Implementation of PLE, ¿urgent need in blended learning, to promote the collective construction of knowledge?
DOI:
https://doi.org/10.20548/innoeduca.2015.v1i2.1038Keywords:
PERSONAL LEARNING ENVIRONMENTS, HIGHER EDUCATION, TIC, BLENDED LEARNINGAbstract
This article is a theoretical description in the context of the university center of valleys of the University of Guadalajara. In this research are not yet conclusive results are described some of the current problems that the use of the moodle platform were detected in students in a blended mode of CUValles education. It is quite interesting to dive into the world of PLE (personal learning environments), as a way to promote the diversity of tools available on the internet, so that students choose the wide variety of devices, content, storage, interaction modes and collective work, according to their own way of learning. Some of the powers that using the PLE, students can acquire based on the precepts of emerging technologies are described. In a previous diagnostic study, conducted in 2014 by three researchers from the laboratory of educational innovation and quality it found that students do not use many of the tools themselves moodle. It´s used for sending tasks (repository), rather than for activities co-construction of knowledge and exchange of information. It´s not used for on-line and off-line interaction between teachers and students, student-student, etc. it is therefore a way of working much more individualized and little playful way, and almost no possibility of promoting meaningful learning, self-management and projects through collective intelligence. In the university center of valleys moodle institutionalized way it is used, it´s the officially recognized for students and interact teachers and complement the activities carried out in the face to face, and therefore the rest of the day converge in this LMS (learning management system).
Downloads
Metrics
References
Adell, J., y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pannesi, D. Sobrino, y A. Vázquez (Coords.). Tendencias Emergentes en Educación con TIC (pp. 13-32). Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología. Recuperado de https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/29916/1/Adell_Castaneda_emergentes2012.pdf
Barroso, J.; Cabero, J. y Vázquez, A. I. (2012). La formación desde la perspectiva de los entornos personales de aprendizaje (PLE). Apertura. Revista de innovación educativa, 4(1), 1-12. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura3/article/view/209/224
Boudé, O. (2013). Tecnologías emergentes en la educación: una experiencia de formación de docentes que fomenta el diseño de ambientes de aprendizaje. Educação & Sociedade, 123(34), 531-548. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/873/87328002014.pdf
Cabero, J.; Barroso, J., y Llorente, M. C. (2010). El diseño de Entornos Personales de Aprendizaje y la formación de profesores en TIC. Digital Education Review, 18, 26-37. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/DER/article/view/218531/297805
Cabero, J., y Vázquez, A. I. (2013). Los Entornos Personales de Aprendizaje: uniendo lo formal, informal y no formal para la construcción del conocimiento. En M. C. Fonseca (Coord.), Los Entonos Personales de Aprendizaje. Visiones y retos para la formación (pp. 9-26). Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/tecnoedu/images/stories/ples_2014.pdf
Estrada, J. A., Hernández, R., y Padilla, S. (2012). La construcción colectiva del conocimiento en los foros de discusión. Un estudio de caso. Diálogos sobre Educación, 5, 1-18. Recuperado de http://www.revistadialogos.cucsh.udg.mx/sites/default/files/dse_a3_n5_jul-dic2012_estrada.pdf
New Media Consortium y Universitat Oberta de Catalunya (2007). Informe Horizon 2007. Recuperado de http://www.uoc.edu/portal/_resources/CA/documents/innovacio/horizon_report_2007_es.pdf
New Media Consortium y Universitat Oberta de Catalunya (2010). Informe Horizon 2010. Recuperado http://www.nmc.org/pdf/2010-Horizon-Report-es.pdf
NMC (2015). Horizon Report Edición Educación Superior 2015. Recuperado de http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-HE-ES.pdf
Navas, E. (2013). Los entornos personales de aprendizaje en el marco de la educación permanente. Revista de Educación Mediática y TIC, 2(1), 94-110. Recuperado de http://www.edmetic.es/Documentos/Vol2Num1-2013/6.pdf
Ríos, J. M., Gómez, E. R., y Pasillas, D. G. (2014). Estudio de la opinión de los estudiantes, del Centro Universitario de los Valles sobre aspectos de la docencia y Servicios Académicos, en el marco de la Evaluación Institucional del CUValles. Inédito.
UNESCO (2005). Hacia las Sociedad del Conocimiento. Informe Mundial de la UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf
UNESCO (2008). Educación Superior y Sociedad. El movimiento de responsabilidad social de la universidad: una comprensión novedosa de la misión universitaria. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org.ve/dmdocuments/biblioteca/libros/ess_septiembreao_13_nro2_2008.pdf
Universidad de Guadalajara (2000). Principios pedagógicos del modelo Académico del CUValles. Recuperado de http://www.web.valles.udg.mx/vallesweb/sites/default/files/canales/01_conoce_cuvalles/modelo_academico_cuvalles.pdf
Universidad de Guadalajara (2014). Plan de Desarrollo Institucional 2014-2030. Construyendo el futuro. Recuperado de http://www.copladi.udg.mx/content/pdi-2014-2030
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.