The development of computational thinking in education: Assessment based on an experience with Scratch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.12093

Keywords:

computational thinking, programming languages, Scratch, teacher education, educational technology

Abstract

In today's digitalized society, computational thinking has become an essential competence for solving everyday problems. In the same way, programming emerges with great potential for the development of such a competence. Therefore, there is an urgent need to include code literacy in the initial training of future teachers. In this study, we intend to assess the Scratch-based experimentation carried out with the students of the Primary Education Degree at the University of the Basque Country (UPV/EHU). Furthermore, the students’ perceptions related both to the possibilities of use offered by Scratch for the development of computational thinking skills and attitudes and to use expectations of this programming language in their professional future have been collected. The results indicate that students consider Scratch's relationship with the teaching of programming to be evident. The experience has received positive feedback by the students who, in turn, indicate that Scratch can be useful for the development of computational thinking processes in the Primary Education classroom, adding that they will include it in their professional future as teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Adell, J., Esteve-Mon, F. M., Llopis, M. Á., & Valdeolivas, M. G. (2017). El Pensamiento Computacional en la formación inicial del profesorado de Infantil y Primaria. En V. Abella, V. Ausin, & V. Delgado (eds.), XXV Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa: Aulas y Tecnología educativa en evolución (pp. 1-7). Red Universitaria de Tecnología Educativa.

Alsina, A., & Acosta, Y. (2018). Iniciación al álgebra en Educación Infantil a través del pensamiento computacional: una experiencia sobre patrones con robots educativos programables. UNIÓN. Revista iberoamericana de educación matemática, 52, 218-235.

Arranz, H., & Pérez, A. (2017). Evaluación del Pensamiento Computacional en Educación. RiiTE, Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 3, 25-39. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2017/267411

Bender, W., Urrea, C., & Zapata, M. (2015). Presentación. RED, 46, 1-3.

Bers, M. U. (2018). Coding as a playground: Programming and computational thinking in the early childhood classroom. Routledge.

Brazuelo, F., Gallego, D.J., & Cacheiro, M.L. (2017). Los docentes ante la integración educativa del teléfono móvil en el aula. RED, 52, 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/52/6

Bustillo, J. (2015). Formación del profesorado con scratch: análisis de la escasa incidencia en el aula. Opción, 31(1), 164–182.

Caballero-González, Y. A., & García-Valcárcel, A. (2020). Fortaleciendo el pensamiento computacional y habilidades sociales mediante actividad de aprendizaje con robótica educativa en niveles escolares iniciales. Píxel-BIT, (58), 117-142. https://doi.org/10.12795/pixelbit.75059

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union.

Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED, 56(6), 1-20. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6

Cela-Ranilla, J. M., Esteve, V., Esteve, F., González, J., & Gisbert-Cervera, M. (2017). El docente en la sociedad digital: una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado, 21(1), 403-422.

Csizmadia, A., Curzon, P., Dorling, M., Humphreys, S., Ng, T., Selby, C., & Woollard, J. (2015). Computational Thinking. A guide for Teachers. Computing At School. https://community.computingatschool.org.uk/resources/2324/single

Corradini, I., Lodi, M., & Nardelli, E. (2017). Conceptions and misconceptions about computational thinking among Italian primary school teachers. En J. Tenenberg, D. Chinn, Judy Sheard y L. Malmi, Proceedings of the 2017 ACM Conference on International Computing Education Research (pp. 136-144). Association for Computing Machinery. https://dl.acm.org/doi/proceedings/10.1145/3105726

Delval, J. (1986). Niños y máquinas: Los ordenadores y la educación. Alianza.

Durak, H. Y., & Saritepeci, M. (2018). Analysis of the relation between computational thinking skills and various variables with the structural equation model. Computers & Education, 116, 191-202. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.09.004

García, A., & Caballero, Y. (2019). Robótica para desarrollar el pensamiento computacional en Educación Infantil. Comunicar, 59(2), 63-72. https://doi.org/10.3916/C59-2019-06

Gamito, R., Aristizabal, P., & Vizcarra, M. T. (2018). Pre-school Education Degree students´ prior knowledge and perception of digital competence. En J. Domenech, P. Merello, E. de la Poza, & D. Blazquez (eds.), 4th International Conference on Higher Education Advances (pp. 1421-1428). Editorial Universitat Politècnica de València.

Gómez, E., & Williamson, G. (2018). Autonomía y TIC en el aprendizaje de jóvenes y adultos. Pedagogía socio-crítica a través de talleres de Scratch. Praxis Educativa, 22(3) 71-82.

González, C. S. (2019). Estado del arte en la enseñanza del pensamiento computacional y la programación en la etapa infantil. Education in the Knowledge Society, 20, 1-15. http://dx.doi.org/10.14201/eks2019_20_a17

González, J., Estebanell, M., & Peracaula, M. (2018). ¿Robots o programación? El concepto de Pensamiento Computacional y los futuros maestros. Education in the Knowledge Society, 2(18), 29-45. https://doi.org/10.14201/eks20181922945

Hall, R., Atkins, L., & Fraser, J. (2014). Defining a self-evaluation digital literacy framework for secondary educators: the DigiLit Leicester project. Research in Learning Technology, 22(1),1-17. https://doi.org/10.3402/rlt.v22.21440

Hervás. C., Ballesteros, C., & Corujo M. T. (2018). La robótica como estrategia didáctica para las aulas de educación primaria. Revista Educativa Hekademos, 24, 30-40.

INTEF (2017). El Pensamiento Computacional en la Enseñanza Obligatoria (Computhink). Implicaciones para la política y la práctica. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

ISTE, & CSTA (2011). Operational Definition of Computational Thinking for K–12 Education. National Science Foundation. https://bit.ly/31D0fbH

Krumsvik, R. J. (2012). Teacher educators’ digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269-280. https://doi.org/10.1080/00313831.2012.726273

MIT (s. f.). Media Lab. https://bit.ly/2ZvhyJc

Monjelat, N. (2019). Programación de tecnologías para la inclusión social con Scratch: Prácticas sobre el pensamiento computacional en la formación docente. Educare, 23(3), 1-25. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.9

Moreno, J., & Robles, G. (2016). Code to learn with Scratch? A systematic literature review. En Institute of Electrical and Electronics Engineers, Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 150-156). IEE http://dx.doi.org/10.1109/EDUCON.2016.7474546

Moreno, J., Robles, G., Román, M., & Rodríguez, J. D. (2019). Not the same: a text network analysis on computational thinking definitions to study its relationship with computer programming. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (7). https://doi.org/10.6018/riite.397151EE

Ordoñez, M. A., González, M., & Ballesteros, M. Á. (2013). Alfabetización digital desde la práctica: una propuesta innovadora para el desarrollo de competencias digitales en adultos. En Jornadas de Innovación Docente, III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre. Universidad de Sevilla, Facultad de Ciencias de la Educación.

Prendes, M. P., Gutiérrez, I., & Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED, (56), 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7

Prieto, E., & Berretta, R. (2014). Digital Technology Teachers’ Perceptions of Computer Science: It is not all about programming. En IEEE, Frontiers in Education Conference (pp. 1–5). IEEE.

Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006/962/CE). Diario Oficial de la Unión Europea, L394, del 30 de diciembre del 2006, pp. 10-18. https://cutt.ly/zFs055r

Resnick, M., & Brennan, K. (2011). Computational Thinking Practices: April 2011 Webinar. ScratchedED, Hardvard University. https://bit.ly/2NPhGxF

Román, M. (2016). Codigoalfabetización y pensamiento computacional en educación primaria y secundaria: validación de un instrumento y evaluación de programas [Tesis doctoral, UNED]. e-spacio. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Mroman

Santos, M., & Osório, A. (2019). Aprender a programar en educación infantil: análisis con la escala de participación. Píxel.BIT, (55), 133-156. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.08

Valverde, J., Fernández, M. R., & Garrido, M. C. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. RED, 46(3), 1-18. https://doi.org/10.6018/red/46/3

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35.

Zapata, M. (2019). Pensamiento computacional desenchufado. Education in the Knowledge Society, 20, 1-29. http://dx.doi.org/10.14201/eks2019_20_a18

Published

2022-06-01

How to Cite

Gamito, R., Aristizabal, P., Basasoro, M., & León, I. (2022). The development of computational thinking in education: Assessment based on an experience with Scratch. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(1), 59–74. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.12093

Issue

Section

Articles