Internet use in the field of academic university
DOI:
https://doi.org/10.20548/innoeduca.2015.v1i2.1058Keywords:
INTERNET, TEACHERS, HIGHER EDUCATION, TEACHING EXPERIENCEAbstract
This paper presents an analysis of the use of internet in academic activities by the university professor, as a result of ongoing research aimed at identifying the use made Professor of ICT in their teaching process. This study combines the positivist and phenomenological approaches through a mixed methodology. The instruments used for data collection were the survey and focus group. The sample was 44 teachers in the Degree in Education at the Veracruz region of the Universidad Veracruzana (UV) in Mexico. The results suggest that it is appropriate to continue with these research type.
Downloads
Metrics
References
Acuña, A. (2012). El uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la educación. México: ANUIES, Dirección de Medios Editoriales.
Aldama, G. (2004). Práctica docente para renovar el aprendizaje. México: Esfinge.
Area, M. (2002). La integración escolar de las nuevas tecnologías entre el deseo y la realidad. Organización y gestión educativa, noviembre-diciembre, 2002, 6, 14-18.
Barberá, E. (2008). Aprender e-Learning. España: Paidós
Brunner, J.J. (2003). Educación e Internet ¿La próxima revolución? .Santiago, Chile: Fondo de Cultura Económica.
Cabero, J. (2014). La formación del profesorado en TIC: Modelo TPACK (conocimiento tecnológico, pedagógico y de contenido). Sevilla España:Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla.
Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Tecnología, ciencia y educación, I, 19-27.
Castells, M. (2002). La era de la información. La sociedad red (Vol. I). México, D.F: Siglo XXI.
Cazes, M, D y Delgado W, R. (2003).Hacia una política de Estado para la Educación superior en México. México: Porrúa
Clark, B. (1983). El sistema de educación Superior. Una visión comparativa de la organización académica. México: Nueva Imagen
Crovi, D. (2009). Acceso, uso y apropiación de las TIC en comunidades académicas. Diagnostico en la UNAM. México: UNAM y Plaza y Valdés.
Cuesta, H., Herrero F. J. (s.f.). Tema: Introducción al muestreo. Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo. Recuperado de file:///C:/Users/Master/Desktop/muestrasunab.pdf
Díaz-Barriga, A. (2010). TIC en el trabajo en el aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10,IV, 3-21 Recuperado de http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/340/pdf_45
García-Valcárcel, A. (2009). La incorporación de las TIC en la docencia universitaria: recursos para la formación del profesorado. Barcelona: Davinci Continental, S.L.
García-Valcárcel, A. y Hernández, A. (2013). Recursos tecnológicos para la enseñanza e innovación educativa. Madrid: Síntesis.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill
ISTE (2008). ISTE Standards Teachers. Recuperado de http://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-T_PDF.pdf
Leiner, B., Cerf, V., Clark, D., Kahn, R., Kleinrock, L., Lynch, D., Postel, J., Roberts, L., y Wolff, S. (2012). Breve Historia de Internet. Recuperado de http://www.internetsociety.org/es/breve-historia-de-internet
Litwin, E. (1995). Tecnología educativa Política, historias, propuestas. Buenos Aires Argentina: Paidós.
Maldonado, G. A. (2012). Actitudes con respecto al uso de la plataforma tecnológica de teleformación Moodle: El caso de los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Educación. Recuperado de http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/7194
Manso, M., Pérez, P., Libedinsky, M., Light, D. y Garzón, M. (2011). Las TIC en las aulas: Experiencias latinoamericanas. Buenos Aires: Paidós.
Marín, V. (2004). “El conocimiento y la formación del profesorado universitario”. Agora Digital, 7. Huelva. Recuperado de www.uhu.es/agora/digital/numeros/07/texto1.htm
Marín, V. y Romero, M. A. (2009). La formación docente universitaria a través de las TICs. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 97-103.
Marín, V., 2006. El desarrollo profesional del docente universitario a debate: factores que lo determinan. Universitas Tarraconensis,2006, 29-41 Recuperado de http://pedagogia.fcep.urv.cat/revistaut/revistes/desembre06aniversari/article02.pdf
Marques. P. (2007). Innovación educativa con las TIC: Infraestructuras, entornos de trabajo, recursos multimedia, modelos didácticos, competencias TIC. Recuperado de http://www.peremarques.net/innovacionescuelaTIC.htm#inicio.
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Francia: UNESCO.
Pérez, A. (2012). Educarse en la era digital. La escuela educativa. España, Madrid: Morata.
Perrenoud, P. (2004).Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, España: Grao, de IRIF, S. l
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Inmigrants. On the Horizon, 9,5.Recuperado de http://www.nnstoy.org/download/technology/Digital%20Natives%20-%20Digital%20Immigrants.pdf
Ramírez-Martinell, A. y Maldonado, G.A. (2014). Multimodalidad en Educación Superior. En: Ramírez-Martinell, A. y Casillas, M.A (Coords.), Háblame de TIC 2 Internet en Educación Superior (pp.19-38). Córdoba, Argentina: Editorial Brujas.
Ramirez-Martinell, A., Casillas, M.A., y Ojeda, M. (2013). Brecha digital entre estudiantes y profesores de la Universidad Veracruzana: Capital cultural; trayectorias escolares y desempeño académico; y grado de apropiación tecnológica. Xalapa, Veracruz, México: Universidad Veracruzana. Recuperado de http://www.uv.mx/blogs/brechadigital/descargas
Rojas, I. (2013). Formación y Tecnologías. En Ducoing, P. y Fortoul, B. (Coords.). Procesos de Formación 2002-2011(pp.479-535). México: ANUIES, Dirección de Medios Editoriales: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
Tascón, T. (2002). Nuevas competencias y roles en la docencia universitaria: La incorporación de las NTICs. En: Aguilar V., Farray J.I. y Brito, J, Cultura y Educación en -la Sociedad de la Información (pp. 287-296). A Coruña, España: NETBIBLO, S. l
Toffler, A. (1980). La tercera ola. Barcelona, España: Plaza y Janés Editores.
Torres, S. A., Barona, C., Zúñiga, O.Y. y Soberanes, Y. (2012). TIC y formación del profesorado universitario. En Torres, H y Barona, C. (Coords.), Los profesores universitarios y las TIC: Uso, apropiación y experiencias (pp.103-129). México: UAEM: Juan Pablos Editor.
UNESCO (2011). .Recuperado de http://fundacionevolucion.org.ar/sitio/wp-content/uploads/2013/03/Estandares.-Unesco_y_las_iniciativas_Intel.pdf
Universidad Veracruzana. (2014). Dirección General de Desarrollo Académico e Innovación Educativa. Recuperado de http://www.uv.mx/dgdaie/
Wikimedia Fundation Inc. (2015). Internet. Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Internet
Zabalza, M. A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.