A gateway to 20th century (female) culture in Gran Canaria. Mujeres en la isla, las otras hijas del mestre (2022) by Macu Machín
Mujeres en la isla, las otras hijas del mestre (2022) de Macu Machín
DOI:
https://doi.org/10.24310/fotocinema.29.2024.19630Keywords:
Documentary film, feminist, motion pictures, Canary Islands, Gran Canaria, Macu MachínAbstract
Documentary film has been closely linked to the development of cinema in the Canary Islands since its arrival on the islands. Moreover, the emergence of female filmmakers has been a crucial factor in this process, as it has led in recent decades to the introduction of new languages and visions, as well as to the revaluation of female figures who have played fundamental roles in the history and culture of the Canary Islands. In this context, the present work explores contemporary Canarian documentary film through the work of the Gran Canarian filmmaker Macu Machín and her documentary Mujeres en la isla, las otras hijas del Mestre (Women on the island, the other daughters of Mestre). In short, we will address the way in which Machín uses documentary film as a powerful tool to challenge gender stereotypes, recover women's history and promote inclusion and diversity in the Canarian film scene.
Downloads
Metrics
References
Alegre, A. (9 de abril de 2018). Apropiación de imágenes en el 18º FICLPGC | Jornada 2. Alisios Revista del audiovisual canario. https://revistaalisios.com/2018/04/09/apropiacion-imagenes-18o-ficlpgc-jornada-2/
Asociación Cineastas de Canarias Microclima. (s.f.). Macu Machín. Directora, montadora, guionista y productora. https://cineastasdecanarias.org/directorio-cineastas-canarios/macu-machin-cineasta/
Betancor, F. (2000). La Gran Canaria Films, un exponente del auge cinematográfico grancanario en la década de 1920. Revista de Historia Canaria, (182), 253-269.
Camí-Vela, M. (2001). Mujeres detrás de la cámara: entrevistas a cineastas españolas de la década de los 90. Ocho y medio/Semana de Cine Experimental de Madrid.
Canary Islands Film. (s.f.). MIRADASDOC. Festival Internacional de Cine Documental de Guía de Isora. https://canaryislandsfilm.com/miradasdoc-festival-internacional-de-cine-documental-guia-de-isora/
Cinemap. (s.f.). Martín Moreno. https://cinemapgrancanaria.com/
Díaz, R. (2019). Mujeres en la isla (1953-1964): una publicación canaria de la mujer en el franquismo [Trabajo de fin de grado, Universidad de La Laguna]. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/14560
Gorostiza, J. (Coord.) (2004). Rodajes en Canarias [1896-1950]. Filmoteca Canaria.
Las Palmas de Gran Canaria. (24 de abril de 2022). Macu Machín presenta Mujeres en la isla: las otras hijas del Mestre en 21FICLPGC. [Archivo de vídeo]. Youtube https://www.youtube.com/watch?v=2xAkyBOL-5Y
Martín, F. G. (2004). Desmitificando las afortunadas. La mirada del documental militante. En J. Vilageliu (Ed.) En pos de la ballena blanca. (pp. 81-95). T&B Editores.
Martos, D. (17 de febrero de 2024). Macu Machín: "Quiero hacer un cine que desdibuje las fronteras". Kinótico. https://kinotico.es/actualidad/2024-02-17/entrevista-macu-machin-quiero-hacer-cine-que-desdibuje-fronteras
Mayer, S. (2011). Cambiar el mundo, film a film en Mayer, S. y Oroz, E. (Eds.), Lo personal es político: feminismo y documental (pp. 12-42). Instituto Navarro de las Artes Audiovisuales y la Cinematografía. Pamplona.
Medina, S. (2019). Canarias en el NO-DO. Revista de Historia Canaria, 201, 133-151. https://doi.org/10.25145/j.histcan.2019.201.06
MiradasDoc. (1 febrero 2017). El talento de los documentalistas canarios muestra su madurez en MiradasDoc. https://www.miradasdoc.com/mdoc2016/el-talento-de-los-documentalistas-canarios-muestra-su-madurez-en-miradas-doc/
MiradasDoc [@miradasdoc.idff]. (1 de febrero de 2023). Macu Machín habla sobre la importancia de MiradasDoc en su carrera como cineasta. [Video] https://www.instagram.com/reel/CoHykHoIqyM/?igsh=MWpjMXI4eGR2czllZA==
Mujeres en la isla (1964). (117-118), 1-26. Consultado en https://jable.ulpgc.es/viewer.vm?id=56047&page=2
Ramírez, E. (Coord.) (2012). Rodajes en Canarias [1951-1970]. Filmoteca Canaria.
Ramírez, E. (2017). La imagen de Canarias y el cine. Una mitificación interesada. Revista de Historia Canaria, (199), 243-258.
Ramos, S. (2 de enero de 2018) Anatomía de una directora canaria: Macu Machín. Alisios. Revista del audiovisual canario. https://revistaalisios.com/2018/01/02/anatomia-una-directora-canaria-macu-machin/
Reyes, B. (11 de julio de 2022). Macu Machín: “En mi cine juego a ser arqueóloga de las imágenes”. Diario de Avisos. https://diariodeavisos.elespanol.com/2022/07/macu-machin-en-mi-cine-juego-a-ser-arqueologa-de-las-imagenes/
Sánchez, G. (director). (29 de marzo de 2022). Días de Cine – 29/04/22 (novena edición) [Episodio de programa de televisión]. En Radio Televisión Española (RTVE) (productora). https://www.rtve.es/play/videos/dias-de-cine/29-04-2022/6520346/
Santana, B. (24 de marzo de 2022). Mujeres olvidadas de la cultura. La provincia. https://www.laprovincia.es/cultura/2022/04/24/mujeres-olvidadas-cultura-65319839.html
Scholz, A. y Álvarez M. (Eds.). (2018). Cineastas emergentes. Mujeres en el cine del siglo XXI. Iberoamericana. Madrid.
Sola, D. (2017). Especulación urbana y cine de denuncia. Santa Cruz de Tenerife en los años 70 a través de la mirada crítica de Manuel Tauroni. XXII Coloquio de Historia Canario-Americana (2016), XXII-063. http://coloquioscanariasmerica.casadecolon.com/index.php/aea/article/view/10006
Vilageliu, J. (2011). Principales tendencias en el cortometraje de ficción canario: autores y obras. Latente. Revista de Historia y Estética del Cine, Fotografía, Cómic y Cultura Visual, (7), 183-214.
Vilas, P. (31 de julio de 2019). Entrevista | Alegando con Macu Machín. Alegando! Magazine. https://alegando.com/macu-machin/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Joana Rodríguez Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.