El nuevo documental y el activismo de la cuarta ola feminista. Arenas de silencio: Olas de valor (Chelo Álvarez-Stehle, 2016) y El techo amarillo (Isabel Coixet, 2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.29.2024.19224

Keywords:

forth wave feminism, sexual violence, autoethnography, haptic visuality

Abstract

This article uncovers the relationships between certain authorial documentary practices and the narratives of the contemporary feminist movement by analyzing the themes and expressive resources present in Sands of Silence: Waves of Courage by Chelo Álvarez-Sthele and The Yellow Ceiling by Isabel Coixet. The first documentary transforms ethnographic discourses about “the others,” women from distant cultures, through the intersection of trafficking for sexual exploitation in Mexico, Nepal and India and child sexual abuse in Spain. The second offers a complex and reflective approach to the collective complaint of some former students of the Aula de Teatre de Lleida that resonates with the global Me Too movement. The article emphasizes the importance of the feminist genealogy of the organizational formulas and cinema of the third wave for the current ethical treatment of the testimony of survivors that overcomes reductionist and re-victimizing arguments. Furthermore, it explores how the haptic and sensory imagery of these choral documentaries appeals to empathy and solidarity between women outside of spectacularization and voyeurism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maribel Rams Albuisech, Investigadora independiente

Maribel Rams Albuisech
maribelrams@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-1423-302X
PhD in Hispanic Studies and Graduate Certificate - PGCert in Film Studies (University of Massachusetts, Amherst), 2018.
Master in Construction and Representation of Cultural Identities (University of Barcelona), 2010.
Literary Theory and Comparative Literature (UB), 2008. Hispanic Philology (UB), 2003.
Accreditation: ANECA for Lecturer, 2022.
Book: Posmemoria, emigración y guerrilla. El documental autoetnográfico de María Ruido y Carla Subirana. Edicions de la Universidad de Barcelona, 2023.
8 journal articles and 2 book chapters.
Visiting Professor and Lecturer: University de Lleida (2021/22), Boston College (2020/21), Western Washington University (2018-2020).

References

Álvarez Stehle, Ch. (18 de febrero de 2017). El abuso sexual es una pandemia / Entrevistada por Inma Sanchís entrevista. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/lacontra/20170218/42111154638/el-abuso-sexual-es-una-pandemia.html

Álvarez-Stehle, Ch. (Directora). (2016). Sands of Silence: Waves of Corage / Arenas de silencio: olas de valor [Película]. InnerLENS Productions.

Amorós, C. (2000). Presentación (que intenta ser un esbozo del status questionis). En C. Amorós (Ed.), Feminismo y Filosofía (pp. 9-10). Síntesis.

Barry, K. (1988). Esclavitud sexual de la mujer. La sal, edicions de les dones.

Brownmiller, S. (1975). Against our will: Men, women and rape. Robert Brady.

Bruzzi, S. (2000). New Documentary. A Critical Introduction. Routledge.

Català Domènech, J. M. (2021). Posdocumental. La condición imaginaria del cine documental. Shangrila.

Cobo Bedia, R. (2017). La prostitución en el corazón del capitalismo. Catarata.

Cobo Bedia, R. (2019). La cuarta ola: la globalización del feminismo. Servicios Sociales y Política Social, 36(119), 11-20.

Cobo Bedia, R. (2024). La ficción del consentimiento sexual. Catarata.

Coixet, I. (Directora). (2022). El sostre groc / El techo amarillo [Película]. Miss Wasabi.

Cuevas Álvarez, E. (2013). Home Movies as Personal Archives in Autobiographical Documentaries. Studies in Documentary Film, 7(1), 17-19. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.17_1

Chamberlain, P. (2017). The Feminist Fourth Wave: Affective Temporality. Palgrave Macmillan.

Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género (2019). Macroencuesta de Violencia contra la Mujer 2019. https://bit.ly/3t4jOra

De Miguel Álvarez, A. (2015). La revolución sexual de los sesenta: una reflexión crítica de su deriva patriarcal. Investigaciones Feministas, 6, 20-38. http://dx.doi.org/10.5209/rev_INFE.2015.v6.51377

Delicado-Moratalla, L. (2021). Entrevista a Sheila Jeffreys. “La humillación de las mujeres para la excitación de los hombres”, ATLÁNTICAS – Revista Internacional de Estudios Feministas, 6(1), 247-261. https://dx.doi.org/10.17979/arief.2021.6.1.7315

Jeffreys, S. (2011). La industria de la vagina. La economía política de la comercialización global del sexo. Paidós.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres. Feminismo y cine. Cátedra.

Lasage, J. (1978). The Political Aesthetics of the Feminist Documentary Film. Quaterly Review of Film Studies, 3(4), 507-523. https://doi.org/10.1080/10509207809391421

Marks, L. (2000). The Skin of the Film. Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Duke University Press.

Mayer, S. (2011). Cambiar el mundo, film a film. En S. Mayer y E. Oroz (Eds.), Lo personal es político: feminismo y documental (pp. 12-42). Gobierno de Navarra.

Mohanti, Ch. T. (2022). De vuelta a “Bajo los ojos de Occidente”. En L. Suárez Navaz y R. Aída Hernández (Eds.), Descolonizando el feminismo. Teorías y prácticas desde los márgenes (pp. 404-467). Cátedra.

Munro, E. (2013). Feminism: A Fourth Wave. Political Insight, 4(2), 22-25. https://doi.org/10.1111/2041-9066.12021

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.

Nichols, B. (2013). Introducción al documental. Universidad Nacional Autónoma de México.

Organización de Naciones Unidas, Mujeres. (2022). Hechos y cifras: Poner fin a la violencia contra las mujeres. https://shorturl.at/jsEK7

Paszkiewicz, K. (2017). El tacto es discreto o no es nada. La relacionalidad en el cine de Isabel Coixet. En B. Zecchi (Coord.), Tras las lentes de Isabel Coixet: cine, compromiso y feminismo (pp. 83-100). Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Renov, M. (2004). The Subject of Documentary. University of Minnesota Press.

Rothwell, J. (2017). Los documentales de Isabel Coixet: Una vocación social. En B. Zecchi (Coord.), Tras las lentes de Isabel Coixet: cine, compromiso y feminismo (pp. 379-394). Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Russell, D. E. H. (1975). The Politics of Rape. The Victim’s Perspective. Stein and Day.

Russell, C. (1999). Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video. Duke University Press.

Sarachild, K. (1978). Consciousness-raising: A radical weapon. En Redstockings of Women’s Liberation Movement (Ed.), Feminist Revolution: An Abridged Edition with Additional Writings (pp. 144-150). Random House.

Serra, X. (14 de diciembre de 2022). Isabel Coixet: “Con El techo amarillo he aprendido que existe la sororidad”. Diari ARA. https://shorturl.at/bwDJ7

United Nations Office on Drugs and Crime. (2020). Global Report on Trafficking Persons 2020 (31-36). https://shorturl.at/oPR24

Waldman, D. y Walker, J. (1999). “Introduction”. En D. Waldman y J. Walker (Eds.), Feminism and Documentary (pp. 1-35). University of Minnesota Press.

Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real. El cine de no ficción. T&B.

Zimmerman, T. (2017). #Intersectionality: The Fourth Wave of Feminist Twitter Community. Atlantis, 38(1), 54-70. https://journals.msvu.ca/index.php/atlantis/article/view/4304

Published

2024-07-19

How to Cite

Rams Albuisech, M. (2024). El nuevo documental y el activismo de la cuarta ola feminista. Arenas de silencio: Olas de valor (Chelo Álvarez-Stehle, 2016) y El techo amarillo (Isabel Coixet, 2022). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (29), 201–224. https://doi.org/10.24310/fotocinema.29.2024.19224