Digital organizational culture and online digital educational coaching: A meta-analysis study in the field of Social Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/ijtei.101.2024.18124

Keywords:

Bibliometric Study , Digital organizational culture, Education, Network Analysis, Online educational coaching

Abstract

This research is framed in the field of Organizational Culture and educational coaching.  Organisational culture is becoming increasingly embedded in different settings. Linked to the school, it helps to improve the personal and academic development of students and teachers. The objective is to analyze the trends in practices for improving educators' performance, effectiveness, and well-being and how they enhance students' learning and development.  The bibliometric review of the data was carried out based on the keywords Organizational Culture OR Educational Coaching AND Education, limiting the records to those publications categorized in Social Sciences. The search was conducted in English, and the following dimensions were analyzed: topic, types of publication, subject area, country, publication, author, and year, which were treated using descriptive statistics.  The results reflect a total of 893 indexed documents in Social Sciences.  Finally, the thematic concurrence of keywords was analyzed using VosViewer software, which we grouped into six main categories (organization, organizational culture, education, leadership, interprofessional relations, and interpersonal communication).  According to current research, the relationship between organisational culture and educational coaching improves effectiveness, well-being and leadership in educational institutions. Among the main conclusions was the need to explore new avenues of collaboration at the international level.

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Author Biographies

Verónica Baquerizo Álava, Ecotec University,

Decana de la Facultad de Marketing y Comunicación de la Universidad Ecotec, Ecuador. Ingeniera en Gestión Hotelera y Turística, Universidad de Especialidades Espíritu Santo. Maestría en Gerencia y Docencia de Educación Superior, Universidad de Guayaquil. Master en Dirección de Comunicación, Publicidad, Relaciones Públicas y Comunicación Aplicada, ESIC – España. Máster Universitario en Dirección de Comunicación y Nuevas Tecnologías. Comunicación Digital y Contenidos Multimedia, Universidad Rey Juan Carlos – España. Posgrado de Experto Universitario en Fundamentos Básicos en Gastronomía en el Siglo XXI, Ciencia y Cultura de la Alimentación, Universidad Alfonso X El Sabio – España. Vicepresidente del "Skal Internacional" de Ecuador. Con diferentes publicaciones relevantes en el ámbito de marketing y comunicación.

Esther Fernández-Márque, Pablo de Olavide University,

Dra. en Educación y Comunicación, Master en Educación para el Desarrollo, la Sensibilización Social y la Cultura de Paz, Licenciada en Pedagogía, miembro de los grupos de Edu-Innovagogía (HUM-971). Actualmente trabajo como Profesora en la Universidad Pablo de Olavide en la Facultad de Educación y Psicología Social, aunque anteriormente he desarrollado mi actividad profesional en el ámbito de la Educación Social, en el Centro de Internamiento de Menores Infractores de la Junta de Andalucía, y previamente cuento con amplia carrera profesional en impartir cursos de formación no reglada relacionada con la adquisición de competencias educativas, principalmente. En cuanto a la trayectoria investigadora cuento con amplias publicaciones tanto en revistas como de diferentes obras bibliográficas (libros y capítulos de libros), desarrollando una actitud activa en congresos, seminarios y jornadas educativas.

María Belén Morales Cevallos, Ecotec University,

Profesora y coordinadora de la Carrera de Psicología de la Facultad de Marketing y Comunicación de la Universidad Ecotec, Ecuador. Doctora en Educación por la Universidad de Almería. Máster Oficial en Gestión y Desarrollo de los Recursos Humanos en la Universidad de Sevilla, con trabajo de investigación sobre los tipos de Liderazgo en la Inteligencia Emocional individual. Licenciada en Psicología Organizacional en la Universidad Católica Santiago de Guayaquil (Ecuador). Experiencia laboral en el área de Recursos Humanos en instituciones públicas del Ecuador como Ministerio del Trabajo, Red Socio Empleo, Instituto de Promoción de Exportaciones e Inversiones Proecuador, Servicio Nacional de Aduana del Ecuador. Con diversas publicaciones relevantes en el ámbito del marketing y la educación.  

 

Eloy López Meneses, Pablo de Olavide University,

Doctor en Ciencias de la Educación y Premio Extraordinario de tesis doctoral por la Universidad de Sevilla. Profesor titular en el Departamento de Educación y Psicología Social de la Universidad Pablo de Olavide. Director del grupo de investigación EDUINNOVAGOGÍA© (HUM-971). Director de la Cátedra institucional de Educación en Tecnologías Emergentes, Gamificación e Inteligencia Artificial (EduEmer). Coordinador del Grupo Internacional Innovagogía©. Director de Extensión y Relaciones Internacionales, ad honorem, IICSE (Universidad de Atacama/Chile). Editor de la revista de ámbito internacional International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI) (SCOPUS). Director de la Colección en Innovación en Ciencias Sociales de la editorial Dykinson (SPI primer percentil en educación en otras disciplinas).

Web of Science Researcher ID: (H-Index: 18)  Scopus Author: (H-Index:21)

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2024-06-01

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Baquerizo Álava, V., Fernández-Márque, E., Morales Cevallos, M. B., & López Meneses, E. (2024). Digital organizational culture and online digital educational coaching: A meta-analysis study in the field of Social Sciences . Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 10(1), 81–99. https://doi.org/10.24310/ijtei.101.2024.18124

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