobos, R., & Ceña Delgado, F. (2016). La noción de resiliencia en el análisis de las dinámicas territoriales rurales: Una aproximación al concepto mediante un enfoque territorial. Cuadernos de Desarrollo Rural, 13(77), 93-116. doi:http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.cdr13-77.nrad
Sierra y Arizmendiarrieta, B., & Pérez, M. (2007). La comprensión de la relación teoría-práctica: una clave epistemológica de la didáctica. Revista de Educación (342), 553-576. Recuperado el 18 de Mayo de 2015, de http://www.revistaeducacion.mec.es/re342/re342_25.pdf
Sipos, Y., Battisti, B., & Grimm, K. (2008). Achieving transformative sustainability learning: engaging head, hands and heart. International Journal of Sustainability in Higher Education (IJSHE), 9(1), 68-86. doi:10.1108/14676370810842193
Thuesen, A., & Nielsen, N. (2014). A Territorial Perspective On Eu´S Leader Approach In Denmark: The Added Value Of Community-Led Local Development Of Rural And Coastal Areas In A Multi-Level Governance Settings. European Countryside, 307-326. doi:10.2478/euco-2014-0017
Wang, N., & Liu, F. (2014). Restrictive factors of vocational education development in cultivation of rural practical skilled personnel and countermeasures. Asian Agricultural Research, 6(6), 70-73. Recuperado el 11 de Octubre de 2016, de http://search.proquest.com/docview/1639638684?accountid=43746
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.