CmapTools software implementation of college students to develop critical thinking

Authors

  • Martha Adriana Sánchez Uceda UNIVERSIDAD PRIVADA ANTONIO GUILLERMO URRELO Peru
  • Oscar López Regalado Universidad César Vallejo Peru

DOI:

https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1037

Keywords:

TEACHING, HIGHER EDUCATION, SOFTWARE, COGNITIVE PROCESSING, INFORMATION TECHNOLOGY

Abstract

Critical thinking in the vast majority of university students, is poor; therefore, teachers propose methods, usually using information technology and communication, such as educational software that will help students develop a critical judgment that allows them to face the challenges of professional life in which they must cope; it is therefore thought that application of CmapTools, as a technological tool to help students develop this type of higher thought. The research is explanatory, applied and quasi-experimental design. The control and experimental groups were randomly selected from pre-existing groups, each of them considered to students enrolled in a course during the first half of 2015 at Health Sciences Faculty – Private University Antonio Guillermo Urrelo. For the study was developed and validated a questionnaire answered by the students in the experimental and control groups before and after the implementation of the program containing activities with CmapTools. The results indicate that before the implementation of the program, most students never or hardly ever made use of the dimensions of critical thinking; but after its application it was noted that while in the control group were similar to the results obtained in the pretest to the experimental group 1,09% never used the dimensions of critical thinking; 24,12% sometimes did; 48,75% almost always did and 25,53% always used these dimensions. It’s concluded that the program activities using CmapTools, promotes the development of critical thinking in university students

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
1,380
Jun 01 '16Jun 04 '16Jun 07 '16Jun 10 '16Jun 13 '16Jun 16 '16Jun 19 '16Jun 22 '16Jun 25 '16Jun 28 '166.0
| |
Visualizaciones del HTML
882
Jun 01 '16Jun 04 '16Jun 07 '16Jun 10 '16Jun 13 '16Jun 16 '16Jun 19 '16Jun 22 '16Jun 25 '16Jun 28 '164.0
| |
Crossref
1

Author Biographies

Martha Adriana Sánchez Uceda, UNIVERSIDAD PRIVADA ANTONIO GUILLERMO URRELO

Docente_Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo Cajamarca

Oscar López Regalado, Universidad César Vallejo

Docente Pos Grado _ Lambayeque - Chiclayo

References

Acuña, L. (2013). Las Tic y su aporte a la educación. (U. C. Mogrovejo, Entrevistador). Perú.

Betancourth, S., Insuasti, K., & Riascos, N. (2012). Pensamiento crítico a través de la discusión socrática en estudiantes universitarios. Revista virtual Universidad Católica del Norte(35), 147-167.

Cañas. (2006). Del origen de los mapas conceptuales al desarrollo del CmapTools. (Eduteka, Entrevistador, & J. López, Editor).

Cañas, A. J., & Novak, J. D. (2007). Construyendo sobre nuevas ideas constructivistas y la herramienta Cmap Tools para crear un nuevo modelo para educación. Dialnet(8), 31 - 46.

Crisol, E., & Montejo, K. (2011). La importancia de presentar a futuros maestros herramientas tecnológicas como "CmapTools" para la mejora de su práctica docente en la escuela. Enseñanza y Teaching, 65 - 86.

El Peruano. (2013). Perú avanzó en el uso de las TICs para fines educativos. (E. Perú, Ed.). Perú avanzó en el uso de las TICs para fines educativos.

Espíndola, J. (1996). Métodos para fomentar el pensamiento crítico. En J. Espíndola, Reingeniería Educativa. México: ANUIES.

George, D., & Mallery, P. (2011). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 18.0 update, 11/E. Canadá: Pearson.

Huamán, M. C. (2012). Lineamientos para la redacción de un artículo. (U. S. Porres, Ed.) Recuperado de http//www.usmpvirtual.edu.pe/campus/_include/download/Artículo.pdf

Jaimes, K., & García, D. (2013). El mapa conceptual y el uso del Cmap Tools, conceptualización de sus aspectos didácticos. (U. J. Guadalajara, Ed.) Sinéctica(41), 2 -16.

La Tercera. (2011). Estudio dice que universitarios egresan sin pensamiento crítico. Educación.

Maquillón, J., Mirete, A., García, F., & Hernández, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de investigación educativa, 31(2), 537 - 554.

Marcone, S. (2012). Educción Pública y TICs en el Perú 2012 – 2021. Recuperado de http://es.slideshare.net/ircdirector/educacin-pblica-y-tics-en-el-per

Martínez, G., Pérez, A., Suero, M. I., & Pardo, P. J. (2010). Comparación del incremento de aprendizaje obtenido al utilizar mapas conceptuales y CmapTools en el estudio de dos temas diferentes, pero de nivel de contenido conceptual equivalente. En J. Sánchez, A. J. Cañas, & J. D. Novak (Ed.), Fourth international conference on concept mapping CMC 2010, 1, pp. 84 - 92. Viña del Mar.

Medina, M. (2006). Bilbioteca virtual. Recuperado de http://www.eumed.net/tesis/

Murga, M., Bautista, M. J., & Novo, M. (2011). Mapas conceptuales con CmapTools en la enseñanza universitaria de la educación ambiental. Estudio de caso en la UNED. Enseñanza de las ciencias, 29(1), 47 - 60.

Navarro, E. (2014). Contraste de hipótesis. Recuperado de http://es.slidshare.net/navarroenrique/gua-contraste-de-hiptesis-blog

Novak, J. (2007). Del origen de los mapas conceptuales al desarrollo del CmapTools. (Eduteka, Entrevistador, & J. C. López, Editor)

Ontoria, A. (2006). Mapas conceptuales. Una técnica para aprender (13a ed.). Madrid, España: Narcea S.A. .

Oviedo, H., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572 - 580.

Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza - aprendizaje. México: Pearson.

Rodrigues, D., & Spadoti, R. (2011). Análisis de validez y confiabilidad de la versión adaptada para el portugués del cuestionario de sentido de coherencia de Antonovsky entre profesionales de enfermería. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 19(1), 08 pantallas.

Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en medición, 6, 37 - 48.

Valeiras, B. N. (2006). Las tecnologías de la información y la comunicación integradas en un modelo constructivista para la enseñanza de las ciencias. Tesis Doctoral, Universidad de Burgos, Burgos.

Published

2016-06-01

How to Cite

Sánchez Uceda, M. A., & López Regalado, O. (2016). CmapTools software implementation of college students to develop critical thinking. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(1), 54–63. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1037

Issue

Section

Articles
Crossref
4
Scopus
0
Patricia Thibaut, Andrea Lizasoain, Cristián Olivares-Rodríguez, Sebastián Hurtado Torres (2022)
Diseño y pilotaje de una app para el pensamiento crítico. Perfiles Educativos, 44(178), 32.
10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60683
Dailín Peña Suárez, Gerardo Ramos Serpa, Adriana López Falcon, Yurisan Arias Ricardo (2018)
Desarrollo del aprendizaje en la educación superior a través del pensamiento eficaz: el caso de la carrera de Contabilidad y Auditoría en Uniandes, Puyo, Ecuador. Ciencias Sociales y Educación, 7(14), 21.
10.22395/csye.v7n14a2
Zaily del Pilar García Gutiérrez, Inmaculada Aznar Diaz (2017)
La formación de Educadores Infantiles, un reto de innovación educativa en la educación superior. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 3(2), 98.
10.24310/innoeduca.2017.v3i2.2451
Juan Manuel Muñoz González, Begoña Esther Sampedro Requena, María Dolores Hidalgo Ariza (2020)
Difficulties and Expectations of Future Education Professionals in the Learning of the Mind Map. Mind, Brain, and Education, 14(4), 341.
10.1111/mbe.12258