El reflejo de los sentimientos. Volver como síntesis narrativa y estética en la obra de Pedro Almodóvar
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2011.v0i2.5861Abstract
La obra cinematográfica de Pedro Almodóvar ha experimentado una gran evolución, que tiene que ver, sobre todo, con un mayor dominio de la narrativa cinematográfica y un progresivo refinamiento de la estética. Y sin embargo, se puede señalar claramente una serie de temas, personajes, rasgos narrativos y estéticos comunes y constantes en la filmografía del director manchego. Todos ellos se encuentran presentes en su película Volver (To Retun, 2006), que resulta un compendio y una reelaboración del imaginario y de los referentes temáticos repetidos a lo largo de toda su filmografía, y, sobre todo, una culminación de las pautas narrativas y estéticas definitorias de su obra. Esta película será utilizada como instrumento de privilegio para evaluar cómo los responsables de la fotografía, el vestuario y el diseño de producción trabajan bajo las órdenes del director para lograr unos resultados tan específicos de este autor.
Palabras clave:
Pedro Almodóvar; Volver; rasgos estéticos; pautas narrativas
Key words:
Pedro Almodóvar; To Retun; aesthetic features; narrative patterns
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.